| کد خبر: 223543 |

طلا در سایه کرونا و برگزیت

ریزش بازار فلزات گرانبها با انتشار داده‌های منفی اقتصادی

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی نقش پناهگاه امن فلزات گرانبها از سوی سرمایه‌گذاران کمرنگ‌تر شده و برای بازگشت به مدار صعود نیاز به یک جرقه اساسی وجود دارد.

تین نیوز

معاملات آتی طلا روز گذشته روند کاهشی خود را ادامه داد و دستاوردهای دو روز پیشتر معاملاتی را تحت تاثیر قرار داد. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی نقش پناهگاه امن فلزات گرانبها از سوی سرمایه‌گذاران کمرنگ‌تر شده و برای بازگشت به مدار صعود نیاز به یک جرقه اساسی وجود دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصادآنلاین، در شرایطی که ریسک گریزی سرمایه گذاران کاهش یافته، بازار فلزات گرانبها تحت فشار قرار گرفته است. بر این اساس روز گذشته طلای آتی فوریه با کاهش ۴.۴۰ دلاری به قیمت ۱۸۳۴.۱۰ دلار و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با کاهش ۰.۰۴ دلاری به قیمت ۲۴.۰۲ دلار مورد معامله قرار گرفت.

اگرچه انتشار ادعای بیکاری هفتگی ایالات متحده روز گذشته بازار فلزات گرانبها را تحت تاثیر قرار داد و مانع از ریزش بیشتر قیمت‌ها شد اما در نهایت معاملات در روندی نزولی به پایان رسید.

بانک مرکزی اروپا هم روز گذشته برنامه خرید اوراق قرضه خود را به مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو افزایش داد، در حالی که انتظار می‌رفت اقدامات جدید اتحادیه اروپا بر بازارها تاثیر مثبت بر جای بگذارد اما تاکنون واکنش کمی از بازار شاهد بوده‌ایم.

بانک جهانی گزارش داد که خروجی صندوق مبادله‌ای بورس طلا (ETFهای طلا) در ماه نوامبر به دلیل بهبود چشم انداز اقتصادی به یک رکورد جدید دست یافته است. صندوق‌های مبادله‌ای (ETF)های طلا یکی از مهمترین ابزارهای سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذارانی هستند که ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به بازار طلا منتقل کنند.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عموما روند کاهشی داشتند. در ایالات متحده هم دو شاخص از سه شاخص اصلی در پایان معاملات منفی بود. اگرچه بازارها حرکت منفی داشته‌اند اما از نگاه تحلیل‌گران حتی حرکت منفی بازارها با نگاهی به چشم انداز ۲۰۲۱ و روند بهبود اقتصادی اتفاق افتاده چرا که بر اساس این باور توزیع گسترده واکسن کرونا منجر به بهبود سریع‌تری شرایط اقتصادی خواهد شد.

در شرایط فعلی عموما دیدگاه تاجران و سرمایه گذاران بر این مبناست که کنگره بسته دوم محرک مالی را که مبلغ آن کمتر از یک تریلیون دلار است و با هدف کمک به خانواده‌های آمریکایی در نظر گرفته شده، به زودی تصویب می‌کند. اگرچه نگرش بازار در اوایل هفته نسبت به تصویب بسته مثبت‌تر بود اما با نزدیک شدن به اواخر هفته علیرغم اختلاف دیدگاه میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان همچنان امید به تصویب نهایی وجود دارد.

مذاکرات میان اتحادیه اروپا و انگلیس در مورد روند برگزیت هم هنوز به توافق درستی نرسیده است، جریانی که خود موجب عدم اطمینان و افزایش اضطراب در میان فعالان بازار اروپایی شده است.

در طول معاملات روز گذشته شاخص دلار آمریکا روند کاهشی در پیش گرفت در حالی که بار دیگر فاصله زیادی تا پایین‌ترین سطح دو سال و نیم گذشته خود ندارد. در بازارهای مهم خارجی قیمت‌های آتی نفت خام ژانویه نیمکس در یک جهش قابل توجه به بالاترین قیمت خود در طول هشت ماه گذشته رسید و به قیمت ۴۷ دلار در بشکه مورد معامله قرار گرفت. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا نیز روز گذشته در محدوده ۰.۹ درصدی معامله شد.

از دیدگاه فنی معاملات آتی طلای فوریه در یک سطح کلی از لحاظ مزیت فنی کوتاه مدت قرار گرفته‌اند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به بالاترین سطح قیمت معاملات آتی دسامبر و بالاترین سطح معاملات هفته یعنی ۱۸۷۹.۸۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۵۴.۲۰ دلار و سطح مقاومت دوم ۱۸۶۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا در ۱۸۲۴.۸۰ و سطح پشتیبانی دوم ۱۸۱۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

روند صعودی معاملات آتی نقره مارس هم در یک سطح کلی از لحاظ مزیت فنی کوتاه مدت قرار گرفته است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی در بالاترین قیمت معاملاتی ماه نوامبر یعنی ۲۶.۲۷ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۲۱.۹۳ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده اخیر، سطح مقاومت نخست نقره ۲۴.۵۰ دلار و سطح مقاومت دوم ۲۴.۷۵۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست بر روی ۲۳.۶۳ دلار و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۳ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری اقتصاد انلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.