| کد خبر: 155918 |

اندر حکایت پروژه ای که بلای جان شهر شد

سرنوشت مبهم متروی کرج

فروش اوراق مشارکت متروی کرج با مخالفت‌هایی روبه‌رو است برخی اعضای شورا نسبت به عواقب ناخوشایند فروش اوراق نگرانی‌هایی دارند.

تین نیوز

فروش اوراق مشارکت متروی کرج با مخالفت‌هایی روبه‌رو است برخی اعضای شورا نسبت به عواقب ناخوشایند فروش اوراق نگرانی‌هایی دارند.

به گزارش خبرنگار مهر ، غدیر مهدوی صبح چهارشنبه در نطق پیش از دستور بیست و پنجمین جلسه شورای شهر کرج بابیان اینکه هفته گذشته مسئله اوراق مشارکت پروژه قطار شهری کرج و لایحه دوفوریتی انتشار 400 میلیارد تومان اوراق باهدف تأمین مالی این پروژه به تصویب اعضای شورا رسید، اظهار کرد: احتمال می‌رود انتشار این اوراق عواقب ناخوشایند اقتصادی به بار آورد .

وی با تأکید بر اینکه انتشار اوراق مشارکت برای پروژه‌هایی که زودبازده هستند انجام می‌شود، افزود: این رویه تنها برای سازمان و نهادهایی که کارا و هدفمند هستند امکان‌پذیر خواهد بود .

مهدوی بیان کرد: متأسفانه تجربه نشان داده شهرداری و شرکت پیمانکار کارآمدی لازم و موردنظر در خصوص خرید اوراق مشارکت را ندارند، به‌عنوان کارشناس در حوزه اقتصادی در خصوص انتشار اوراق مشارکت نگرانی فراوانی دارم .

عضو شورای شهر کرج با اشاره به اینکه در صورت موافقت بانک مرکزی هرگونه مشکل در اصل‌وفرع انتشار اوراق مشارکت شهر را با مسائل عدیده‌ای مواجه می‌سازد، گفت: پروژه قطار شهری کرج به‌سرعت به سودهی نخواهد رسید، این دسته از فعالیت‌ها برای مدیرانی انجام می‌شود که آینده و دور نمایی از شهر را در نظر نمی‌گیرند .

پیشنهاد استفاده از اوراق «صکوک اسلامی» برای پروژه متروی کرج

وی بابیان اینکه این قبیل اشتباهات اغلب در کشورهای جهان سوم صورت می‌گیرد به همین سبب خواستار اعمال مدیریتی علمی و مبتنی بر برنامه‌ریزی دقیق در شهرداری کرج هستم، افزود: اوراق مشارکت قابل‌خرید و فروش در بازار ثانوی نیست لذا ریسک خطیری را به همراه خواهد داشت .

مهدوی ادامه داد: برای پروژه‌هایی این‌چنینی توصیه می‌شود از اوراق «صکوک اسلامی» استفاده شود چراکه این قبیل از اوراق ریسک بالایی و زیادی را متحمل نمی‌سازد، امیدوارم تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص با دقت بیشتری انجام شود.

وی ضمن بیان انتقاد به رئیس شورای اسلامی شهر کرج گفت: انتظار می‌رود در خصوص این دسته از پروژه‌ها با سرعت تصمیم‌گیری نشود.

مهدوی با اشاره به اینکه رئیس شورای شهر مسئولیت کلانی را بر عهده دارد که نباید حتی تحت تأثیر کمیسیون ها قرار گیرد، گفت: موکول کردن این لایحه به زمان دیگر توسط رئیس شورای شهر کرج امکان‌پذیر بود .

عضو شورای اسلامی شهر کرج با تشریح مشکلات انتشار اوراق مشارکت برای پروژه قطار شهری کرج، گفت: نباید اوراق مشارکت پروژه قطار شهری کرج منتشر شود .

پروژه متروی کرج نیازمند 3000 میلیارد تومان است

محمد نبیونی رئیس شورای شهر کرج در واکنش به انتقاد همتای خود گفت: دستور بیست و چهارمین جلسه شورای شهر کرج بررسی مصوبات هشتمین و نهمین کمیسیون برنامه بودجه بوده است، به سبب اینکه این لایحه در کمیسیون به تصویب نرسیده بود در صحن علنی مطرح شد.

وی گفت: این مصوبه مورد مخالفت بنده و دو تن دیگر از اعضای شورای شهر کرج بوده است، حدود 45 دقیقه روی این موضوع صحبت شد اما اعضا قانع نشدند؛ تعجب می‌کنم چطور این مصوبه از کمیسیون برنامه‌وبودجه خارج‌شده است .

عباس زارع رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر کرج بابیان اینکه حدود سه جلسه در خصوص این موضوع در شورا بحث شد، بیان کرد: از رأی مثبت خود در خصوص انتشار اوراق مشارکت پروژه قطار شهری کرج دفاع می‌کنم .

وی با اشاره به اینکه باید سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه قطار شهری کرج به شیوه‌های مختلف تأمین شود، گفت: انتشار اوراق مشارکت به سبب اینکه سود پایین‌تری از تسهیلات بانکی دارد فرصت خوبی برای شهر به شمار می‌آید، این روش‌های تأمین می‌تواند شهرداری را فعال کند .

کمیسیون‌های مختلف شورای شهر کرج کارآمدتر باشند

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر کرج، تأکید کرد: متأسفانه اعضا در کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر حاضر نمی‌شوند اگر نگران این دسته از موضوعات هستند باید در جلسات حاضر شوند .

مهدی حاجی قاسمی یکی دیگر از اعضای شورای شهر کرج در بخش دیگری با اشاره به اینکه نصب دوربین‌های کنترل سرعت و سامانه ثبت تخلفات در معابر شهری بار مالی زیادی را برای شهر به همراه نخواهد داشت لذا نیاز است در تعامل باراهنمایی رانندگی این مهم موردتوجه قرار گیرد، افزود: جانمایی ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس معضلات عدیده‌ای را متحمل شهر ساخته است باید نگاه ویژه‌ای در این حوزه داشته باشیم .

دبیر شورای اسلامی شهر کرج با تأکید بر لزوم ساماندهی پروژه‌های شهری و با اشاره به اینکه پروژه‌های عمرانی که بالای 90 درصد پیشرفت دارند برای بهره‌برداری به نگاه مدیریتی نیازمند هستند، افزود: کمیسیون‌های مختلف شورای شهر کرج باید کارآمدتر باشند .

تصویب لایحه افزایش اعتبار تقاطع غیرهمسطح میانجاده

در ادامه این جلسه لایحه دوفوریتی افزایش اعتبار پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید کیانپور (میانجاده) به میزان هفت میلیارد تومان از محل کاهش اعتبار پروژه‌هایی نظیر احداث تقاطع غیرهمسطح علامه جعفری به بلوار جمهوری و احداث تقاطع غیر هم‌سطح بلوار ماهان با بلوار امام خمینی(ره) به باغستان مرکز مطرح شد .

محمدرضا رضاپور معاون مالی اقتصادی شهرداری کرج در این خصوص و بابیان اینکه عملیات اجرایی پل روگذر تقاطع غیرهمسطح شهید کیانپور (میانجاده) خرداد سال 95 مورد بهره‌برداری قرار گرفت، افزود: درحالی‌که طبق آخرین برنامه زمان‌بندی، قسمت‌های باقی‌مانده بخش زیرگذر باید در بهمن سال 95 به پایان می‌رسید، عمده عملیات به دلیل مشکلاتی چون عدم تکمیل سازه زیرزمینی ایستگاه مترو در سال 96 اجرا و زیرگذر پروژه مرداد سال جاری به بهره‌برداری رسید .

وی گفت: به سبب مشکلات یادشده تنها 50 درصد مجموع اعتبار مصوب سال 95 به میزان 12 میلیارد تومان جذب‌شده است لذا موضوع افزایش اعتبار پروژه یادشده به میزان 7 میلیارد تومان از محل کاهش اعتبار پروژه‌هایی نظیر احداث تقاطع غیرهمسطح علامه جعفری به بلوار جمهوری مطرح شد .

گفتنی است؛ لایحه دوفوریتی افزایش اعتبار پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید کیانپور (میانجاده) به میزان 7 میلیارد تومان از محل کاهش اعتبار برخی پروژه‌های عمرانی شهر به تصویب اعضای شورای شهر کرج رسید .

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.