بازدید سایت : ۶۷۵۸۰

چگونه با تبصره ۱۰۰ مالیات خود را کاهش بدهیم؟

مهمترین و پرکاربردترین حکم قانونی در حوزه مالیات بر درآمد مشاغل، تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم است که بسیاری از امتیازات آن بی اطلاع هستند.

چگونه با تبصره ۱۰۰ مالیات خود را کاهش بدهیم؟
تین نیوز

مهمترین و پرکاربردترین حکم قانونی در حوزه مالیات بر درآمد مشاغل، تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم است که بسیاری از امتیازات آن بی اطلاع هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، یکی از گام های مهم دولت سیزدهم در راستای مالیات ستانی هوشمند (خودکار) و اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان (مصوب مهر ۱۳۹۸)، ایجاد سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی است که از تیرماه سال ۱۴۰۱ راه اندازی شد. این اقدام در جهت شفافیت جریان کالایی هر یک از مشاغل انجام گرفت. اقدام مهم دیگر در زمینه هوشمندسازی نظام مالیاتی، ساماندهی دستگاه های پوز حقیقی و متصل کردن هر یک از این پوزها به یک مودی مالیاتی است که زمینه شفافیت جریان مالی و تراکنشی هر یک از مشاغل را فراهم کرد.

تقاطع گیری این دو داده جدید مالی هر یک از مشاغل سبب شد که اطلاعات کاملی از جریان و گردش مالی هر کسب وکار در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد و با تکمیل این دو داده و طبق تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم، امکان اخذ مالیات خودکار و ارتباط حداقلی بین مؤدی و ممیز مالیاتی ایجاد شد و سازمان امور مالیاتی از ظرفیت بزرگ این تبصره در زمینه اخذ مالیات هوشمند از مشاغل مختلف استفاده کرد. 

شفافیت و هوشمندی موضوعی است که امروز هم وزیر اقتصاد بر آن تاکید کرد. احسان خاندوزی در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که تمام اصناف کشور موظف هستند در حوزه ممیزیِ مالیاتی به سمت شفافیت، الکترونیکی شدن و فاصله گرفتن از روش های کاغذی و سنتی بروند.

مهمترین و پرکاربردترین حکم در حوزه مالیات بر درآمد مشاغل، تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم است. در تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم آمده است: «سازمان امور مالیاتی کشور می تواند برخی از مشاغل یا گروههایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر سی برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مودیان مذکور را به صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مودی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می شود. حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه های مالیاتی تسلیم شده در موعد مقرر نخواهد بود».
 با توجه به قانون بودجه امسال در اجرای تبصره ماده (۱۰۰)  قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ و با رعایت مفاد بند (ج) تبصره (۶)  قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و به منظور تکریم مودیان، اجرای عدالت مالیاتی، تسهیل وصول مالیات و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در تعیین مالیات عملکرد سال ۱۴۰۲  تمامی صاحبان مشاغلی که مجموع فروش خالص کالا و ارائه خدمات آن ها در سال ۱۴۰۲ حداکثر صد و پنجاه برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات های مستقیم (مبلغ ۱۸ میلیارد تومان) بوده و فرم مالیات مقطوع برای آن ها در درگاه خدمات الکترونیک سازمان بارگذاری می شود، مشمول تبصره ۱۰۰ بوده و از نگهداری اسناد ومدارک موضوع قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ و ارائه اظهار نامه مالیاتی برای عملکرد مذکور معاف می باشند.

مزایای استفاده از تبصره ۱۰۰ چیست؟

فراهم شدن امکان پرداخت بدون زحمت مالیاتی، عدم نیاز به نگهداری اسناد و دفاتر، عدم نیاز به تسلیم اظهارنامه، عدم مراجعه به ادارات و قرار گرفتن در فرآیندهای طولانی تشخیص و رسیدگی و برخورداری از تخفیف مالیاتی از جمله مزایای استفاده از تبصره ۱۰۰ است.

از سوی دیگر به گفته  رئیس کل سازمان امور مالیاتی امکان تقسیط بلندمدت مالیات نسبت به دوره های گذشته و افزایش سقف بخشودگی جرائم مالیاتی نسبت به تسلیم اظهارنامه را از دیگر مزایای تبصره ماده (۱۰۰) دانست.
وی  گفته است که چنانچه مؤدی بدهی نداشته باشد می تواند مالیات مقطوع یا ابرازی خود را در ۱۰ قسط به صورت مساوی پرداخت کند، همچنین هر مؤدی که از چک الکترونیک استفاده کند ( فارغ از اینکه بدهی داشته باشد یا نداشته باشد) می تواند مالیات مقطوع خود را در ۱۵ قسط بپردازد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.