| کد خبر: 197716 |

واکاوی پروژه قطار شهری کرج

اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار کرج امروز سه‌شنبه همراه با خبرنگاران به بازدید واکاوانه بزرگترین پروژه عمرانی این شهر رفتند ، پروژه‌ای که اکنون نزدیک به ۱۴ سال از آغاز ساخت آن می‌گذرد.

تین نیوز

اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار کرج امروز سه‌شنبه همراه با خبرنگاران به بازدید واکاوانه بزرگترین پروژه عمرانی این شهر رفتند ، پروژه‌ای که اکنون نزدیک به ۱۴ سال از آغاز ساخت آن می‌گذرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، خط دو قطار شهری کرج بزرگترین خط ریلی زیر زمینی استان البرز به شمار می رود، این پروژه از سال ۸۵ عملیات اجرایی آن به طول ۲۷ کیلومتر آغاز شد و قرار بود با ۲۷ ایستگاه در سال ۱۳۹۰ به بهره برداری برسد.

این خط ریلی کمالشهر در غرب کرج را به شهرستان شهریار در استان تهران متصل می کند، پروژه ای که به علت کمبود اعتبار و مشکلات نقدینگی اکنون سالهاست که زیر زمین در آغوش خاک گرد فراموشی بر سیمای آن نشسته هر چند که بخشی از حفاری انجام شده است.

قرار بود در سال ۹۲ حدود ۶ کیلومتر از این پروژه بهره بردای شود که مشکلات مختلف مانع اجرای کار شد و این پروژه زمین گیرماند.

امروز اعضای شورای شهر و خبرنگاران با حضور در این پروژه به واکاوی نیازها و علل تاخیر در ساخت آن پرداختند.

 احد رسولی  عضو شورای اسلامی شهر کرج در این بازدید با اشاره به اینکه در دوره پنجم شورای شهر احداث یک مجتمع ایستگاهی در ایستگاه جهانشهر کرج  یا چهاراه طالقانی مصوب شد، اظهارداشت: ساخت این مجتمع توسط سازمان‌ حمل و نقل ریلی شهرداری کرج  یا از طریق مشارکت با بخش خصوصی انجام خواهد شد.

عضو ناظر شورای شهر کرج بر پروژه قطار شهری گفت: اتاق فرمان مترو در پشت ایستگاه چهاراه طالقانی نیز در حال احداث است که ساخت آن‌ ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، این اتاق فرمان برای کنترل خط ۲ قطارشهری کرج پیش بینی شده است .

عضو شورای شهر کرج بیان داشت: در سال ۹۷ حق انتشار ۲۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را برای تزریق به پروژه قطار شهری از وزارت کشور دریافت کردیم که در حساب شهرداری است .

امسال نیز وزارک کشور با اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق برای خط ۲ قطار شهری کرج موافقت کرده است که امیدواریم هرچه زودتر مراحل اداری آن طی شود.

 احمدرضا محسنی مشاور کارفرمای خط ۲ قطارشهری کرج نیز با اشاره به اهمیت جریان نقدینگی در این پروژه عنوان کرد: تهاتر املاک و انتشار اوراق مشارکت از شیوه های تزریق پول به پروژه متروی کرج  است.

وی گفت :  ثابت بودن جریان نقدی به یقین نقش مهمی در پیشبرد کار پروژه بر طبق برنامه زمان بندی شده ، دارد.

سه ایستگاه خط ۲ کرج سال آینده بهره برداری می شود

محسنی ادامه داد:  طبق برنامه ریزی ریل  مورد نیاز خط ۲ متروی کرج خریداری شده  و در مرحله نخست  از ۴۵متری گلشهر تا ایستگاه چهارراه طالقانی کرج سال آینده با سه ایستگاه بهره برداری می شود.

مشاور کارفرمای پروژه خط دو قطارشهری کرج  اظهار داشت : برای تامین برق متروی کرج  از پست برق عظیمیه کابل کشی به طول شش کیلومتر انجام خواهیم داد که هزینه کرد آن بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان است.

تورم و تحریم موانع اجرای کار

به گفته محسنی ، تورم و تحریم هر ۲ در معطلی پروژه  قطار شهری تاثیرگذار بوده است و  از طرفی شهرداری و دولت در سال های گذشته اعتبار مناسب  به این پروژه تزریق نکردند .

همچنین قرار بود در قالب فاینانس خارجی ۸۰ درصد بودجه پروژه متروی کرج تامین شود که به دلیل تحریم صورت نگرفت.

محسنی با اشاره به اینکه دولت برای پیشبرد پروژه های قطارشهری کلانشهرها بر فروش اوراق مشارکت تکیه کرد که این کافی نیست، افزود: از طرفی  ۲ سال پروژه متروی کرج به علل مختلف تعطیل شد  و  از حمایت های دولت در زمینه فروش اوراق مشارکت باز ماندیم .

مشاور کارفرمای خط ۲ قطار شهری کرج گفت:  تنها یک سال است که پروژه فعال شده است.

وی با تاکید بر اینکه اکنون ۶۵۰ میلیارد تومان برای تزریق به پروژه متروی کرج  اعتبار در اختیار داریم، افزود: در زمان حاضر ۱۷۹ میلیون یورو تجهیزات نیاز است که بیشتر این تجهیزات باید از خارج تامین شود.

محسنی اظهار داشت:  یک بخش از قرارداد ما در زمینه تجهیزات تامین نشده و مجبور شده ایم به سمت شرکت های چینی یا شرکت های داخلی تامین کننده تجهیزات مترو که می توانند تحریم ها را دور بزنند روی آوریم.

محمدجواد رستمی مدیر اجرایی فاز یک خط ۲ متروی کرج در این بازدید گفت: حفاری فاز یک به طول ۱۵ کیلومتر از میدان شهید شهید سلطانی تا بعد از دانشگاه خوارزمی کرج در حال انجام است.

وی  افزود: در ایستگاه جهانشهر یا همان چهاراه طالقانی خط ۲ قطارشهری کرج ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا اول بهمن ماه سال جاری فضای عمومی آن مشتمل بر نازک کاری، سقف و یا دیوار چینی ها به اتمام می رسد.

رستمی ادامه داد: در پایان سال ۹۹ از ایستگاه چهارراه طالقانی قطار به سمت ۴۵ متری گلشهر به طول ۵.۵ کیلومتر حرکت خواهد کرد، متاسفانه از سال ۹۴ کار پروژه قطارشهری کرج متوقف شده بود و بعد از  شروع کار شورای پنجم و در بهمن ماه ۹۶ فعالیت آن از سرگرفته شد.

رسولی عضو ناظر شورای اسلامی شهر کرج بر پروژه خط ۲ قطار شهری کرج گفت: راه‌اندازی ایستگاه‌های خط دو متروی کرج  با توجه به ترافیک سنگین خیابان شهید بهشتی تاثیر بسزایی در کاهش ترافیک خواهد داشت.

وی  ادامه داد: اکنون روزانه بین تهران و کرج یک میلیون و ۲۰۰ هزار سفر در روز انجام می‌شود که توسعه و راه اندازی مترو نقش موثری در کاهش استفاده از وسایل نقلیه خصوصی دارد.

در این بازدید اعضای شورای اسلامی شهر کرج بر اهتمام جدی برای تکمیل بخشی از خط ۲ قطار شهری کرج تا سال ۹۹ تاکید کردند.

شورای اسلامی شهر کرج ۱۳ عضو دارد.

قطار ریلی قطار برقی از اواخر دهه ۷۰ بین میدان صادقیه تهران و شهید سلطانی کرج برقرار شد که با احداث ۱۰ کیلومتر خط ریلی به گلشهر کرج توسعه یافت.

همزمان پنج خط دیگر ریلی از جمله خط ۲ قطار شهری برای کرج تصویب شد که خط دو با ۲۷ ایستگاه و ۲۷ کیلومتر مسافت در دست ساخت قرار گرفته و مابقی روی کاغذ مانده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.