بازدید سایت : ۳۰۲۸۱

◄ تولید Rail Expansion Joint برای اولین بار در کشور توسط شرکت ایرید

شرکت گسترش صنایع ریلی ایران(ایرید)، برای نخستین بار در کشور و در یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی از سیستم درز انبساطی ریل(Rail Expansion Joint ) و دو محصول جدید تولیدی این شرکت رونمایی کرد.

تولید Rail Expansion Joint برای اولین بار در کشور توسط شرکت ایرید
تین نیوز

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت گسترش صنایع ریلی ایران(ایرید)، برای نخستین بار در کشور و در یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع و خدمات وابسته از سیستم درز انبساطی ریل(Rail Expansion Joint ) تولیدی این شرکت رونمایی شد.

سیستم درز انبساطی ریل یکی از مهمترین سیستم های مورد استفاده در زیرساخت های حمل و نقل ریلی می باشد که جهت جبران انبساط، انقباض خطوط ریلی و حرکت سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به اهمیت آن، تولید این سیستم در دستور ساخت شرکت ایرید قرار گرفت.

با توجه به اهمیت وجود این سیستم در خطوط ریلی، در حال حاضر به علت تحریم از آن به تعداد بسیار محدود و انگشت شماری در زیرساخت های حمل و نقل ریلی کشور استفاده می شود و تامین آن تا به امروز از محل واردات این محصول انجام شده است.

ایرید 2

این سیستم جزو محصولات استراتژیک در حمل ونقل ریلی به شمار می رود که برای اولین بار در کشور توسط مهندسین و متخصصین این شرکت دانش بنیان، طراحی و تولید شده است و با تولید آن در داخل، کشور از واردات آن بی نیاز و از خروج ارز جلوگیری خواهد شد.

گفتنی است این سیستم اجازه حرکت نسبی طولی دو ریل مجاور هم را فراهم می کند به گونه ای که عرض خط به هم نخورده و مسیر منحرف نگردد.

لازم به ذکر است در خطوط واقع شده در پل ها، تونل ها و خطوط جوشکاری به هم پیوسته، انبساط در اثر افزایش دما موجب تنش فشاری و اعوجاج ریلی و تغییر عرض خطوط ریلی گشته و انقباض در اثر سرما موجب تنش کششی در خطوط ریلی شده و درزهای جوش را با مشکل گسست مواجه می کند که با استفاده از این سیستم این تنش ها برطرف شده، خطر خروج وسایل نقلیه از ریل کاهش یافته، ایمنی و طول عمر خطوط ریلی نیز افزایش می یابد.

بنابراین وجود این سیستم قبل از پل ها، تونل ها، بعضاً قبل از سوزن ها و در نقاطی از خطوط که به وسیله جوش به هم متصل می گردد به دلیل وجود انبساط و انقباض و حرکت سازها ضروری می باشد.

از مزایای استفاده از این سیستم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

     - رفع مشکل طولی ناشی از انبساط (کمانش) و انقباض (شکستکی جوش) در خطوط جوشکاری بهم پیوسته

    - جلوگیری از خروج خط وسیله نقلیه عبوری و بروز حادثه به علت اعوجاج خط

    - جلوگیری از عدم عملکرد صحیح ماشین سوزن به علت انبساط و انقباض خط

    -  رفع مشکل حرکت سازه در پل ها و تونل ها

    -  افزایش سرعت سیر وسایل نقلیه ریلی

    -  کاهش  زمان جابجایی بار و مسافر

    -  کاهش هزینه های استهلاک خطوط

    -  افزایش ایمنی سیر

همچنین در حاشیه این نمایشگاه از دو محصول نوآورانه دیگر تولیدی این شرکت نیز رونمایی گردید:

رونمایی از تکه مرکزی با سیستم فستنینگ کراس استاپ

استفاده از این محصول در خطوط پرسرعت الزامی بوده و حمل ونقل ریلی را در سرعت های بالای 1۶۰ کیلومتر بر ساعت میسر و ایمن می نماید و می تواند اولین گام صنعت ریلی داخلی در راستای حرکت به سمت خطوط پرسرعت باشد.

نوآوری صورت گرفته در این محصول سبب افزایش استقامت قطعه تکه مرکزی در برابر بارهای دینامیکی وارده گشته، بطوری که این امر افزایش ایمنی و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری را نسبت به تکه مرکزی های متداول به دنبال خواهد داشت.

همچنین سیستم قید و بست این محصول نیز به صورتی طراحی شده که تنوع اقلام به کار رفته در آن نسبت به تکه مرکزی های قبلی به حداقل رسیده است و کار نصب، راه اندازی و خدمات پس از فروش این محصول به مراتب ساده تر و بهتر از محصولات قدیمی انجام می شود.

رونمایی از قطعه اسلایدچیر رولردار با بست AT

اسلایدچیرها بخشی از تجهیزات زیرساختی پرمصرف در صنعت ریلی است که ریل زبانه به شکل سرسره ای روی این قطعه حرکت کرده و امکان تغییر مسیر قطارها را فراهم می کند. در مدل های قبلی قطعه اسلایدچیر، لغزش فلز روی فلز انجام می شد و همچنین صلبیت بالای سوزن را همراه داشت اما در قطعه اسلایدچیر جدید تولید شده توسط شرکت ایرید، لغزش فلز روی رُل انجام می شود که با این نوآوری، نیاز به گریس کاری و هزینه های تعمیرات و نگهداری و خدمات ایستگاهی به شدت کاهش می یابد و عمر ماشین سوزن نیز به اندازه تخمینی60 درصد افزایش می یابد و همچنین اِلاستیسته خط افزایش یافته و هنگام عبور قطار، فنریتی در آن بخش از خط ایجاد می شود که می تواند عمر سوزن، واگن و چرخ را افزایش داده و راحتی مسافران را در پی داشته باشد.

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سبحان نظری

    سلام و تبریک به مهندسان خوب شرکت ایرید. خدا قوت. دست مریزاد.