بازدید سایت : ۸۵۸۰۱

نگرانی بابت حذف ایران از کریدورها وجود ندارد/ می‎توانیم به «راه توسعه» عراق متصل شویم

در کریدور «راه توسعه» عراق، ایرانی می تواند از طریق مرزهای خسروی، مهران به مسیر توسعه متصل شود و برای حوزه آسیای میانه دسترسی خوبی ایجاد کند که به دنبال آن بار کشورهایی مانند عربستان و اردن حتی منطقه شاخ آفریقا از خسروی وارد ایران شوند که این امر یک فرصت برای ایران محسوب می شود.

نگرانی بابت حذف ایران از کریدورها وجود ندارد/ می‎توانیم به «راه توسعه» عراق متصل شویم
تین نیوز |

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: در کریدور «راه توسعه» عراق، ایرانی می تواند از طریق مرزهای خسروی، مهران به مسیر توسعه متصل شود و برای حوزه آسیای میانه دسترسی خوبی ایجاد کند که به دنبال آن بار کشورهایی مانند عربستان و اردن حتی منطقه شاخ آفریقا از خسروی وارد ایران شوند که این امر یک فرصت برای ایران محسوب می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، جواد هدایتی درباره تحقق ترانزیت 40 میلیون تنی در پایان برنامه هفتم با توجه چالش ها و تنش های منطقه ای و سیاست های خصمانه دشمنان به ویژه اسراییل برای حذف ایران از کریدورهای منطقه با به نمایش گذاشتن نقشه های ادعایی «برکت و نفرت» در جلسه اخیر سازمان ملل و تاکید بر برنامه ریزی های بلندمدت برای حذف کشورمان از مسیرهای ترانزیتی منطقه، اظهار داشت: هدف گذاری ترانزیت 40 میلیون تن برنامه هفتم است که ابلاغ شده و  متولیان بخش ترانزیت از جمله سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان دستگاه اجرایی، مکلف است تمام تلاش خود را انجام دهد تا این برنامه محقق شود و یا به تحقق حداکثری برسیم.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که این عدد در هدف گذاری ترانزیت، بلند پروازانه است و چالش ها و مشکلات زیاد خاص به خود را دارد اما یک فرصت محسوب می شود چراکه با توجه به اتفاقات چند سال اخیر به ویژه پس از کرونا که از بن بست حمل ونقل و تجارت حمل و نقل زمینی رخ داد، شاهد یک روند رو به رشد در ترانزیت این حوزه بودیم.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: استفاده از این فرصت های ترانزیتی برای کشور و با این هدف گذاری ها، شرایطی ایجاد می کند که می توانیم مشکلات این حوزه را جدی تر ببینیم و به آنها بپردازیم. مانند اینکه تشکیل ستاد ملی ترانزیت به ریاست رییس جمهوری در برنامه هفتم دیده شده و این موارد از فرصت هایی است که هدف گذاری ترانزیتی در برنامه هفتم ایجاد کرده است چراکه ظرفیت این ستاد ملی منجر به بهبود فرایند های داخلی و افزایش هماهنگی ها و ارتقای زیرساخت ها خواهد شد.       

وی با تاکید بر اینکه در موضوعات بین المللی باید گفت تمام کشورها بدون تعارف در بحث ترانزیت رقیب هم هستند و تنها بحث اسراییل نیست، افزود: ممکن است یک کشور در کریدوری همکار و شریک کشورمان و در کریدوری دیگر رقیب ما باشد. برای مثال کشور روسیه در کریدور شمال- جنوب همکار ایران است اما در کریدور زنگزور و غرب به شرق رقیب ایران به حساب می آید.

هدایتی  اظهار داشت: در موضوعات بین المللی نه هیچ دوستی دائمی است و نه هیچ دشمنی. بنابراین این رقابت تنها به این کشور محدود نمی شود و همه کشورها در بخش ترانزیت در رقابت با هم هستند تا سهم بیشتری را از ترانزیت بردارند. در این فضا باید به دنبال این باشیم که با کشورها اشتراکات بیشتر و موثرتری به وجود بیاوریم تا بتوانیم با حضور در کریدورهای ترانزیتی سهم بیشتری داشته باشیم که البته این موضوع به دیپلماسی های وزارت امور خارجه بر می گردد.  

وی با اشاره به راه اندازی کریدور آیمک یا کریدور میانی برای حذف ایران از کریدورهای منطقه ای گفت: شکل گیری کریدورها می تواند از ایده های اتصالی شروع شود که نمونه آن کریدور آیمک است. همچنین، کریدور میانی یا تراسیکا که بنیان و راه اندازی آن به سه دهه گذشته برمی گردد و با تمام مشکلاتی که شکل گیری این کریدور داشت از جمله ترانشیپمنت در دریای سیاه، دریای خزر و ضعف زیرساختی مناطق قفقاز و آسیای میانه، اما از آنجایی که پشت آن یک اراده سیاسی با این هدف که ایران و روسیه در این مسیر حضور نداشته باشند، در نهایت این کریدور شکل گرفت. برای راه اندازی آن هم سرمایه گذاری قدرت های بین المللی و چانه زنی بین کشورها انجام شد و همان بحث ایجاد اشتراکات که به آن اشاره کردم، بین کشورها شکل گرفت و این اجماع منطقه ای و فرامنطقه ای به نتیجه رسید و این کریدور امروز کار می کند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: کریدور ایمک هم در ابتدا به عنوان یک ایده می تواند مطرح شود و طی یک برنامه ریزی، کشورها به آن بپردازند و با توجه اشتراکاتی که ایجاد می شود، بر روی این مسیر سرمایه گذاری کنند به دنبال آن هم اراده های سیاسی و اقتصادی ایجاد می شود و می توانند این کریدور را تجاری کنند.

هدایتی تاکید کرد: اما با این ادبیات که ایران از یک کریدورهای منطقه حذف می شود یا ایران را دور می زنند، موافق نیستم و از این بابت نگرانی وجود ندارد. به طور مثال، مسیر ترانس افغان به دلیل جنگ داخلی مسدود شد آیا می توان انتظار داشت که تا سال های دور این جنگ داخلی ادامه داشته باشد؟ واقعیت این است که در آینده با بهبود شرایط، کریدور ترانس افغان هم احیا خواهد شد. یا در عراق که در مقطعی داعش حضور فعال داشت، کریدورهای این کشور به دلیل مشکلات امنیتی غیر فعال شد اما امروز عراق پس از عبور از این مشکلات، در حال احیای کریدور توسعه است.

وی گفت: معتقدم اگر ایران برنامه ریزی خوبی برای استفاده از ظرفیت های منطقه داشته باشد، با کریدورهای رقیب منطقه هم می تواند ساختار تعاملی ایجاد کند تا فرصت های جدیدی ایجاد شود. در همین کریدور «راه توسعه» عراق، ایرانی می تواند از طریق مرزهای خسروی، مهران به مسیر توسعه متصل شود و برای حوزه آسیای میانه دسترسی خوبی ایجاد کند که به دنبال آن بار کشورهایی مانند عربستان و اردن حتی منطقه شاخ آفریقا از خسروی وارد ایران شوند که این امر یک فرصت برای ایران محسوب می شود.   

هدایتی تاکید کرد: اینکه فکر کنیم منطقه در همین شرایط باقی می ماند، تفکر و انتظار منطقی نیست و باید توجه داشت که تحولات منطقه بسیار زیاد است. چه کسی می توانست به طور قطع بگوید که بین روسیه و اوکراین جنگ رخ دهد که در پی آن برای ایران یک فرصت ترانزیتی ایجاد شود؟ اما این اتفاق رخ داد. از سوی دیگر نمی توان انتظار داشت که این جنگ سال های سال ادامه پیدا کند و حالا اگر ایران نتواند این کریدور را پایدار کند، با پایان جنگ روسیه و اوکراین این فرصت را از دست می دهد. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.