| کد خبر: 191307 |

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق:

قرار نیست اینستکس اروپایی‌ها برای ما معجزه کند

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق بابیان اینکه قرار نیست اینستکس اروپایی‌ها برای ما معجزه کند، گفت: این شرکت خصوصی سرمایه‌ای محدود دارد و نمی‌توان چندان به این جریان خوش‌بین بود.

تین نیوز

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق بابیان اینکه قرار نیست اینستکس اروپایی‌ها برای ما معجزه کند، گفت: این شرکت خصوصی سرمایه‌ای محدود دارد و نمی‌توان چندان به این جریان خوش‌بین بود.

  به گزارش تین‌نیوز به نقل از تسنیم، یحیی آل‌اسحاق اینستکس را شرکتی خصوصی با سرمایه محدود توصیف و اظهار کرد: ابتدا تصور می‌شد اینستکس با حمایت دول اروپایی تحریم نقل و انتقالات نفتی را جبران کند اما امروز می‌گویند اینستکس در چارچوب موارد غیر تحریمی از قبیل دارو و مواد غذایی اقدام می‌کند که مشکلی از ما حل نخواهد کرد.

وی بابیان این‌که نمی‌توان به اینستکس امیدوار بود، تصریح کرد: این شرکت خصوصی سرمایه‌ای محدود دارد و نمی‌توان چندان به این جریان خوش‌بین بود.

آل‌اسحاق با اشاره به نقش روسیه در پیشبرد اهداف نفتی ایران گفت: سوال اینجاست که آیا روسیه توان خرید نفت و نقل‌وانتقال آن را دارد؟ در پاسخ باید گفت اگر روس‌ها قصد انجام این کار را داشته باشند، در نقل‌وانتقال پولی و مالی امکانات فنی و حرفه‌ای را دارا هستند ولی عملیاتی شدن این تعهد، به آینده بستگی دارد.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق بابیان اینکه وعده روسیه برای انتقالات نفتی ایران ارتباطی با اینستکس ندارد، افزود: حجم صادرات به همه کشورهای اروپایی یک‌دهم حجم صادرات به عراق است. امسال 13 میلیارد دلار خدمات فنی و کالا به عراق صادر کردیم و این‌گونه نیست که اینستکس اروپایی‌ها برای ما معجزه کند.

آل‌اسحاق بابیان این‌که 10 میلیون دلار صادرات نفتی از گذرگاه اینستکس محلی از اعراب ندارد، گفت: نفت مهم است ولی همه آن چیزی نیست که ما از اقتصاد می‌خواهیم؛ بنابراین مجموع واردات و صادرات و مدیریت اقتصاد کلان را باید در نظرگیریم.

وی خاطرنشان ساخت: ایران بالغ بر 100 میلیارد دلار منابع در اختیار دارد و محتاج صادرات نفت نیست؛ بنابراین تعاملات اقتصادی، تعرفه‌ها، بیمه و فضای حاکم بر ارتباطات جهانی اهمیت بیش‌تری برای ما دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.