| کد خبر: 194290 |

ابهام‌های فرار متهم اول اخلال در بازار ارز: سالار آقاخان کیست؟

10 روز پس از آغاز محاکمه اخلال‌گران بازار ارز، حالا خبر می‌رسد که سالار آقاخان، ‌متهم اصلی این پرونده از کشور متواری شده است.

تین نیوز

10 روز پس از آغاز محاکمه اخلال‌گران بازار ارز، حالا خبر می‌رسد که سالار آقاخان، ‌متهم اصلی این پرونده از کشور متواری شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، «سالار آقاخان متولد 1370 است که سرنخ دستیابی پلیس آگاهی به احمد عراقچی معاون معزول بانک مرکزی در جریان اخلال در بازار ارز بوده است.» آن گونه که در کیفرخواست این پرونده مطرح شده، متهمان 159 میلیون و 800 هزار دلار و 20 میلیون و 500 هزار یورو ارز را از بانک مرکزی خارج کرده و در بازار آزاد فروخته‌اند.

بیشتر بخوانید: روایت متهم دوم اخلال ارزی از 6 ماه پرالتهاب بازار ارز

نخستین جلسه محاکمه ۹ تن به عنوان متهمان پرونده اخلال ارزی شامل معاون ارزی بانک مرکزی، صرافان و دلالان مرتبط با این بانک، در شعبه دوم «دادگاه ویژه مفسدان اقتصادی» برگزار شده است و حالا اصلی‌ترین متهم این پرونده به صورت «غیابی» محاکمه خواهد شد.

سالار آقاخان کیست؟

به نظر می‌رسد پلیس و عوامل امنیتی که در سال گذشته بازار پرالتهاب ارز را رصد کرده و به دنبال عوامل اخلال‌گر در بازار بودند؛ نخستین کسانی باشند که رد سالار آقاخان، جوان 28 ساله‌ای که حلقه ارتباط برخی از مدیران بانک مرکزی با دلالان بازار آزاد ارز بوده را زده‌اند. غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه در زمان دستگیری متهمان اخلال در بازار ارز، ‌روایت جالبی از این فرد دارد. او می‌گوید: «ناجا در تحقیقات خود دید که یک تیم از عوامل اصلی به صورت غیرمجاز و عمده ارز را خرید و فروش می‌کنند و نهایتا به اسم سالار آقاخان رسید که این فرد را بیستم اسفندماه سال 97 دستگیر کردند.

البته اینجا هم بانک مرکزی به میدان آمد و گفت: اقدامات این افراد با دستورات ما بوده است؛ اما این بار دیگر قوه قضاییه به این حرف‌ها توجه نکرد و پرسید که بر چه اساس این مطالب را می‌گویید؟ در فروش غیرقانونی ارز و سکه نیروی انتظامی به وحید مظلومین و پسر این فرد و همچنین عوامل این فرد آقای محمد سالم و آقای سالار آقا‌خان رسید و اعلام کرد یکی از عواملی که در بازار به صورت غیرمجاز و خیلی عمده ارز خرید و فروش می‌کند و معاملات آتی دارد، شخصی به نام سالار آقا خان است.» یکی از کلیدی‌ترین جملات سخنگوی قوه قضاییه در یک ماه اخیر این است که «بعد از دستگیری سالار آقاخان از وی تحقیقات می‌شود و سپس به احمد عراقچی می‌رسند و این فرد مطالبی را می‌گوید که در نتیجه آن از آقای سیف (رییس کل وقت بانک مرکزی) تحقیق می‌کنند» بر اساس همین تحقیقات است که بعدها احمد عراقچی با تامین قرار وثیقه آزاد و سیف هم ممنوع‌الخروج شد.

چگونه فرار کرد؟

گفته می‌شود که سالار آقاخان در زمان دستگیری مورد تایید متهمان کنونی اخلال در بازار ارز قرار گرفته و همین فرآیند متواری شدن او را آغاز کرده است. محسنی اژه‌ای در این باره می‌گوید: «بازپرس وقتی می‌بیند بانک مرکزی و معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات، آقاخان را تأیید می‌کنند و می‌گویند اقداماتش با هماهنگی آنها بوده، او را آزاد می‌کند و آقاخان نیز از این فرصت سوءاستفاده کرده و تا همین امروز متواری است؛ یعنی بر خلاف آنچه تصور می‌شود، آقاخان در جلسات دادگاهی که این روزها برای مسوولان و مقامات سابق بانک مرکزی از جمله سیف و عراقچی برگزار می‌شود و متهم ردیف اول پرونده نیز هست، حضور ندارد و محاکماتش غیابی است.»

اما گذشته از این اظهارات به نظر می‌رسد که نقاط پرابهامی در پرونده فرار متهم ردیف اول این پرونده وجود دارد که هنوز قوه قضاییه برای آن پاسخی ارایه نداده است. سالار آقاخان، ‌پس از اینکه با قید وثیقه در اسفندماه سال 96 از زندان آزاد شده، ‌بار دیگر اوایل مردادماه سال گذشته بازداشت شده است. اما باز هم با قید وثیقه آزاد شده است. او در واقع کسی است که از نظر دادگاه «عامل قاچاق و فروش ارز در بازار به قیمت بالاتر» شناخته می‌شود.

روزنامه جمهوری اسلامی در این باره پیش از این خبر داده بود که «سالار آقاخان ممنوع المعامله نبوده و به همین دلیل موفق شده تا تمام اموال خود را بفروشد و به خارج از کشور برود و معلوم نیست اموال مکتسبه‌ای که دستگاه قضایی آنها را ناشی از تخلف قاچاق می‌داند، به کجا برده است.جالب‌تر اینکه سه همدست وی که در بازار اقدام به فروش یا به قول دادگاه قاچاق دلار می‌کرده‌اند، متواری شده و ظاهرا در خارج از کشورند.»

از سوی دیگر، گفته می‌شود بانک مرکزی در ۲۸ مرحله ارز را به بازار تزریق کرده؛ ‌در تمام این مراحل، نمودارها حکایت از کاهش قیمت ارز دارد و پایین آمدن قیمت ارز نمی‌تواند اخلال در نظام اقتصادی تلقی شود.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.