| کد خبر: 160899 |

ناظر گمرکات استان هرمزگان خبر داد

قاچاق خودرو و ماشین آلات عمرانی در گمرکات

ناظر گمرکات استان هرمزگان از کشف سه خودروی قاچاق به ارزش حدود ۱۳ میلیارد ریال و یک لودر کوماتسو به ارزش ۴.۷ میلیارد ریال خبر داد.

تین نیوز

ناظر گمرکات استان هرمزگان از کشف سه خودروی قاچاق به ارزش حدود ۱۳ میلیارد ریال و یک لودر کوماتسو به ارزش ۴.۷ میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش فارس، علیرضا دشتانی با اشاره به عملکرد گمرکات استان هرمزگان اظهار داشت: از 157 گمرک در کشور بیش از 54 درصد فعالیت‌های گمرکی مربوط به این استان می‌شود و از این میزان 43 تا 46 درصد سهم گمرک شهید رجایی است که هم اکنون از لحاظ درآمدی با 75 درصد وصولی در سطح گمرکات کشور مقام نخست را دارد.

وی با اشاره به تعداد گمرکات استان تصریح کرد: 5 اداره کل شهید رجایی، شهید باهنر، بندر لنگه، قشم و کیش در کنار 19 دفتر گمرکی شامل تیاب، کرگان، جاسک، خمیر، هرمز، ابوموسی، آفتاب، لاوان، لافت، چارک، پهل، سیریک، سیری، کشتی‌سازی، منطقه ویژه معادن و فلزات، شیو، کوهستک، درگنهان و بندر کنگ فعالیت دارند. همچنین یک دفتر گمرک امانات پستی و سه دفتر گمرکی مستقر در فرودگاه بندرعباس، قشم و کیش فعالیت دارند. 

ناظر گمرکات استان هرمزگان به موضوع قاچاق در این استان پرداخت و یادآور شد: سال 95 بالغ بر 64 پرونده قاچاق وجود داشت که تعداد آنها در سال 96 به 79 مورد افزایش یافته اما به لحاظ ارزش 85 میلیارد و 666 میلیون تومان به 13 میلیارد و 841 میلیون تومان کاهش یافته است. 

رئیس گمرک شهید رجایی روی پرونده‌های تشکیل شده قاچاق در گمرکات استان اشاره کرد و گفت: این پرونده‌ها در سه دسته اعم از قاچاق سازمان‌یافته، پیش‌سازها و جعل تقسیم ‌بندی می‌شوند که 4 مورد پرونده‌های جعل، 3 مورد پیش‌ساز مواد مخدر و 5 مورد آن قاچاق سازمان‌یافته در 10 ماهه نخست امسال بوده است. 

دشتانی افزود: در بخش پیش‌ساز مواد مخدر 2 مورد آن مربوط به کالاهای ترانزیتی بوده که کشور مبدا آنها چین و تایوان و مقصد افغانستان بوده است، نوع کالا انیدریداستیک 18 هزار و 160 کیلوگرم بوده است. همچنین یک مورد اسیدسولفوریک و هیدروکلریک اسید صنعتی از مبدأ هندوستان به وزن 9 هزار کیلوگرم به مقصد ایران بود که کشف شد. 

این فعال گمرکی به اقلام عمده کشفیات گمرکات استان هرمزگان در سال 1396 پرداخت و یادآور شد: عمده این اقلام رسیور، سیگار، کالسکه، لباس، اسکی، ضایعات فلزی و استیل، قرص، پودر، مشروبات الکلی، لودر کوماتسو، چراغ رومیزی، بیل مکانیکی، خودرو، تجهیزات کارواش است. همچنین در دی ماه 2 انجین خودرو از شهید رجایی و پوشاک و موبایل، هلی‌شات و کارت شبکه در دی ماه در گمرکات کشف شده است. 

به گفته دشتانی، روزانه 3 هزار دستگاه ورودی و خروجی در گمرکات ثبت شده است که 350 دستگاه آنها کانتینر شده است.

ناظر گمرکات استان هرمزگان به موضوع شفافیت در دولت الکترونیک در مبارزه با قاچاق پرداخت و اظهار داشت: در حال حاضر تمامی گلوگاه‌های استان به استعلام و خط الکترونیکی پروانه‌های گمرکی متصل شده و انبارها نیز به سامانه جامع متصل هستند در کنار آنها یکی از ایکس‌ری ihd پرسرعت کامیونی جهت کنترل محموله‌های خروجی در نظر گرفته شده و عوارض به صورت الکترونیکی پرداخت می‌شود.

وی یادآور شد: امکان تسویه مالیاتی و تبادل اطلاعات با بانک مرکزی به صورت برخط و امکان رهگیری کالاهای خروجی از بندر شهید رجایی تا مقصد فراهم شده است. همچنین کاهش کم‌اظهاری و منطقی شدن ارزش کالا با راه‌اندازی سامانه TSC از دیگر اقدامات است.

رئیس گمرک شهید رجایی به چالش‌ها و مشکلات گمرک پرداخت و افزود: یکی از کمبودها به زیرساخت‌های ارتباطی با توجه به الکترونیکی شدن فرایندها بازمی‌گردد و همچنین گاهی اوقات ناهماهنگی میان برخی سازمان‌های همجوار گمرک در اجرای کامل پنجره تجارت فرامرزی مشاهده می‌شود.

دشتانی ادامه داد: تأخیر در ارسال مجوزهای قانونی توسط برخی سازمان‌های همجوار گمرک و متناسب نبودن اعتبار تخصیصی به استان با توجه به فعالیت 54 درصدی و 75 درصدی درآمدهای کل کشور از دیگر چالش‌ها قلمداد می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.