| کد خبر: 200085 |

◄ قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران، پروژه ملی است؟

پروژه ملی باید نفعش مستقیم یا غیرمستقیم به همه مردم برسد نه به گروه‌های خاص.

تین نیوز

 طرح‌هایی مانند قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران باید با مشارکت بخش خصوصی مانند طرح‌های آزادراهی اجرا شود و دولت فقط کمک مالی کند.

به گزارش تین نیوز، محمد مختاری کاربر تین نیوز، این مطلب را در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری نوشت و تاکید کرد: اگر پروژه‌ای سودده و به صرفه باشد حتماً بخش خصوصی در آن سرمایه‌گذاری می‌کند و اگر سودده نباشد چرا باید از بیت‌المال برای اجرای آن هزینه کرد؟

سعید قصابیان یک کاربر دیگر تین نیوز نیز در بخش نظرهای کاربران در پاسخ به دیدگاه کاربر دیگری که معتقد است«پروژه قطار سریع اصفهان تهران به جهت ماهیتش ملی است و نفع آن به‌طور مستقیم به اصفهان تهران و غیر مستقیم به کل کشور می‌رسد»، بیان کرد: پروژه ملی باید نفعش مستقیم یا غیرمستقیم به همه مردم برسد نه به گروه‌های خاص.

وی افزود: منفعت این پروژه تنها به مردم 2 شهر می‌رسد، مثلاً آن طور که ادعا می‌شود باعث جذب توریست به اصفهان  و افزایش درآمد برای مردم آن شهر شده بنابراین یک پروژه محلی محسوب می‌شود.

قصابیان تاکید کرد: این پروژه اما برای دیگر آحاد ملت جز هزینه چیزی ندارد، برای کسانی که برخی از آنها حتی یک موتور سیکلت هم نداشته و دردشان آب آشامیدنی سالم است.

به گزارش تین نیوز، این کارشناس خاطرنشان کرد: فقط تهران را نباید دید، باید سری هم به روستاهای بشاگرد و طبس و برازجان زد، بودجه‌ای که از بیت‌المال خرج این قطار لوکس و گران می‌شود سهم آنها هم است.

او گفت: مردم تهران و اصفهان اگر قطار سریع‌السیر می‌خواهند بودجه آن را هم خودشان تامین کنند و به سهم مناطق دیگر از بودجه ملی ناخنک نزنند. این تصمیم گیری‌ها در سازمان برنامه انجام می‌شود و متاسفانه این سازمان همیشه تحت نفوذ گروه‌های اجتماعی برخوردار بوده است.

وی با بیان این‌که تشخیص ملی و محلی بودن پروژه‌ها کار سختی نیست، افزود: چند مثال می‌زنم:

- پروژه‌های ترانزیت ریلی که کشور را به خارج وصل  و در آمد ارزی ایجاد می‌کنند. مثل راه‌آهن سرخس-ترکمنستان، خواف-هرات، شلمچه-بصره، رشت-آستارا.

- تفکیک و بازیافت زباله.

- تاسیس نیروگاه برق.

- احیای انرژی بادی و خورشیدی.

- استفاده از گاز بالای چاه‌های نفت (فلر) برای مصارف مختلف.

 که منفعت‌شان به همه مردم ایران می‌رسد.

به گزارش تین نیوز، این کارشناس ادامه داد: کسانی که می‌گویند پروژه قطار سریع اصفهان-تهران به جهت ماهیتش ملی است لطفاً روشن بفرمایند این «ماهیت» چیست که این پروژه مذکور را در زمره پروژه‌های ملی قرار می‌دهد؟

قصابیان تاکید کرد: همچنین یک نفر یک مطالعه نشان بدهد که در آن روی زمان مسافرت درب به درب (door to door) و هماهنگی مودهای مختلف حمل و نقل بین تهران و اصفهان کار شده باشد. با انشااله و ماشاالله و امید به مرور زمان نمی‌شود مودهای حمل و نقل را کنار هم نشاند. مطالعه، طرح و برنامه می‌خواهد اگر کسی طرح دارد ارائه بفرماید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسن رحمانی 1 0

    سلام ، اگر تلفیق دو نظر موافق و مخالف را در نظر بگیریم ، می توان گفت که اجرای پروژه هایی مثل قطار سریع السیر تهران اصفهان ، بنابر ضرورت کاهش در مصرف سوخت، کاستن از استهلاک جاده ها و جلوگیری از اتلاف وقت ،کاهش تصادفات و ورود تکنولوژی های نو می تواند برای کشور تاثیر بسزایی داشته باشد، منتها باید از مشارکت بخش خصوصی برای احداث آن بهره جست . اما نکته مهم این پروژه که تاکنون میلیاردها تومان خرج آن شده است ، توقفش نیست ، چرا که سرمایه عظیمی از بین می رود ، بلکه باید تکمیلش کرده و بحرانهای ترافیکی این مسیر را کاهش داد.
    در عین حال و ضمن احترام به نظرات جناب قصابان ، باید خاطر نشان ساخت که طرح هایی این چنین باید در پایه کار متوقف می شدند و صد البته احداث راه آهن چابهار به سرخس ، تکمیل شبکه سیر راه آهن در استانهای فاقد ریل و اتصل به کشور عراق و آذربایجان و ..... بسیار مهمتر از این مسیر بوده و هست .

    • سيدمرتضي ناصريان 1 0

      پاسخ به نظر حسن رحماني: اگر در پروژه اي هزينه شده باشد نمي توان نتيجه گرفت كه حتما بايد آن را ادامه داد. هميشه در تصميم گيري بايد مزايا و معايب ادامه دادن يك مسير يا پروژه را سنجيد. فرض كنيد پروژه اي كاملا بدردنخور باشد و ده درصد آن اجرا شده باشد بازهم بهتر است آن را متوقف نمود. البته اين مثال اغراق آميز است ولي به شرايط كنوني پروژه تهران اصفهان نزديك است زيرا قيمتي كه براي آن درنظر گرفته اند اصلا به منافعش شباهت ندارد و در نتيجه با وجود پيشرفت اندك بايد روي ادامه دادن آن با روال فعلي تجديد نظر كرد و تغييرات اساسي در برنامه و قيمت آن اعمال شود تا پروژه وضعيت مطلوبي پيدا كند.

  • ناشناس 1 0

    سوال این است احداث یک نیروگاه برق که فرمودین آیا برای 80 میلیون نفر بهره خواهد داشت ؟! درواقع تعریف پروژه ملی از دید شما بهره مندی 80 میلیون نفریست ؟! تعریف عجیبی خواهد بود ، تهران ، البرز ، شهریار و حومه حدود 20 میلیون نفر جمعیت دارند که با جمعیت استان قم ، اصفهان ، شیراز و بوشهر حدود 30 میلیون نفر خواهد شد منهای جمعیت اتصال این ریل به استان های شمالی ، یعنی پروژه قطار پرسرعت تهران اصفهان به اصفهان ختم نخواهد شد و درنهایت به بوشهر خواهد رسید یعنی بهره مندی 30 میلیون نفر از یک جمعیت 80 میلیونی و داشتن یک کریدور پرسرعت ریلی از شمال به جنوب که بر بخش حمل مسافر و بار در کشور یک تحول جدی ایجاد خواهد کرد ضمن اینکه این پروژه می تواند بعدها از اصفهان به سمت یزد و بافق و بندرعباس برود و از بافق به سمت زاهدان و چابهار ، حتما کارشناس محترم با مفهوم پروژه های فاز به فاز آشنایی دارند این پروژه قطعا و پرواضح ملی است مگر اینکه کارشناسی اعتقادی به بخش ریلی نداشته باشد که آن هم جای شگفتی خواهد بود .

    • سيدمرتضي ناصريان 2 0

      پاسخ به ناشناس: اصلا در اين طرح امتداد دادن آن به شيراز و بوشهر منظور نشده است. آنچه به سمت شيراز اجرا شده و به سمت بوشهر در دست اجراست راه آهن معمولي است و هيچ تناسبي و هماهنگي با راه آهن پرسرعت ندارد. امتداد دادن پروژه تهران اصفهان به شيراز و بوشهر خودش يك پروژه عظيم است كه ابتدا بايد روي منافع و هزينه هايش ارزيابي صورت گيرد و به اميد خام و خيالات نبايد پروژه تهران اصفهان را پيش برد.

  • حسین 2 0

    چنین سیستم پرهزینه ای به نام قطار سریع السیر تهران_اصفهان ، گرانتر از اتوبوس و قطار معمولی است و عموماٌ از سیستم های گران حمل و نقل مسافر است.
    باید دید مسافر حاضر است برای 1 ساعت زودتر رسیدن چنین هزینه گرانی را پرداخت کند؟
    چه ترجیهی بر هواپیما و یا اتومبیل شخصی دارد؟ مگر آنکه دولت هم در ساخت و هم در بهره برداری، یارانه سنگینی باید پرداخت کند تا مسافر را جذب کند.
    آیا ایستگاه این قطار نزدیکی شهر قرار میگیرد یا باز مسافر برای رسیدن به شهر باید هزینه دیگری کند؟
    قبلاٌ گفته شد که صلاح به جای احداث چنین سیستم پرهزینه ای ، اصلاح خطوط فعلی برای افزایش سرعت و بهبودکیفیت و افزایش کمیت های واگن های مسافری فعلی است. که در کوتاه مدت و میان مدت جوابگوی مسافران است.
    وقتی از خطوط فعلی بهره برداری کافی نمی شود، توجیه ساخت خطوط جدید چیست؟

  • حسام 1 0

    با سلام بنده با نظر جناب قصابیان موافق نیستم. چطور این نگرانی در مورد راه آهن همدان، رشت، شوشتر و سنندج وجود ندارد ولی در مورد اصفهان که به حومه‌اش باِلغ بر ۱۰ میلیون نفر جمعیت داره میشه پروژه محلی؟
    این همه فرودگاه در کشور ساخته شده که یا تعطیل هستند و یا حداکثر با دو پرواز در هفته کار می‌کنند و همه متاسفانه از منابع ملی تامین اعتبار شدند.
    توسعه راه‌آهن بین شهرهای بزرگ بسیار ارزشمند و باید در زمره پروژه های ملی تعریف شود

  • سيدمرتضي ناصريان 3 0

    پاسخ به نظر حسين : واقعا در هر پروژه بايد منافع و هزينه ها سنجيده شود و با گزينه هاي رقيب مقايسه شود وبهترين تصميم گرفته شود و به خصوص در پروژه هاي گران قيمت بايد اين ارزيابي با دقت مضاعف صورت گيرد . مثلا در اين پروژه تهران اصفهان كه هزينه اش حدود 5 ميليارد يورو عنوان مي شود بايد حتما مردم توجيه شوند كه اين رقم هنگفت از بيت المال چرا و براي كسب كدام منافع بايد اجرا شود؟ آيا راه حل بهتري نيست؟‌آيا نمي توان سهمي از هزينه آن را از ذينفعان آن كسب نمود؟ آيا بهترين گزينه و كمترين هزينه مدنظر قرار گرفته است؟