◄ ایران چگونه زمینهساز اتصال چین به اروپا میشود؟
معاون دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به موضوعاتی که در خصوص تاثیر متقابل بندر چابهار و گوادر مطرح میشود، گفت: متاسفانه بحث توسعه بندر گوادر پاکستان بیش از یک دهه است که نقل محافل سیاسی، اقتصادی، حملونقلی کشور بوده و به نظر میرسد تمامی هم ندارد.
معاون دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به موضوعاتی که در خصوص تاثیر متقابل بندر چابهار و گوادر مطرح میشود، گفت: متاسفانه بحث توسعه بندر گوادر پاکستان بیش از یک دهه است که نقل محافل سیاسی، اقتصادی، حملونقلی کشور بوده و به نظر میرسد تمامی هم ندارد.
به گزارش تیننیوز، جعفر جمیلی در یک گروه تلگرامی در پاسخ به نظراتی که در پاسخ به این سوال که « آیا اتصال چابهار به گوادر به توسعه چابهار کمک میکند؟» مطرح شد، افزود: سوال اساسی آن است که در این یک دهه که پاکستان با همکاری و سرمایهگذاری چین درحال توسعه بندر گوادر و کریدور سی پک بوده، ما چه اقداماتی برای استفاده از همین میزان ظرفیت بالفعل چابهار و جلب و هدایت بار به این بندر کردهایم؟! جواب کاملاً روشن است. تقریباً هیچ کار!
وی خاطرنشان کرد: در این زمینه فقط توسعه زیرساخت بدون رویکرد بازرگانی و بازاریابی انجام شده است درواقع به نوعی میشود گفت توسعه زیرساخت بدون بررسی دقیق تقاضای داخلی، منطقهای و بینالمللی!
معاون دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای در خصوص نظر برخی کارشناسان که ساخت راه آهن بم - زاهدان را فاقد بهرهبرداری لازم میدانند، نیز گفت: جدای از لزوم و اهمیت پیوستگی شبکه ریلی در جنوب شرق کشور، در زمان ساخت راهآهن بم - زاهدان به ابتکار سازمان همکاریهای اقتصادی اکو، کریدور اسلام آباد - تهران - استانبول موسوم به آیتیآی مطرح شد که نقش ریلی این کریدور پررنگتر از نقش جادهای آن بود.
وی خاطرنشان کرد: در واقع بر خلاف کریدور دیگر سازمان اکو که فیمابین کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران تحت عنوان کتای KTAI شکل گرفت و بیشتر باهدف توسعه مسیر جادهای بین آسیای میانه و ایران ایجاد شد، کریدور ITI قرار بود پاکستان را به ترکیه از طریق راهآهن میرجاوه - رازی ایران وصل کند. اگرچه مسیر جادهای هم بهعنوان مکمل و پشتیبان مسیر ریلی مطرح بوده است.
جمیلی افزود: در زمان شکل گیری کریدور ITI شاید خیلی بحث کریدور اقتصادی CPEC به این حد مطرح نبوده است. به همین دلیل فکر میکنم شاید بهتر باشد بهجای پرداختن به بحث اتصال گوادر به چابهار، به بحث اتصال CPEC به ITI بپردازیم و با اتصال این دو کریدور مهم منطقهای که یکی از آنها از پشتیبانی یک کشور قدرتمند اقتصادی مثل چین و دیگری از حمایت یک سازمان شناخته شده منطقهای مثل اکو برخوردار است، زمینه را برای اتصال چین به اروپا از طریق ایران و ترکیه فراهم کنیم. در واقع CPEC-ITI را بهعنوان یک مسیر مهم در ابتکار OBOR مطرح کنیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.