| کد خبر: 194800 |

همتی: برای 7 بدهکار عمده بانکی به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نامه نوشتم

رییس کل بانک مرکزی از بررسی طرحی در کمیته نقدینگی خبر داد که بر اساس آن می‌توان بدون پول تورم‌زا به تولید کمک کرد.

تین نیوز

رییس کل بانک مرکزی از بررسی طرحی در کمیته نقدینگی خبر داد که بر اساس آن می‌توان بدون پول تورم‌زا به تولید کمک کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، عبدالناصر همتی، در توضیح این شیوه بانک مرکزی برای کمک به واحدهای تولیدی گفت: قرار است با حمایت بانک مرکزی، سیستم بانکی و بخش خصوصی در راستای تامین نهادها از زنجیره تولید، واحدهای تولیدی که نیاز به نهاده دارند فاکتور خرید نهاده‌شان را نزد بانک‌ها برده و گواهی تضمین یک‌ساله از بانک‌ها دریافت کنند که تا مدت یک سال پول این نهاده را به سیستم بانکی برمی‌گردانند. در این مدت یک سال فرد می‌تواند اوراق را نزد خود نگه دارد یا اگر مجددا در زنجیره تامین، نیاز به نهاده پیدا کرد این اوراق را در حساب کاربری فروشنده دیگری ثبت کند. این اقدام مانند سپرده‌گذاری است که فرد می‌تواند در زمان سررسید پول خود را پس بگیرد یا در مدت یک سال آن را به افراد دیگری بدهد.

رییس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد که این طرح برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی است و در صورت مثبت بودن شرایط ظرف 2 الی 3 هفته آینده نهایی و اجرایی می‌شود.

همتی با بیان اینکه بعد از ایجاد ثبات در بازار ارز، بانک مرکزی فراغت بیشتری برای تمرکز بر مشکلات نقدینگی بنگاه‌ها یافته است، گفت: در سفرهایی که به استان‌های مختلف داشته‌ام، رونق تولید را احساس کرده‌ام البته این طور نیست که مشکلی نباشد.

او افزود: بانک‌ها آمادگی کمک به رونق تولید را دارند و من هم از آنها خواهش کرده‌ام تا اولویت خود را به تامین سرمایه در گردش بدهند. رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه از سال قبل به دنبال افزایش پشتیبانی از تولید بودیم و امسال نیز به صورت جدی رونق تولید را در دستور کار داریم، تصریح کرد: ماهی 50 هزار میلیارد تومان بانک‌ها به تولید تسهیلات می‌دهند. برنامه بانک مرکزی افزایش سهم بخش مسکن و صنعت از تسهیلات دریافتی بانک‌هاست.

ماه گذشته نیز همتی در سفرش به اصفهان و بازدید از گروه‌های صنعتی ضمن اشاره به این موضوع که نیاز بسیاری از واحدهای تولیدی نقدینگی است، تامینش را بر عهده سیستم بانکی دانست. او در ادامه سخنانش گفت: ما ارقام ویژه‌ای به این منظور در نظر گرفته‌ایم و قرار شد سهم سرمایه در گردش بخش صنعت را بر اساس قانون تا ۴۰ درصد افزایش دهیم در حالی که این سهم در سال گذشته ٣٠ درصد بود.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه سخنانش در این برنامه درباره اینکه بخش بزرگی از تسهیلات بانک‌ها در حقیقت استمهال وام‌های قبلی است و پول جدیدی به واحدها تزریق نمی‌شود، اظهار داشت: سرمایه در گردش اساسا وامی یک‌ساله است. من هم قبول دارم که این موضوع ناشی از امهال وام‌های قبلی است اما اگر امهال نشوند، واحدهای تولیدی گرفتار می‌شوند و پرداخت این وام‌ها نیز کمک به تولید است.بخش دیگر سخنان همتی بر بهبود شاخص‌های اقتصادی تاکید داشت.

او در خصوص قیمت ارز در چند ماه گذشته گفت: قیمت ارز در چند ماه گذشته 18 درصد کم شده و قیمت دلار از 14.5 به 11.5 رسیده است. برخی می‌گویند قیمت ارز باید رقم مشخصی شود اما برای ثبات، قیمت‌ها مهم‌تر است و فعالان اقتصادی باید بتوانند پیش‌بینی از آینده داشته باشند. او از عدم دخالت در نرخ ارز خبر داد و از مدیریت تقاضا کاذب در بازار، به عنوان راهکاری برای به ثبات رسیدن عرضه و تقاضا خبر داد.

بازار متشکل ارزی و زمان راه‌اندازی آن نیز یکی دیگر از مواردی بود که همتی به آن پرداخت. او در خصوص دلایل تاخیر در آغاز به کار این بازار گفت: پیچیدگی‌هایی وجود دارد که کار را سخت می‌کند. از اول هم نمی‌خواستیم زمان شروع به کار را اعلام کنیم ولی متاسفانه تاریخی را اعلام کردند. ابتدا می‌خواستند با دو بانک کار را شروع کنند ولی نمی‌شود. من معتقدم کار باید درست شروع شود و اگر بد شروع شود برای سیستم و دولت خوب نیست. دیگر تاریخ برای شروع نمی‌گویم! مشکلی در بازار نیست و ان‌شاءالله بهتر هم می‌شود.

بانک مرکزی در خصوص خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری و فروش املاک مازاد سخت‌گیری‌های بسیاری داشته است و اخیرا هم بخشنامه‌ای در این خصوص به بانک‌ها صادر شده که با توجه به صحبت‌های همتی، اگر بانک‌ها اموال مازاد خود را نفروشند، در تایید صلاحیت مدیران آنها تجدیدنظر می‌شود.

او در خصوص اینکه دولت قصدی برای ورود به اصلاح نظام بانکی ندارد، گفت: به‌طور جدی دنبال اصلاح نظام بانکی هستم، چراکه دستور مقام معظم رهبری هم است. به تدریج کار را پیش می‌بریم و این طور نیست که هر روز موضوعات را رسانه‌ای کنیم. برای بانکداری اسلامی دستورالعمل اجرایی امهال را ابلاغ کرده‌ایم.

بخش دیگری از سخنان او در مورد کسری بودجه و اصلاح ساختار آن بود. همتی معتقد است 30 درصد درآمدهای بودجه نفتی است و امید است که بخشی از صادرات نفت کشور احیا شود. او در خصوص کسری بودجه به دلیل کاهش عایدی‌های نفتی گفت: در شورای عالی هماهنگی سران قوا نزدیک به 62 هزار میلیارد تومان از سقف بودجه کاهش یافته که این موضوع نیز به تایید رهبر معظم انقلاب رسیده است.رییس شورای پول و اعتبار ادامه داد: سال گذشته 12 درصد از درآمدهای نفتی برای شرایط اضطرار کنار گذاشته و قرار شد در صورتی که نتوانیم درآمدهای نفتی را محقق کنیم، با تایید رهبر معظم انقلاب از این رقم برای جبران کسری بودجه استفاده شود.

او راهکارهای سه‌گانه‌ای را برای جبران کسری بودجه عنوان کرد که عبارت از برداشت از صندوق توسعه ملی، انتشار اوراق و افزودن پایه‌های جدید مالیاتی هستند.

همتی درباره افزودن پایه‌های جدید مالیاتی و لغو معافیت‌های مالیاتی برای جبران کسری بودجه نیز تصریح کرد: در شرایطی هستیم که فشار و تحریم افزایش و درآمدهای نفتی هم کاهش یافته است. تنها 310 هزار میلیارد تومان از بودجه برای حقوق و دستمزد و بیمه است. با این حال افزایش پایه‌های مالیاتی برای تامین بودجه امسال محقق نمی‌شود و افزودن پایه‌های مالیاتی جدید برای سال آینده خواهد بود. بخش دیگری از سخنان او به عزم جدی برای وصول مطالبات از دانه درشت‌ها بود که گفت: نامه ۷ بدهکار دانه درشت را به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نوشته‌ام و به صورت جد دنبال وصول بدهی از این دانه‌درشت‌ها هستیم.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.