| کد خبر: 78303 |

بودجه ٨٠ هزار میلیارد ریالی وزارت راه‌وشهرسازی

افزایش ١٧ درصدی بودجه زیرساخت‌ها

سعیده شفیعی - پژوهشگر اقتصادی*

تین نیوز | پی‌ریزی سیاست جامع و هماهنگ برای ترابری کشور، توسعه، تجهیز، گسترش، نگهداری و ایجاد تأسیسات زیربنایی آن با توجه به مقتضیات توسعه اقتصادی، اجتماعی و عمرانی، مسئولیت اساسی «وزارت راه و شهرسازی» است. بررسی ارقام لایحه بودجه نشان می‌دهد دولت اعتبارات بودجه‌ای این بخش را در مقایسه با ارقام مصوب بودجه سال جاری ١٣ درصد افزایش داده است.

١- مجموع اعتبارات در نظر گرفته‌شده برای «وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی» در لایحه بودجه سال آینده بیش از ٨ هزار و ٢٤٨ میلیارد ریال است که نسبت به ارقام لایحه و مصوب بودجه سال جاری، به ترتیب ٢ ,٦ و ١٣.١ درصد افزایش نشان می‌دهد. بر این اساس، سهم این دستگاه از کل مصارف بودجه عمومی لایحه سه درصد است که نسبت به لایحه سال جاری ثابت باقی مانده است. ٢- ردیف بودجه‌ای «حوزه ستادی وزارت راه و شهرسازی» در لایحه پیشنهادی، ١ هزار و ٩٨ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که نسبت به رقم لایحه و مصوب بودجه سال جاری، ١.٨ درصد افزایش نشان می‌دهد و حدود ١٣.٧ درصد کل اعتبارات پیشنهادی وزارتخانه را به خود اختصاص داده است.

٣- «مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی» متولی پژوهش و اطلاع‌رسانی ساخت‌وساز در کشور است و تهيه و تدوين ضوابط، آيين‌نامه‌ها، صدور گواهي فني براي توليدات مصالح، راهنمايي‌هاي لازم در اجراي برنامه‌هاي خانه‌سازي و توليدات ساختماني متناسب با درنظرگرفتن شرايط اقليمي و مقتضيات محلي را بر عهده دارد. رقم بودجه پیشنهادی این مرکز با هفت درصد رشد، از ٧٨٩ میلیارد ریال در قانون بودجه سال ١٣٩٤، به ٨٤٤ میلیارد ریال در لایحه سال آینده افزایش یافته که این رقم ١.١ درصد بودجه پیشنهادی این بخش است.

٤- بودجه بخش حمل‌ونقل کشور شامل بودجه پنج شرکت اصلی «مرکز آموزش هوانوردی و فرودگاهی کشور»، «شرکت سهامی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران»، «شرکت مادرتخصصی توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور»، «سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای» و «سازمان بنادر و دریانوردی» است. اعتبار مصوب بودجه سال جاری در این بخش معادل ٤٥ هزار و ١١١ میلیارد ریال بود که این رقم با رشد حدود ١٧درصدی، به ٥٢ هزار و ٨٣ میلیارد ریال در لایحه پیشنهادی افزایش یافته است. عمده افزایش این رقم مربوط به بودجه پیشنهادی «شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور» با ٢٤ درصد و «شرکت سهامی راه‌آهن» با ١٣.٨ درصد است.

٥- از کل بودجه در نظر گرفته‌شده وزارت راه و شهرسازی، «شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور» با ٤٢.٣ درصد کل بودجه پیشنهادی، بیشترین مبلغ را به خود اختصاص داده است. این شرکت به عنوان سازنده زیربناهای عمرانی، وظیفه ساخت و توسعه شبکه‌های حمل‌ونقل کشور را بر عهده دارد. ردیف بودجه این سازمان از ٢٧ هزار و ٣٥٢ میلیارد ریال در بودجه مصوب سال جاری با ٢٤ درصد رشد، به ٣٣ هزار و ٩٢٧ میلیارد ریال در لایحه پیشنهادی رسیده است.

٦- بودجه مصوب «شرکت سهامی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران» براساس قانون بودجه سال جاری معادل شش هزار و ٧٣٧ میلیارد ریال است که با ١٥,٢ درصد افزایش به هفت هزار و ٧٦١ میلیارد ریال در لایحه پیشنهادی رشد نشان می‌دهد. این رقم حدود ٩.٧ درصد کل بودجه پیشنهادی وزارت راه‌وشهرسازی را تشکیل می‌دهد.

٧- «سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای» با اندکی افزایش بودجه پیشنهادی مواجه شده است. این رقم از ١ هزار و ٩٣٤ میلیارد ریال در قانون بودجه سال جاری به ١١ هزار و ٢٣ میلیارد ریال افزایش نشان می‌دهد. این رقم حدود ١٣,٧ درصد اعتبار پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی است.

٨- رقم پیشنهادی بودجه «بنیاد مسکن انقلاب اسلامی» با ٢٩ درصد کاهش از پنج هزار و ١٣٦ میلیارد ریال به سه هزار و ٦٤٢ میلیارد ریال رسیده است که این رقم ٤,٥ درصد از کل بودجه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی را به خود اختصاص می‌دهد. ارائه طرح‌های مورد نیاز برای ایجاد مسکن اقشار ضعیف، انجام پروژه‌های کارشناسی درباره زمین‌های روستایی و کمک برای تأمین مصالح ساختمانی، از وظایف این سازمان است.

٩- اعتبار پیشنهادی مربوط به «شرکت سهامی عمران شهرهای جدید» با رشد قابل توجه ٩٢,٨ درصدی نسبت به رقم مندرج در لایحه و قانون بودجه سال جاری از یک هزار و ٢١٩ میلیارد ریال به دو هزار و ٣٥ میلیارد ریال رسیده است. بررسی نیازها و امکان‌سنجی برای توزیع متناسب جمعیت و سرریز جمعیتی کلان‌شهرها در نقاط موردنظر براساس طرح‌های کالبدی ملی و منطقه‌ای، از وظایف این شرکت مادرتخصصی دولتی است. با توجه به رشد اعتبار پیشنهادی، به نظر می‌رسد دولت برنامه‌هایی برای ساماندهی شهرهای جدید در سال آینده دارد.

١ - «سازمان هواپیمایی کشوری»، «سازمان هواشناسی کشور» و «پژوهشکده هواشناسی» - که از سازمان‌های متبوع وزارت راه و شهرسازی هستند
- به ترتیب با ٢٩، ٢ و ٤,٣ درصد افزایش بودجه در لایحه پیشنهادی نسبت به رقم مصوب بودجه سال جاری مواجه شده‌اند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.