| کد خبر: 194699 |

روایت متهم دوم اخلال ارزی از 6 ماه پرالتهاب بازار ارز

احمد عراقچی، معاون سابق ارزی بانک مرکزی و متهم ردیف دوم پرونده فساد ارزی می‌گوید، تزریق ارز به بازار پس از نامه شورای عالی امنیت ملی به حسن روحانی و به دستور او انجام شده است.

تین نیوز

احمد عراقچی، معاون سابق ارزی بانک مرکزی و متهم ردیف دوم پرونده فساد ارزی می‌گوید، تزریق ارز به بازار پس از نامه شورای عالی امنیت ملی به حسن روحانی و به دستور او انجام شده است.

به گزاش تین نیوز به نقل از اعتماد، آن‌گونه که عراقچی عنوان کرده، شورای عالی امنیت ملی در سال ۹۶ درخواست دخالت بانک مرکزی در بازار ارز را ارایه داده است. پس از این درخواست بوده که رییس‌جمهور به بانک مرکزی دستور داده که با تزریق دلار و یورو به بازار، نرخ ارز کنترل شود.

اشاره معاون سابق ارزی بانک مرکزی به شروع حملات سوداگرانه به بازار ارز از نیمه دوم سال 96 است که با رشد قیمتی دلار در بازار غیررسمی همراه شد. احمد عراقچی می‌گوید: «بانک مرکزی از اول شهریور 96 وقوع بحران ارزی را پیش‌بینی کرده بود و آن را قطعی می‌دانست.» دلیل معاون سابق بانک مرکزی هم ساده است. او می‌گوید: «در نیمه دوم سال 96 کاملا ارتباط ما قطع شد، به نحوی که امارات و بحرین قطع ارتباط کردند و ترکیه نیز به دلیل مشکلات نشأت گرفته از ماجرای رضا ضراب و هالک بانک مشکلات بانکی داشت، به همین دلیل مسائل ما حادتر شد. علاوه بر این در سال 96 اقتصاد داشت تغییر فاز می‌داد و خیلی‌ها حتی در سطح دولت نتوانستند آن را درک کنند و خودشان را با آن تطبیق بدهند.ما از دوران محدودیت‌های سال 92 وارد یک فاز با چشم‌انداز مثبت شدیم که ناشی از مذاکرات و برجام بود. پس از آن با یک خوش‌بینی افراطی آمدیم هر آنچه داشتیم از سیستم‌های نظارتی و کنترلی را کنار گذاشتیم. محدودیت واردات را کنار گذاشتیم و شروع به مصرف بدون محدودیت منابع محدودمان کردیم. البته بخشی هم واقعا صرف تولید می‌شد. ماشین‌آ‌لات و مواد اولیه هم می‌آمد، اما در کل بدون کنترل انجام می‌شد.»

عراقچی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به صراحت عنوان کرده که «مداخله بانک مرکزی در بازار ارز، با هماهنگی وزارت اطلاعات انجام شده است.» او اضافه کرده است: «بنا به دستور مستقیم آقای دکتر سیف قرار بود همه اقدامات با هماهنگی وزارت اطلاعات انجام شود که همین اتفاق هم افتاد و همه اقدامات با هماهنگی وزارت اطلاعات و حراست بانک مرکزی انجام شد.»

به نظر می‌رسد که مشکل اصلی سیاستگذار پولی برای مدیریت بازار از جایی شروع شده که بانک مرکزی تصمیم گرفته از روش «پوششی» برای مداخله استفاده کند. عراقچی درباره دلیل «پوششی بودن» مداخله در بازار می‌گوید: «بازار فردایی غیررسمی بود و قرار نبود به دلایل کارشناسی این بازار به‌رسمیت شناخته شود. وقتی قرار است کاری پوششی و غیررسمی انجام شود آیا نهاد رسمی می‌تواند رسما وارد آن شود و معامله کند؟»

اینجاست که پای «سالار آقاخانی» به ماجرای پرونده تخلف ارزی باز می‌شود. عراقچی مدعی شده که «سالار آقاخانی پیش از موضوع توزیع ارز در بازار با بانک مرکزی همکاری داشته و وزارت اطلاعات صلاحیت سالار آقاخانی را تایید کرده بود.» این در حالی است که پیش از این گفته می‌شد که تاییدیه‌ای برای این فرد صادر نشده و یکی از دلایلی که درباره بازداشت او به آن استناد می‌شد، همین بود، اما عراقچی می‌گوید: «هم اقدام مورد تایید وزارت اطلاعات بود هم شخص.»

عراقچی سپس به دفاع از خود پرداخته و می‌گوید: «با اینکه فشار زیادی بود و قیمت‌ها در روند صعودی جدی قرار داشتند اما با این مداخله‌ها می‌توانستیم قیمت را کنترل کنیم و هیچ‌وقت از مدار کنترل خارج نشد، یعنی هیچ‌گاه وضعیت ارز آن‌طور که در فروردین 97 اتفاق افتاد درگیر شرایط بحرانی نشد.» او می‌افزاید: «ما توانستیم قیمت ارز را نگه داریم و جلوی افزایش شدید آن را بگیریم... اگر این اقدام نبود واقعا در دی و بهمن 96 قیمت ارز جهش می‌کرد. نیت بنده انجام وظیفه و کنترل بازار ارز بوده و هیچ قصد سوءاستفاده‌ای در این کار وجود نداشته است.»

او همچنین به واکنش عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی به اقدامات معاونت ارزی این بانک اشاره کرده و می‌افزاید: «ایشان به صراحت گفته‌اند هیچ پولی کم نشده و همه‌ چیز سر جای خودش است. در نامه دوم که مشخص‌تر است ایشان صراحتا بیان کرده‌اند که این اقدام در کنترل قیمت موثر بوده است. ایشان در تاریخ 15/7/97 نوشته‌اند: بررسی‌های به عمل آمده حاکی از آن است که با عنایت به سیاست‌های وقت بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز مداخله پوششی صورت گرفته در مدیریت بازار موثر بوده است.»

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.