| کد خبر: 239804 |

◄ ۲۱ نفر از مسئولان گمرک فرودگاه امام رشوه دریافت کردند

متهم رنجبر درباره میزان رشوه به کارکنان فرودگاه امام خمینی گفته است که به کرم خانی معاون گمرک فرودگاه امام ۳۰ سکه بهار آزادی، طاهری معاون گمرک فرودگاه امام خمینی ۲۵ سکه بهار آزادی، جانشین سالن فرودگاه امام، کارشناس درب خروج گمرک فرودگاه امام، کارشناس بازبینی گمرک فرودگاه امام و ۴۰ سکه به مدیرکل گمرک فرودگاه امام خمینی رشوه پرداخت‌شده است.

تین نیوز

پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده شرکت خودروسازی کروز روز گذشته ۹ بهمن‌ ماه در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی برگزار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، نماینده دادستان در این جلسه ادامه کیفر خواست را قرائت و در مورد شاپور کرمخانی معاون فنی گمرک فرودگاه امام (متهم ردیف چهاردهم)، گفت: متهم کرمخانی در اعترافات خود گفته است که مسئولان گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) از شرکت‌ های سایپا، ایران خودرو، مگا موتور، شاهد، کروز و چند شرکت دیگر خودروی امانی گرفته بودند و مدیران گمرک نیز در جریان این موضوع هستند و شخص مدیر کل گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) از خودروی مزدا ۳ یکی از شرکت‌ ها استفاده می‌ کند.

وی افزود: متهم کرمخانی معاون فنی گمرک فرودگاه امام نیز یک دستگاه خودروی مزدا ۳ از شرکت کروز تحویل گرفته بود که بعد از بازداشت چند نفر، این خودرو را به شرکت عودت می‌ دهد و از شرکت دیگری اقدام به دریافت خودروی امانی می‌ کند که این کار یک روال عادی در گمرکات محسوب می‌ شود.

نماینده دادستان در مورد متهم ردیف دوازدهم غلامرضا فاتحی نیز گفت: متهم فاتحی مدیر کل گمرک فرودگاه امام خمینی در اعترافات خود گفته است که شرکت‌ هایی که بعد از وقت اداری و  به صورت دائم با گمرک کار می‌ کنند به صورت مرسوم خودرو در اختیار گمرک قرار می‌ دهند. شرکت کروز یک دستگاه و ایران خودرو ۲ دستگاه خودرو که امکان شماره‌ گذاری نداشت روی باند فرودگاه در اختیار گمرک قرار داده بود و حدود چهار دستگاه خودرو نیز در اختیار حوزه تجاری گمرک بوده است.  

وی افزود: متهم فاتحی درباره دریافت بن خرید کالا از شرکت‌ ها گفته است که این مبالغ به عنوان حق تسریع دریافت می‌ شود به دلیل اینکه شرکت‌ های پست سریع،  در همه روزهای هفته مشغول کار با گمرک بودند برای تسریع در کار مبالغی را پرداخت می‌ کردند.

به گفته نماینده دادستان، متهم فاتحی در اعترافات خود درباره افرادی که در گمرک حق حساب دریافت می‌ کردند گفته است که معاونان گمرک در حد عیدی آخر سال مبالغی را دریافت می‌ کردند و مابقی در طول سال در مبالغی در حد حق چایی دریافت می‌کردند.

او عنوان کرد: تحقیقات نشان می‌ دهد متهم فاتحی با تشکیل شبکه ارتشا در درب خروجی گمرک فرودگاه امام خمینی علاوه بر دریافت رشوه از ارباب رجوع برای خود، هزینه رشوه پرداختی به مدیران را از طریق همین شبکه ارتشا تامین می‌ کرده است.

به گزارش تین نیوز، در چهارمین جلسه این دادگاه که پنجم بهمن برگزار شد نیز نماینده دادستان با اشاره به اتهامات سهیل مؤمنی آبکنار متهم ردیف هشتم پرونده، گفت: متهم از سال ۹۳ در پست مسئول ترخیص بندرعباس مشغول به کار بوده و وظیفه ترخیص اموال با اسناد مجعول را بر عهده داشته است.

وی با اشاره به پرداخت یک دستگاه خودروی سمند به عنوان رشوه، بیان کرد:‌ در اقاریر متهم آمده است که یک دستگاه خودروی سمند توسط شرکت کروز تهیه و توسط متهم به مدیر درِ خروجِ گمرک تحویل داده شده است.

نماینده دادستان افزود: بخش دیگر رشوه‌ ها اعطای قطعات خودرو به کارمندان برای تسریع در اخذ جوابیه استاندارد و سازمان محیط زیست بوده است.

وی با اشاره به اقدامات گمرک بندرعباس برای شرکت کروز عنوان کرد: بر اساس اظهارات متهمان، گمرک بندرعباس مزایای خوبی همچون مسیر سبز را برای شرکت کروز قرار داده بود و باتوجه به این مسیر اکثر محموله‌های شرکت بدون ارزیابی از گمرک خارج می‌شدند.

نماینده دادستان گفت: بر اساس اقاریر غلامرضا فاتحی متهم ردیف دوازدهم یک دستگاه خودروی مزدا 3 به نام همسر او شده بود و موارد دیگر جهت ترخیص کالاها به وی داده شده است.

به گزارش تین نیوز، در سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده شرکت کروز که چهارم بهمن برگزار شد نیز نماینده دادستان اعلام کرد: سید نوید طاهری (متهم ردیف ششم سید نوید طاهری، کارمند شرکت کروز) از سال ۹۱ در شرکت کروز مشغول به کار شد و سال ۹۸ مسئول حمل و لجستیک این شرکت شد و کار‌های ترخیص کالا را انجام می‌داد.

وی افزود: بر اساس اقاریر متهمان فرایند پرداخت رشوه به کارکنان گمرک توسط طاهری انجام می‌شد.

نماینده دادستان بیان کرد: سید نوید طاهری در رابطه با علت پرداخت رشوه به کارکنان گمرک گفته است که پرداخت هدیه علاوه بر اینکه عرف بوده به دلیل اینکه تعداد دفعات مراجعه به گمرک زیاد بوده اگر هدیه پرداخت نمی‌ شد، کار‌ها با تأخیر انجام می‌شد.

نماینده دادستان بیان کرد: متهم طاهری در اعترافات خود گفته است در مواردی که وزن کالا با اسناد ثبت سفارش اختلاف داشت و مجبور به ترخیص فوری کالا داشتیم مبالغی را به‌عنوان هدیه پرداخت می‌کردیم. در مواردی نیز هدیه‌ ها به‌صورت قطعات خودرو داده می‌ شد.

نماینده دادستان بیان کرد: با تحقیقات انجام‌ شده از شرکت کروز اسنادی به‌ دست‌آمده که نشان می‌دهد این شرکت رشوه‌ های کلانی به مدیران گمرک پرداخت کرده است.

همچنین سید نوید طاهری در سال ۹۳ به ۶۷ نفر از مدیران گمرک شهید رجایی رشوه پرداخت کرده است. این رشوه‌ ها شامل سکه‌های تمام بهار آزادی، نیم‌ سکه، ربع سکه و کارت هدیه می‌شود.

نماینده دادستان بیان کرد: همچنین لیستی مبنی بر پرداخت رشوه به ۱۹۸ نفر از کارکنان گمرک در سال ۹۸ به تایید متهم طاهری رسیده است.

نماینده دادستان در ادامه لیستی از کارمندان و مسئولان وقت گمرک از جمله جانشین سالن گمرک فرودگاه امام خمینی (ره)، ارزیاب در خروج گمرک تهران، جانشین گمرک فرودگاه امام خمینی (ره)، مسئول انبار‌های گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) و رشوه‌ های دریافتی از سوی این افراد را قرائت کرد.

قاضی صلواتی  قاضی پرونده نیز گفت: ۲۱ نفر از مسئولان گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) رشوه دریافت کرده‌ اند.

نماینده دادستان ادامه داد: متهم طاهری گفته است به مسئول در گمرک شهید رجایی یک عدد خودروی سمند، معاون فنی گمرک امام خمینی (ره) یک دستگاه خودروی ساندرو و به معاون مسافری گمرک امام خمینی (ره) یک دستگاه مزدا ۳ به قیمت کارخانه داده‌ شده است.

نماینده دادستان در رابطه با اتهامات سعید رنجبر متهم ردیف هشتم پرونده گفت: متهم رنجبر از سال ۹۲ به‌عنوان کارمند در شرکت کروز مشغول به کارشده است و سال ۹۳ مسئول ترخیص کالا از گمرک بوده است؛ وی برای ترخیص کالاها از گمرک از اسناد مجعول استفاده می‌کرده است.

نماینده دادستان بیان کرد: متهم رنجبر در رابطه بااینکه خروج ارز از کشور توسط چه کسانی انجام می‌شد، گفته است که خروج ارز توسط کارکنان و پرسنل شرکت در قالب مسافری انجام می‌ شد و آقای گودرزی رئیس سالن مسافربری فرودگاه امام از آن اطلاع داشته است.

نماینده دادستان بیان کرد: متهم رنجبر درباره میزان رشوه به کارکنان فرودگاه امام خمینی گفته است که به کرم خانی معاون گمرک فرودگاه امام ۳۰ سکه بهار آزادی، طاهری معاون گمرک فرودگاه امام خمینی ۲۵ سکه بهار آزادی، جانشین سالن فرودگاه امام، کارشناس در خروج گمرک فرودگاه امام، کارشناس بازبینی گمرک فرودگاه امام و ۴۰ سکه به مدیرکل گمرک فرودگاه امام خمینی رشوه پرداخت‌ شده است.

نماینده دادستان بیان کرد: متهم رنجبر دلیل پرداخت رشوه را تسریع در انجام کار‌ها و نمک‌ گیر کردن کارکنان گمرک اعلام کرده است.

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده شرکت کروز نیز دوم بهمن ماه در شعبه ۴ دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شده بود.

به گزارش تین نیوز، این در حالی است که دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده شرکت کروز که روز سوم بهمن برگزار شد، نماینده دادستان گفت که متهم ردیف هفتم سعید رنجبر کارمند شرکت کروز ایران درباره اعطای خودرو به کرمخانی مسئول گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) گفته است که کرمخانی برای رفت و آمدهای روزانه درخواست خودرو کرده بود که این موضوع با آقای سخا مطرح و تایید شد و یک دستگاه خودروی مزدا ۳ به کرمخانی تحویل داده شد.

نماینده دادستان تاکید کرد: متهم رنجبر در مورد عیدی‌ های سالیانه به کارمندان دولت گفته است که لیست عیدی‌ ها هر ساله تهیه و پس از تایید میرآقایی مدیر خریدهای خارجی و آقای سخا پرداخت می‌شد. بدون تایید آنها پرداخت هدیه به کارکنان گمرک شهید بندر رجایی ممکن نبود.

وی گفت: متهم غریب (متهم ردیف پنجم نوید غریب کارمند شرکت کروز) در پاسخ به این سوال که هدایا به مدیران کدام سازمان ها پرداخت می شده است؟، گفته است که هدایا به  وزارت صمت دفتر نیرو محرکه خودرو، دفتر برق و الکترونیک، دفتر ستاد تسهیل، صنایع استان تهران، پشتیبانی گمرک ایران خیابان ولیعصر، پشتیبانی توسعه تجارت، سازمان استاندارد ونک، سازمان استاندار پونک، بانک مرکزی شامل دفتر تخصیص ارز، کارشناس تخصیص ارزو دفتر مقررات و سیاست‌ها پرداخت شده است. 

وی افزود: متهم غریب گفته است که میرآقایی به او دستور داده که به کارمند در خروج گمرک بابت ۱۰ سند، مبلغی  پرداخت کند. لیست هدایای پرداختی به کارکنان گمرک در سال ۹۵ شامل ۱۰۵ سکه تمام بهار آزادی، ۱۷۹ نیم سکه، ۱۲۴ ربع سکه، صدها کارت هدیه با مبالغ مختلف، هدایای نفیس و گوشی‌های تلفن همراه را شامل می‌شد. حدود ۵۱ سکه تمام بهار و چندین نیم سکه و ربع سکه نیز به مدیران ارزی بانک‌های عامل داده شده است.

امیر فولادی نماینده دادستان در این جلسه کیفر خواست را قرائت کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.