| کد خبر: 168966 |

◄ خودروسازی که برای واردات چای‌ساز و قهوه‌ساز ارز دولتی گرفت

روز گذشته مخالفت وزیر صنعت با انتشار اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی طبق دستور رئیس‌جمهور حاشیه‌های زیادی داشت و در انتها محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با عقب‌نشینی از موضع خود از بانک مرکزی خواست تا اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی را اعلام کند.

تین نیوز

روز گذشته مخالفت وزیر صنعت با انتشار اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی طبق دستور رئیس‌جمهور حاشیه‌های زیادی داشت و در انتها محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با عقب‌نشینی از موضع خود از بانک مرکزی خواست تا اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی را اعلام کند.

به گزارش تین‌نیوز، صبح امروز این لیست منتشر شد و با توجه به اهمیت این اسامی در اقتصاد کشور نظر همه رسانه‌ها و مردم را به خود جلب کرد.

اما در کمال تعجب در این لیست برخی اسامی شرکت‌ها سانسور شده بودند. دو شرکتی که برای واردات خودرو پیش‌ از این ارز دولتی دریافت کرده بودند و در شرایطی که واردات برای بقیه رقبا ممنوع شد این دو شرکت قادر خواهند بود خودروهایی را که پیش‌ازاین ممنوعیت تأمین ارز شده‌اند وارد کشور کنند در لیست نبودند و نامشان فاش نشده است.

اثری از بسیاری اقلام درشت دیگر که نقش مؤثری در التهابات اخیر بازار داشته‌اند هم در این لیست دیده نمی‌شود.

لیست اسامی و میزان ارز تخصیصی به واردکنندگان کالاهایی که از سوی وزارتخانه صنعت،معدن و تجارت مشخص‌شده دربرگیرنده همه شرکت‌های دریافت‌کننده ارز نیست و بسیاری از اسامی و اقلام تأثیرگذار در بازار از این لیست حذف‌شده‌اند.

به‌طور طبیعی انتظار می‌رفت لیست منتشرشده صرفاً محدود به تمام اقلام و کالاهای مرتبط با حوزه صنعت، معدن و بازرگانی باشد اما با کمال تعجب در این لیست اسامی واردکنندگان خودرو، قطعات خودرو، لوازم صوتی و تصویری و بسیاری از اقلام درشت دیگر که در التهابات قیمتی اخیر در بازار  نقش مؤثری داشته‌اند، خبری نیست.

در لیست منتشرشده از سوی بانک مرکزی، اسامی شرکت‌های واردکننده از گوشی موبایل و حبوبات و خوراک دام گرفته تا کود و کره و کاغذ درج‌شده است و مشخص نیست چرا در این لیست از اسامی شرکت‌هایی که اقلام درشتی مانند خودرو و قطعات خودرو را با ارز دولتی وارد کرده‌اند، خبری نیست.

واردات چای و قهوه ساز با ارز دولتی توسط یک خودروساز هم در این‌ بین جالب است. در بین اسامی اعلام‌شده، شرکت ماموت مبلغ ۳۶۴۱ یورو ارز دولتی از بانک مرکزی دریافت کرده است که در شرح اقلام وارداتی با این مبلغ دستگاه چای و قهوه ساز درج‌شده است.

متأسفانه به‌نظر می‌رسد رانت ایجادشده در زمان تحریم‌ها مجدداً درحال بازگشت است و عده‌ای بدون فاش شدن نامشان درحال واردات اقلام مهم به کشور و کسب سودهای هنگفت هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    عجب