| کد خبر: 181364 |

بازگشت ارز صادراتی از مطالبات بحق دولت است

بازگشت ارز به چرخه اقتصادی یکی از مطالبات بحق دولت است که صادرکنندگان با آن مشکلی ندارند.

تین نیوز

بازگشت ارز به چرخه اقتصادی یکی از مطالبات بحق دولت است که صادرکنندگان با آن مشکلی ندارند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: بانک مرکزی برای بازگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور، ­­۵ روش را اعلام کرده که یکی از این روش ها، عرضه در سامانه نیماست، اما روش‌های دیگری مانند واردات در مقابل صادرات و واگذاری ارز صادراتی به واردکنندگانی که ثبت سفارش دارند نیز از جمله این روش هاست.

وی اضافه کرد: از آنجایی که وزرات صمت، واردات را اولویت بندی کرده ارز صادراتی فقط برای اولویت کالایی سه است که تقاضایی برای آن وجود ندارد ضمن اینکه واردکننده‌ای هم که قبلا واردات نداشته اکنون هم امکان واردات ندارد و برای واردات آن ثبت سفارش صورت نمی‌گیرد.

لاهوتی گفت: نکته دیگر این است که قیمت پایه‌های صادراتی گمرک بالاتر از قیمت فروش صادرکنندگان در بازار‌های هدف صادراتی است.

وی افزود: در جلسه اخیر با رئیس کل بانک مرکزی این مشکلات را مطرح کردیم که وی به انجام وظایف در حیطه خود اشاره و حل بقیه مسائل مربوط به ارز حاصل از صادرات را به وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت موکول کرد.

بانک مرکزی برای مدیریت بازار، نیازمند ارز صادراتی است

لاهوتی گفت: درخواست ما این است از آنجا که بانک مرکزی برای مدیریت بازار، نیازمند ارز صادراتی است این بانک جلسه‌ای با وزارتخانه‌های اقتصاد، صمت و جهادکشاورزی ­با حضور فعالان اقتصادی برگزار کند و در آن جلسه موانع مطرح شده بصورت یکپارچه و منسجم برطرف و تصمیم گیری‌ها به گونه‌ای اتخاذ شود که صادرکننده قادر به عرضه ارز باشد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: تاکنون سی درصد از ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما وارد شده و حدود ۵ درصد نیز توسط صادرکنندگان به امر واردات اختصاص یافته که در سامانه نیما ثبت نشده اند یعنی در مجموع ارز برگشتی به سامانه نیما و واردات در مقابل صادرات بیشتر از ۳۵ درصد نیست علت آن هم این است که در عمل امکان برگشت ارز برای صادرکنندگانی که می‌خواهند واردات انجام دهند یا ارز را به واردکنندگان انتقال دهند وجود ندارد.

لاهوتی افزود: در سامانه نیما هم باید صادرکنندگان ارز را به صرافی‌ها واگذار کنند، اما کالا‌های صادرکنندگان در خارج از کشور، ارز را فقط می‌توانند برای تولیدکنندگان حواله کنند و آنهم بدلیل تحریم‌ها فقط از طریق نظام بانکی امکان پذیر است بنابراین ما صادرکنندگان از انتقال ارز به روش صرافی‌ها براحتی نمی‌توانیم استفاده کنیم که این یکی از مشکلات است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.