| کد خبر: 224587 |

◄ پای لنگ سامانه تجارت و سامانه گمرک و زمینگیری فعالان اقتصادی

در حال حاضر قطعی مکرر سامانه های گمرک و وزارت صمت به یکی از چالش های فعالان حوزه تجارت تبدیل شده به شکلی که در روزهای اخیر اعتراضات فراوان آنان را به دنبال داشته داشته است.

تین نیوز

قطعی سامانه های تجارت، وزارت صمت و گمرک اتفاق تکراری و سوهان روح تجار شده  به طوری که بررسی های اخیر نشان می دهد قطعی مکرر سامانه های گمرک و وزارت صمت، اعتراض شرکت های  واردات و صادرات را افزایش داده است.

این در حالی است که توسعه سامانه های تجارت داخلی و خارجی از الزامات جهش تولید است که می تواند مشکلات واردات و صادرات کشور را به حداقل برساند و میزان قاچاق ورودی و خروجی کشور را کنترل نمایند. همچنین افزایش میزان شفافیت واردات و صادرات به کشور و کاهش جعل و قاچاق کشور از دیگر مزایای این سامانه هاست.

بیشتر بخوانید: علت رویگردانی صاحبان کالا از عبور از ایران چیست؟

اما افزایش و تکرار قطعی های این سامانه ها موجب آسیب های جبران ناپذیری به صنعت کشور، مختل شدن زمینه صادرات و واردات کشور و موجب افزایش قاچاق و معطلی در صف فرایند گمرکی کشور شده است.

در حال حاضر قطعی مکرر سامانه های گمرک و وزارت صمت به یکی از چالش های فعالان حوزه تجارت تبدیل شده به شکلی که در روزهای اخیر اعتراضات فراوان آنان را به دنبال داشته داشته است.

ایراد اصلی قطع شدن ارتباط ثبت سفارش با سامانه گمرک است که به صورت مستمر قطع بوده و موجب شده سامانه ثبت سفارش از دسترس خارج شود که ثبت اظهار یا صدور مجوز بارگیری و اخذ پروانه را برای کاربران آن غیر ممکن کرده است.

این قطعی ها موجب معطلی و توقف کالاهای مورد نیاز کشور و درنتیجه افزایش تورم شده است، به نظر ناپایدار بودن این سامانه ها به دلیل صحیح  نبودن زیرساخت ارتباطی بین 2 سامانه وزارت صمت و گمرک است.

در شرایطی که تجار و فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی با وجود تحریم های شدید نسبت به خرید و واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولیدی خود مبادرت می کنند و با سختی فراوان ارز را انتقال می دهند و بازار در انتظار کالاهای تولیدی است، قطعی مکرر این سامانه ها خود یک تحریم داخلی است.

به نظر می رسد متولیان امر هنوز به یک سامانه کامل و جامع نرسیده اند و هنوز نمی توانند یا نمی خواهند مشکل را برطرف کنند. به هر حال لازم است برای رفع دائمی این نقصیه دستگاه های متولی  اقدامات لازم را انجام دهند.

* فعال اقتصادی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.