| کد خبر: 131427 |

جاده ابریشم از افغانستان نمی گذرد

تین نیوز

بعد از پایان نشست دو روزه «یک کمربند- یک جاده» در چین و بحث و رایزنی کشورهای مختلف پیرامون جاده ابریشم، اکنون برخی از مقامات می گویند که این جاده از افغانستان نمی گذرد.

 

به گزارش خبرگزاری اطلس، «جاوید فیصل» معاون سخنگوی ریاست اجرایی افغانستان می گوید که  افغانستان یکی از کشورهای ذینفع و بهره مند از ابتکار پروژه «یک کمربند- یک جاده» است و در بخش های حمل و نقل و ترانزیت از این ابتکار بهره مند می شود.

 

فیصل در ادامه افزود که «جاده ابریشم از افغانستان نمی گذرد، اما در مجاورت افغانستان است و می توانیم از طریق مرزها به این مسیر وصل شویم».

 

در پایان نشست دو روزه جاده ابریشم در پکن مشخص شد که این راه بازرگانی پیوند دهنده شرق و غرب جهان، از افغانستان نخواهد گذشت.

 

۶۰ کشوری که مسیر جدید جاده ابریشم از خاک آنها می‌گذرد، با عبور میلیاردها دلار سرمایه خود از یکی از ناامن‌ترین کشورهای دنیا که چشم انداز روشنی به سوی توسعه و ثبات سیاسی ندارد، موافقت نکردند.

 

حذف افغانستان از راه تاریخی جاده ابریشم در شرایطی صورت گرفت که «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور کنونی افغانستان سال گذشته تصریح کرده بود که چین با عبور راه ابریشم از افغانستان موافق است.

 

دولت چین قصد دارد «جاده‌ ابریشم» را بازسازی کند؛ جاده‌ای که آسیای میانه را از طریق بزرگراه ها و خط آهن به اروپا وصل خواهد کرد. این در حالی است که برخی رسانه ها از احیای جاده ابریشم به عنوان «طرح چین برای تسخیر جهان» نام برده اند.

 

گفتنی است که راه ابریشم در واقع نام راه های تجارتی کاروان های بازرگانان در مسیرهای غرب و شرق کره زمین از سده دوم پیش از میلاد است که امپراطوری چین را به روم وصل می کرد. طول این مسیر با توجه به راه های متعددی که برای عبور آن انتخاب می شد، نزدیک به ۷ تا ۱۰ هزار کیلومتر بود.

 

گفته می شود که افغانستان در گذشته بخشی از جاده ابریشم به شمار می آمد. اما اکنون این جاده از مرزهای این کشور عبور می کند و با گذر از پاکستان به دریا وصل می شود و مسیر دوم آن با عبور از خاک همسایگان شمالی افغانستان به کشورهای دیگر می رسد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.