| کد خبر: 182783 |

نظر دیپلمات‌ها درباره FATF

درحالی‌که اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در آخرین جلسه خود (۲۷ بهمن‌ماه) در مورد تصویب پالرمو یک بار دیگر به نتیجه نرسیدند، روز گذشته محمد جوادظریف وزیر امور خارجه از آنها خواست تا براساس واقعیات تصمیم بگیرند و بدانند که تصمیم آنها چه آثاری دارد.

تین نیوز

درحالی‌که اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در آخرین جلسه خود (۲۷ بهمن‌ماه) در مورد تصویب پالرمو یک بار دیگر به نتیجه نرسیدند، روز گذشته محمد جوادظریف وزیر امور خارجه از آنها خواست تا براساس واقعیات تصمیم بگیرند و بدانند که تصمیم آنها چه آثاری دارد.

وزیر امورخارجه در حاشیه همایش چندجانبه‌گرایی در سیاست خارجی ایران ظرفیت‌ها و راهبردها در جمع خبرنگاران درباره تمدید مهلت ایران از سوی گروه ویژه اقدام مالی (FATA) با بیان اینکه دوستان هر تصمیمی هم بگیرند ما تبعیت می‌کنیم، اما خوب بدانند که تصمیم آنها چه آثاری دارد، گفت: تا حالا می‌گفتند که «اتفاقی نمی‌افتد، اتفاقی نمی‌افتد» حالا دارند می‌بینند.

ظریف تاکید کرد: دو سال است از فرصتی که توافق کرده بودیم، گذشته است. ما به حرف آنها و آنکه چه گفتند، کاری نداریم، بلکه بحث مان درباره ارتباطات کشور خودمان است. براساس گزارش‌ها در آخرین جلسه مجمع موافقان و مخالفان پالرمو نظرات خود را مطرح کردند و فرصت به رای‌گیری نهایی نرسید و قرار شد تا در جلسه ۱۱ اسفند یک بار دیگر به بررسی پالرمو بپردازند. این در حالی است که CFT همچنان در نوبت رسیدگی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. با این حال گروه ویژه اقدام مالی (FATF) روز جمعه اعلام کرد که تا ماه ژوئن ۲۰۱۹ (در فرصتی چهار ماهه) به ایران مهلت می‌دهد تا انتظاراتش را در زمینه مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی برآورده کند. در این بیانیه آمده است که FATF انتظار دارد که ایران اصلاحات مربوط به CFT و پالرمو را تکمیل و اجرا کند.

همزمان روز گذشته مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی از تاکید معاون سیاسی وزیر امور خارجه برای پیوستن به FATF در راستای عبور از تحریم‌ها و فشارهای موجود خبر داد. لاهوتی با اشاره به حضور سیدعباس عراقچی در نشست فراکسیون مستقلین مجلس گفت: در این جلسه درباره فرصت چهار ماهه FATF به ایران مباحثی مطرح شد و تاکید آقای عراقچی این بود که با توجه به فشارهای سختی که آمریکایی‌ها برای افزایش تحریم‌ها به ایران به شرکت‌های اقتصادی می‌آورند، برای عبور از این تحریم‌ها و فشارهای موجود FATF تصویب شود.

لاهوتی تصریح کرد: معاون وزیر امور خارجه گفت: «اگر ما به «FATF» بپیوندیم به‌نفع ما خواهد بود و در شرایطی که ما تحت فشار هستیم می‌تواند به ما کمک کند که امور اقتصادی کشور را سهل‌تر انجام دهیم.»

همچنین غلامرضا کاتب، عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلان ولایی مجلس،  ضمن تشریح جلسه صبح روز گذشته این فراکسیون با عراقچی درباره مهلت ۴ ماهه کنوانسیون «FATF» به ایران گفت: معاون وزیر خارجه عنوان کرد که اگر این کنوانسیون تصویب نشود، هیچ کدام از کشورهای همسایه ما حتی روسیه و چین که مخالف آمریکا هستند، مبادلات پولی با ما نخواهند داشت.

عراقچی همچنین دراین جلسه گفت که مسوولان هند، چین و روسیه عنوان می‌کنند که ما کاری با آمریکا نداریم؛ اما شما باید استاندارد‌سازی‌های مبادلات پولی را انجام دهید.

نماینده مردم گرمسار در مجلس با اشاره به مسائل مطرح شده در این جلسه یادآور شد: پیوستن به FATF هیچ خطری برای کشور ندارد و تنها ۲ کشور ایران و کره شمالی به این کنوانسیون نپیوسته‌اند.

او ادامه داد: آقای عراقچی اعلام کرد این کنوانسیون، یک قانون بین‌المللی است. اگر آن را تصویب نکنیم، تحریم علیه خودمان است و ما نباید این خود تحریمی را خودمان انجام دهیم.

تلاش دولت برای تکمیل پروسه قانون‌گذاری

ازسوی دیگر حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره تمدید تعلیق ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به خبرآنلاین گفت: ارتباط با موسسات مالی، بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی جهان برای ایران خیلی مهم است.

او افزود: یکی از شاخص‌های ارتباطات ایران با دنیا بحث‌های مالی است. به هر حال ما در جامعه جهانی حضور داریم و عضو جامعه جهانی هستیم، می‌خواهیم با دنیا کار کنیم و FATF از لوازم این کار است. دولت تمام تلاش خود را براساس منطق کارشناسی برای الحاق و تصویب لوایح چهارگانه به کار گرفت و همچنان از کلیه ظرفیت‌های قانونی خود استفاده می‌کند تا پروسه قانون‌گذاری دو لایحه پالرمو و سی‌اف‌تی تکمیل شود.

موضع رئیسی در مورد FATF

 با تمام اینها موضوع پیوستن ایران به FATF همچنان مخالفان سرسختی در کشور دارد. در همین راستا ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی گفت: پیوستن به برخی کنوانسیون‌های بین‌المللی راه‌های خروج و دور زدن تحریم‌ها را از ما می‌گیرد و ملت ایران را به سمت خودتحریمی و انزوا پیش می‌برد.

رئیسی روز یکشنبه در مراسم تجدید میثاق طلاب حوزه‌های علمیه تهران با آرمان‌های امام خمینی(ره) عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران اگر عضو هر کنوانسیون بین‌المللی شود باید منافع و مصالح ملی در آن لحاظ شود.

او افزود: امروز دشمنان با مشکلات اقتصادی و تحریم، تلفیقی از جنگ نرم و سخت را برای ملت ایران تدارک دیده‌اند که باید در برخورد با این مسائل هوشیارانه عمل کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.