| کد خبر: 190839 |

پافشاری بر حفظ ارز 4200 تومانی

سیاست ارز دولتی بدون تغییر ماند.

تین نیوز
موضوع حذف ارز دولتی همواره در کشور وجود داشته اما این بحث با وجود کش‌وقوس‌های زیاد همیشه در هاله‌ای از ابهام به سرمی برد، تا اینکه از اوایل خرداد ماه سال جاری این موضوع جدی‌تر از گذشته وارد مجلس شد. این در حالی است که سیاست ارز 4200 تومانی نتوانست اهداف خود را دنبال کند.
 
به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، این طرح حدود یک ماه در مجلس مورد بحث قرار گرفت و نهایتا در آخرین روز از خرداد ماه سال جاری دولت حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را تا پایان سال جاری منتفی اعلام کرد.

در همین راستا علی ربیعی، سخنگوی دولت با بیان اینکه تامین کالای اساسی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ادامه دارد، تاکید کرد: تا پایان سال ۹۸ در رابطه با تصمیم دولت در تامین کالای اساسی با ارز دولتی هیچ تغییری صورت نمی‌گیرد.

او در ادامه افزود: تصمیم دولت درباره تامین کالای اساسی با ارز دولتی قاطعانه است و تاکنون ذخایر کالا‌های اساسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۸ درصد و به مبلغ ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار افزایش داشته است.

سخنگوی دولت ادامه داد: تاکنون حدود ۱۰ میلیارد دلار کالای اساسی برای بخش‌های مختلف کشاورزی، ۳ میلیارد دلار دارو، تجهیزات پزشکی و موارد مشابه بهداشتی و ۳ میلیارد دلار کالا‌های صنعتی از جمله کاغذ و لاستیک ذخیره شده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: درخصوص کالا‌های برنج، روغن و شکر تا پایان سال هیچ کمبودی نخواهیم داشت چراکه در انبار‌ها این سه قلم کالا به اندازه کافی موجود است و واردات آنها نیز تا پایان سال جهت تنظیم بازار انجام خواهد شد.

او در رابطه با تامین گوشت در کشور گفت: با وجود اینکه بیش از ۸۰ درصد از گوشت در کشور تولید می‌شود اما به جهت تنظیم بازار و قیمت‌ها، حدود ۲۰ هزار تن گوشت به کشور وارد و ذخیره شده و به همین میزان نیز در راه ورود به کشور است.

سخنگوی دولت با ذکر این مطلب که امکان تخلف و سوءاستفاده در تامین کالای اساسی با ارز ارزان قیمت وجود دارد، تصریح کرد: نظارت بر تامین کالا با ارز‌های ارزان‌قیمت بسیار سخت و دشوار است و به همین جهت دولت اصرار بر این دارد که وزارت بازرگانی دوباره احیا و با ورود به این عرصه نظارت‌ها دقیق‌تر شود.

تصمیم دولت برای ثابت ماندن این سیاست در حالی است که به نظر می‌رسد اصلاح سیاست ارز دولتی نیز به سرنوشت دیگر سیاست‌های اقتصادی مانند اصلاح قیمت بنزین یا اصلاح بودجه دچار و تصمیم‌گیری در خصوص آنها به واسطه حفظ وضع موجود معوق شده است.

پا فشاری وزارت صمت

رحمانی، وزیر صمت یکی از حامیان حفظ ارز 4200 تومانی است. او درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصریح کرد که نظر وزارت صنعت همان چیزی است که سخنگوی دولت دیروز در این باره اعلام کرده است.

معاون وزیر صمت و دبیر ستاد تنظیم بازار نیز در واکنش به ماجرای حذف شدن یا نشدن تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی می‌گوید در حال حاضر شرایط همان شرایط قبل است و اگر قرار باشد اتفاق خاصی رخ دهد، حتما اطلاع‌رسانی می‌شود.

عباس قبادی، معاون وزیر صمت در حاشیه مراسم روز ملی اصناف در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه با توجه به تصمیم‌گیری سران سه قوه در رابطه با حذف یا ماندگاری دلار 4200 تومانی، آیا ستاد تنظیم بازار گزارش خاصی در این رابطه تهیه کرده است، می‌گوید: ما به صورت روزانه گزارش قیمت‌ها و وضعیت بازار را به مقامات ارشد نظام اعلام می‌کنیم و البته اثرات تغییرات ارز 4200 تومانی به سایر ارزها را به مقامات مسوول کشور تهیه کرده‌ایم.

دبیر ستاد تنظیم بازار در پاسخ به این سوال که آیا کالاهای اساسی با قیمت ارز 4200 تومانی به سفره مردم می‌رسد یا خیر، گفت: برخی کارشناسان معتقدند که برخی کالاهای اساسی با قیمت ارز دولتی به دست مردم نمی‌رسد و بر همین اساس موضوع حذف ارز 4200 تومانی را مطرح می‌کنند ولی ما معتقدیم برخی کالاها از جمله شکر، برنج و نهاده‌ها با همان قیمت دولتی در بازار عرضه می‌شود.

او در پاسخ به اینکه حذف ارز 4200 تومانی برای چه کالاهایی محتمل است، افزود: در حال حاضر شرایط همان شرایط قبل است و اگر قرار باشد اتفاق خاصی رخ دهد، حتما اطلاع‌رسانی می‌شود.

معاون وزیر صمت درباره اینکه ارز 4200 تومانی حذف می‌شود یا خیر، گفت: ما فعلا اعتقاد داریم که نباید تغییرات خاصی رخ دهد. ما گزارش خود را به سران سه قوه دادیم.

او خاطرنشان کرد: البته ما فقط گزارشات کارشناسی را تهیه و خدمت مقامات می‌دهیم، آنها تصمیم می‌گیرند.

قبادی درباره افزایش نرخ لبنیات نیز گفت: اگر لبنیات بالاتر از قیمت مصوب دولت و ستاد تنظیم بازار عرضه شود، تخلف است و حتما برخورد می‌کنیم.

انتقاد از امتداد سیاست

محمدرضا تابش، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه شیوه تخصیص ارز به کالاهای اساسی تاکنون، برآیند مناسبی نداشته است، می‌گوید: دولت هرچه سریع‌تر برنامه‌های خود برای تخصیص ارز به این کالاها را اعلام کند. محمدرضا تابش، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه مجلس درباره اختصاص 14 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی می‌گوید: مجلس مترصد این است که دولت برنامه‌های خود را درباره این مصوبه اعلام کند تا نمایندگان در این حوزه کمتر ورود کنند.

او با تاکید بر اینکه روشی که برای اختصاص این 14 میلیارد دلار تعیین شده، روش رضایت‌بخشی نبوده است، ادامه داد: در سطح کلان تصمیمی که مجلس درباره اختصاص ارز به کالاهای اساسی داشته، برآیند مطلوبی نداشته است و امیدواریم هرچه سریع‌تر دولت برنامه‌هایی که در این حوزه دارد را به نمایندگان ارایه کند. نماینده اردکان در مجلس توضیح داد: درباره اختصاص ارز به کالاهای اساسی در هیات دولت، شورای اقتصاد و شورای پول و اعتبار بحث‌هایی شده است و اینکه باید در روش اجرای مصوبه مجلس تجدیدنظر شود شکی نیست.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید: در گزارشاتی که مسوولان دولتی تاکنون ارایه کرده‌اند خود آنها نیز تقریبا می‌دانند که نحوه اجرای مصوبه مجلس نتوانسته توازن و تعادل لازم را برقرار کند. دولت طبق مصوبه مجلس ارز برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داده است و با وجود اینکه این اختصاص نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته اما در عمل نتیجه خاصی نداشته است. 

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.