| کد خبر: 187721 |

خسارت سیل‌زدگان کرمانشاه به‌زودی پرداخت می‌شود

کمیته‌ها و کارگروه‌های شهرستانی و استانی مشغول رسیدگی و بررسی خسارت ‌های سیل ‌زدگان کرمانشاه به صورت فرد به فرد هستند و آن چنان که مدیرکل مدیریت بحران استان اعلام کرده، پرداخت خسارت‌ ها به زودی آغاز می‌شود.

تین نیوز

به گزارش خبرنگار ایرنا، در روز 11 تا 13 فروردین به طور میانگین 77 میلمیتر بارندگی در استان کرمانشاه رخ داد که بخش قابل توجهی از آن بر سر اهالی شرق استان فرود آمد.

بیشتر بارش‌ها در شرق استان بود که آن هم به رودخانه «گاماسیاب» ریخت و سبب طغیان آن و وقوع سیل در شهرستان های صحنه و هرسین شد.

فرماندار شهرستان هرسین میزان خسارت‌های سیل به این شهرستان را بیش از 100 میلیارد تومان اعلام کرد.

امیر شاه آبادی افزود: چهار هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان در سیل دچار خسارت صد درصد شده و چهار هزار هکتار نیز بین 20 تا 50 درصد آسیب دیده است.

هرچند خسارت به واحدهای مسکونی، دامی و زیرساخت‌های این شهرستان هم قابل توجه است اما حسن سلیمانی، نماینده مردم شهرستان‌های هرسین، صحنه و کنگاور در مجلس شورای اسلامی به ایرنا گفت: بیشترین آسیب سیل اخیر شرق استان در بخش کشاورزی است.

**آخرین وضعیت کمک‌های دولت در هرسین

به گفته فرماندار هرسین، «جهاد کشاورزی استان دستور عمل جبران خسارت‌های کشاورزی و دامی را به فرمانداری ارسال کرده و ما در حال پیگیری آن در مناطق خسارت دیده هستیم.»

او اظهار کرد: اکنون کمیته تخصصی شهرستان تشکیل شده و در حال برآورد میزان خسارت به صورت روستا به روستا و فرد به فرد است؛ نتایج این بررسی در کارگروه شهرستان بررسی و تایید و در نهایت پرونده‌ها به کارگروه استانی (جهاد کشاورزی) ارسال سپس برای پرداخت خسارت به بانک معرفی می‌شوند.

شاه آبادی گفت: برای جلوگیری از طولانی شدن این روند، همه کارگروه ها به صورت همزمان در حال فعالیت هستند و انتظار می رود از اواخر اردیبهشت ماه پرداخت خسارت‌ها آغاز شود.

آنچنان که او بیان کرد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم در حال بررسی نهایی برای تعیین دقیق خسارت های منازل و پرداخت آنهاست.

**انتقال سیل‌زده‌های کرناچی به جای امن

شهرکرمانشاه بویژه شهرک کرناچی هم از دیگر نقاط خسارت دیده سیل فروردین 98 است که بنابر اظهارات فرماندار این شهرستان، جبران خسارت‌ها همانند هرسین در دستور کار است.

فرماندار کرمانشاه گفت: سیل 365 میلیارد تومان به شهرستان خسارت وارد کرد که بیشتر این خسارت‌ها، در بخش‌های کشاورزی، راه‌ها، پل‌ها و ابنیه مسکونی است.

فضل الله رنجبر به ایرنا گفت: در شهرک کرناچی در غرب شهر کرمانشاه، حدود 150 واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شدند که آبگرفتگی 95 واحد شدید بوده که بررسی نهایی پرونده آنها انجام شده و 14 واحد احداثی هستند.

رنجبر عنوان کرد: همه این واحدها در گذشته و به صورت غیرقانونی در بستر رودخانه ساخته شده‌اند و مسئولان بارها هشدار داده‌اند که مردم در این خانه‌ها سکونت نکنند.

او در عین حال گفت: بعد از تعیین و پرداخت خسارت‌ها تلاش می‌کنیم پیرو دستور استاندار کرمانشاه، با همکاری بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و دفتر فنی استانداری مکان مناسبی برای استقرار سیل زدگان کرناچی مهیا شود زیرا دیگر نباید اجازه ساخت و ساز و سکونت در حاشیه رودخانه قره سو داده شود.

اهالی سیل‌زده کرناچی هنوز سردرگم هستند و نمی‌دانند که دولت چقدر و چه زمانی به آنها کمک می‌کند؟ این کمک به اندازه خرید یا ساختن یک خانه جدید در جایی دور از بستر قره‌سو هست یا خیر؟ تکلیف وسایل زندگی و خانه‌های فعلی‌شان چه می‌شود؟ تا کی در چادر بمانند؟ و....

حدود 250 واحد مسکونی شهرک کرناچی بدون مجوز قانونی و چند متر پایین‌تر از سایر ساختمان‌های شهرک در بستر رودخانه قره‌سو ساخته شده‌اند؛ کم‌آبی و آرامش چندین ساله قره‌سو این گمان را ایجاد کرده بود که حاشیه رود می‌تواند جای امنی‌ برای زندگی باشد.

کرناچی شهرکی تازه تاسیس در خروجی شهر کرمانشاه به سمت استان کردستان است که توسعه ساخت و سازها، روستاهای این منطقه را به هم دوخته و به شهر متصل کرده است.

**آغاز جبران خسارت سیل‌زدگان؛ بزودی

در همین حال مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه از پرداخت خسارت‌های سیل‌زدگان استان در آینده نزدیک خبر داد.

جلیل بالایی با بیان اینکه خسارت ناشی از سیل اخیر در استان هزار و 560 میلیارد تومان برآورد شده، به ایرنا گفت: در پی این سیل 10 هزار و 27 واحد به تعمیر و 2 هزار و 185 واحد هم به احداث مجدد نیاز دارند که از تسهیلات و کمک‌های بلاعوض دولت برخوردار می‌شوند.

او افزود: به هر واحد تخریبی شهری 50 میلیون تومان تسهیلات و 12 میلیون تومان کمک بلاعوض و به هر واحد تخریبی روستایی 40 میلیون تومان تسهیلات و 10 میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

او افزود: جبران خسارت واحدهای تعمیری شهری و روستایی هم براساس میزان زیان وارده تا سقف 10 میلیون تومان تسهیلات و پنج میلیون تومان کمک بلاعوض است.

آنچنان که بالایی بیان کرد: ارزیابی خسارت‌ها و تکمیل پرونده آنها با همکاری بنیاد مسکن در حال انجام است که با پایان این مرحله، به زودی به بانک معرفی و پرداخت تسهیلات آغاز می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه در باره جبران خسارت‌های بخش کشاورزی هم گفت: کمیته‌های ارزیاب در شهرستان‌ها تشکیل شده که باید میزان خسارت و مکان دقیق آن را مشخص و اعلام کنند تا در کارگروه استانی به ریاست معاون عمرانی استاندار تایید سپس در سامانه جامع وزارت کشور ثبت و در نهایت میزان تایید شده به سیل زدگان پرداخت شود.

به گفته بالایی، دولت هنوز برنامه مشخصی برای جبران خسارت بخش صنایع، شهرک‌های صنعتی و میراث فرهنگی ارائه نکرده؛ خسارت این بخش ها در استان کرمانشاه 27 میلیارد تومان است.

**جزئیات کمک بلاعوض دولت به سیل‌زدگان

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه مبنای پرداخت خسارت ها را مصوبه هیات وزیران در هفتم فروردین 1398 به ریاست رئیس جمهوری دانست.

براساس این مصوبه دولت، میزان جبران خسارت و بازسازی، تعمیر اماکن مسکونی، تجاری شهری و روستایی، تاسیسات روبنایی داخل محدوده روستاها، تأمین لوازم خانگی و معیشتی و خودروهای خسارت دیده ناشی از وقوع طوفان و سیل به شرح است:

- حداکثر مبلغ 100 میلیون ریال کمک بلاعوض، 400 میلیون ریال تسهیلات بانکی برای احداث واحدهای مسکونی روستایی

- حداکثر مبلغ 120 میلیون ریال کمک بلاعوض و حداکثر 500 میلیون ریال تسهیلات بانکی برای احداث واحد مسکونی شهری

- برای تعمیر واحدهای مسکونی آسیب دیده در اثر سیل مبلغ حداکثر 50 میلیون ریال کمک بلاعوض و مبلغ 150 میلیون ریال تسهیلات بانکی

- تسهیلات بانکی برای واحدهای تجاری آسیب دیده حداکثر مبلغ 450 میلیون ریال

- هر هکتار اراضی زراعی خسارت دیده 20 میلیون ریال و هر هکتار اراضی باغی خسارت دیده مبلغ 50 میلیون ریال

- هر رأس دام سبک تلف شده پنج میلیون ریال و هر رأس دام سنگین تلف شده 30 میلیون ریال

- هر واحد دامداری کوچک روستایی و عشایری خسارت دیده 50 میلیون ریال کمک بلاعوض

- هر کلنی زنبور عسل خسارت دیده یک میلیون ریال، به ازای هر هکتار مزرعه آبزی پروری 50 میلیون ریال کمک بلاعوض اختصاص یافت.

موارد فوق به ازای خسارات 100درصد پرداخت می شود.

علاوه بر کمک های بلاعوض تسهیلات بانکی نیز به شرح زیر برای کشاورزان و دامداران خسارت دیده به تصویب شد:

- هر هکتار زراعی و باغی خسارت دیده حداکثر 50 میلیون ریال

- هر رأس دام سبک تلف شده پنج میلیون ریال و هر رأس دام سنگین تلف شده 30 میلیون ریال

- هر واحد دامداری کوچک روستایی و عشایری خسارت دیده 100 میلیون ریال

- هر سالن مرغداری گوشتی 10 هزار قطعه ای خسارت دیده 200 میلیون ریال

- هر واحد خسارت دیده مرغ مادر 18 میلیارد ریال و هر واحد جوجه کشی خسارت دیده، سه میلیارد ریال

- هر کلنی زنبورعسل خسارت دیده، 2.5 میلیون ریال

- هر هکتار مزرعه آبزی پروری، 50 میلیون ریال تسهیلات بانکی پرداخت شود.

افزون بر این دولت با بخشودگی بدهی مالیاتی مودیانی که بیش از 50 درصد اموال آنها در اثر سیل ازبین رفته است، موافقت کرد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز مسئول پیگیری و نظارت بر روند درمان مصدومان این حادثه تعیین شد.

**کار اصلی، بازسازی ویرانی‌های سیل است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی 14 فروردین 1398 در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و جمعی از قشرهای مختلف مردم با تأکید بر اینکه هنوز کارهای زیادی برای کاهش آلام مردم سیل زده باقی مانده است، خاطرنشان کردند: به مسئولان تأکید کرده‌ام که کارهای اصلی یعنی بازسازی ویرانی ها و جبران خسارتها، از این به بعد است و باید این خسارات و صدمات جبران شود.

استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 33 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.