| کد خبر: 75971 |

رئیس جمهوری فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی را افتتاح کرد

تین نیوز | رئیس جمهوری صبح روز دوشنبه با حضور در عسلویه استان بوشهر فازهای 15 و 16 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی را به طور رسمی افتتاح کرد.

 

حجت الاسلام حسن روحانی با ورود به عسلویه درفازهای 15 و 16 پارس جنوبی حضور یافت و پس از شنیدن گزارش مدیران صنعت نفت، در محل لوح یادبود به صورت رسمی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی را افتتاح کرد.

فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی به عنوان ایرانی ترین پروژه پارس جنوبی، دومین فازهایی هستند که در دولت تدبیر و امید افتتاح می شوند.

در اسفندماه پارسال نیز فاز 12 که به عنوان بزرگترین فاز پارس جنوبی به شمار می رود به ظرفیت تولید روزانه 75 میلیون مترمکعب گاز توسط رئیس جمهوری به طور رسمی افتتاح شد.

هدف از توسعه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی، تولید روزانه ٥٦,٦ میلیون مترمکعب گاز طبیعی ، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی ،٤ تن گوگرد و تولید سالانه ١. ٥ میلیون تن گاز مایع 'LPG' (پروپان و بوتان) و یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک واحدهای پتروشیمی است؛ با افتتاح این فازها پس از ٩ سال، روزانه ٢ میلیون دلار به درآمد ارزی کشور اضافه می شود.

با توجه به کمبود خوراک گاز اتان در مجتمع های پتروشیمی کشور، راه اندازی این فازها می تواند تحولی سازنده در بحث خوراک پتروشیمی ها ایجاد کند.

از آذرماه سال ١٣٩٢ تاکنون بیش از ١٥,٥ میلیارد مترمکعب گاز، ١٤ میلیون بشکه میعانات گازی، سه هزار تن گوگرد و بیش از پنج هزار تن اتان از فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی تولید شده است.

تاسیسات دریایی و ساحلی این فازها شامل دو سکوی حفاری (هرکدام شامل ١١ حلقه چاه )، دو رشته خط لوله ٣٢ اینچ دریایی انتقال گاز به طول تقریبی ١١٥ کیلومتر، دو خط لوله ٤,٥ اینچی انتقال محلول گلایکول به طول تقریبی ١١٥ کیلومتر، واحدهای شیرین سازی گاز و خدمات وابسته است.
کنسرسیومی از شرکتهای ایرانی متشکل از شرکتهای آریا نفت شهاب، تاسیسات دریایی، ایزوایکو، صف و حفاری دانا به راهبری شرکت آریا نفت شهاب مجری توسعه بخشهای خشکی و دریایی این پروژه هستند.

طرح فازهای 15و16 به عنوان نخستین پروژه پارس جنوبی است که علاوه بر انجام بخش 'مهندسی' آن که به عنوان طراحی مبنا در ساخت سایر پروژه های پالایشگاهی این حوزه در نظر گرفته شده است، تمامی مراحل عملیات اجرایی بخش های ساخت، نصب و راه اندازی آن نیز با مدیریت ایرانی انجام شده است.

پس از اولویت بندی فازهای نیمه کاره پارس جنوبی، روند توسعه و بهره برداری از این فازها شتاب گرفته و میزان تولید گاز کشور افزایش یافته است.

رئیس جمهوری صبح روز دوشنبه به منظور افتتاح رسمی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی با استقبال وزیر و معاونان نفت، استاندار بوشهر و مسئولان استانی و محلی وارد عسلویه در جنوب استان بوشهر شد و از نزدیک از بخش های محتلف این فازها بازدید کرد.

رئیس جمهوری را در این سفر محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری و حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری همراهی می کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.