| کد خبر: 32077 |

مصوبه شورای عالی ترافیک کشور پشتوانه قانونی خط۲ قطارشهری اصفهان است

تین نیوز | مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان تاکید کرد:مصوبه شورای عالی ترافیک کشور پشتوانه قانونی طرح خط دوم قطارشهری اصفهان است.
جواد شعرباف با اشاره به اینکه مطالعات مرحله اول خط دو مترو اصفهان در شرف اتمام است و تا پايان آذرماه تكميل می شود گفت:خط دو قطارشهری اصفهان مشاور خارجی سیسرا فرانسه و دو مشاور داخلي مترا و پژوهش و معماري را در کنار خود دارد و پس از آنکه مطالعات مرحله اول در پایان آذر به اتمام برسد برای اجرای خط وارد مناقصه داخلي می شویم.
وی افزود: پس از تحویل مطالعات، مناقصه انجام می شود و در حال حاضر هم مشغول ارزیابی کیفی پیمانکاران هستیم.
وی با اشاره به اینکه شفت ورودي خط ۲ مترو به مناقصه گذاشته شده است و به زودي پيمانكار آن نیز بر اساس مقررات انتخاب مي شود افزود:عمليات اجرايي شفت ورودي از شهرك امام حسين(ع) انجام می شود و دستگاه تی بی ام از این نقطه برای عملیات حفاری وارد می شود و این مرحله اجرایی کار در خط ۲ می باشد.
جواد شعرباف گفت:با توافقاتي كه با سازمان هاي بالادستي از جمله استانداري و شهرداري انجام شده قرار است هزينه احداث تونل ها و ايستگاه ها را شهرداري تقبل نمايد و تاسيسات و تجهيزات برقي و مكانيکي و تجهيز ناوگان با فاینانس و تعهد دولت وارد مناقصه بین المللی می شود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: اگر تعهدات مالی به خوبی انجام شود تا قبل از پايان سال اجراي خط دوم به مناقصه گذاشته مي شود و اگر مشكل خاصي نباشد و تعهدات به خوبي انجام شود،تا سال ۱۴۰۰ اين خط راه اندازي مي شود.
خط ۲ مترو به طول ۲۳ كيلومتر و شامل ۲۳ ايستگاه است
وی با تشریح وضعیت اجرای طرح خط ۲ قطار شهری اصفهان گفت:خط ۲ مترو به طول ۲۳ كيلومتر و شامل ۲۳ ايستگاه است كه از شهرك امام حسين(ع) آغاز می شود و با عبور از ميدان لاله، ميدان قدس، خيابان علامه مجلسي و هاتف به چهارراه شكرشكن می رسد و سپس از طریق خیابان های حافظ و سپاه در ميدان امام حسين(ع) با خط یک مترو تقاطع پیدا می کند و سپس به سمت کهندژ رفته و در نهایت به میدان خمینی شهر ختم مي شود.
شعرباف در بیان این مطلب که خط دوم مترو حالت نيم كاسه دارد و از شمال شرق شروع و به سمت غرب اصفهان می رود افزود: عمق اين خط حدود ۳۰ متر زیر زمین است که به دليل مباحث ميراث فرهنگي كارشناسان يونسكو اعلام كردند كه خط بايد عميق باشد لذا این موضوع در مباحث فنی و کارشناسی مورد توجه جدی قرار گرفت.
وی با تاکید بر این نکته که تمام ملاحضات را کردیم تا این خط که مصوب شورای عالی ترافیک کشور است اجرا شود گفت:در حقیقت این مسیر را ما تعیین نکردیم این مسیر سیر فنی و تخصصی تعیین شده ای را طی کرده و در شورای عالی ترافیک کشور نیز تصویب شده است.
مصوبه شورای عالی ترافیک کشور پشتوانه قانونی طرح است
وی مصوبه شورای عالی ترافیک کشور را پشتوانه قانونی این طرح دانست و افزود:در جلسه شصت و ششم شورای عالی ترافیک شهرهای کشور ، مطالعات احداث خط ۲ قطار شهری اصفهان به تصویب رسید بنابراین این طرح در شوراي عالي ترافيك استان و در نهايت در شوراي عالي ترافيك كشور به تصويب رسيده و هم اکنون که به سازمان قطار شهری ابلاغ گردیده است این مجموعه اقدامات مهندسی و اجرایی آن را پیگیری می کند.
وی افزود:در مطالعات جامع حمل و نقل در سال هاي ۷۰ و ۷۱ اين طرح آمده است كه مترو بايد به نيازهاي حمل و نقل جواب بدهد و در واقع مترو قرار است نیازهای مافوق حمل و نقل هایی مانند اتوبوس را انجام دهد.
شعرباف با اشاره به اینکه دو خط شمال – جنوب و شرق – غرب اساسی ترین محورهايي بوده كه براي مترو پيش بيني شده است گفت: بعد از اينكه مسير خط۲مترو توسط مشاوران خارجي،سوفرتو فرانسه و پ پ ک استراليا كه قوي ترين مشاوران بين المللي بررسی و در شوراي عالي ترافيك استان تصويب و سپس در شوراي عالي ترافيك كشور كه مرجع قانوني براي تایید مطالعات جامع حمل و نقل و مسيرهاي مترو هستند، به تصويب رسيده است برای طی فرایند اجرایی به قطارشهری رسیده است زیرا گزینه های حمل و نقل را شورای عالی ترافیک تعیین می کند.
مکاتبات و مذاکرات لازم را با میراث فرهنگی داشته ایم
وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آیا نظرات میراثی درباره اجرای این طرح از سوی شورای علی ترافیک کشور مورد توجه قرار گرفته است؟ تاکید کرد: بالاترین مقام تصمیم گیرنده در چنین سطحی یعنی شورای عالی ترافیک کشور موارد میراثی و سایر مسایل را مورد توجه قرار داده است ضمن اين که از همان ابتدا که بحث میدان امام مطرح بوده ما مکاتبات و مذاکرات لازم را با میراث فرهنگی داشته ایم و میراث فرهنگی کتبا به ما اعلام کرده اند عبور از این محدوده بلامانع است البته خواستار تمهیداتی نیز بوده اند که در مورد همگی آن پیش بینی لازم انجام شده است.
وی در رابطه با تمهیدات مورد درخواست از سوی میراث فرهنگی گفت:میراث خواستار توجه به این نکته شده است که در محدوده مربوط به میدان امام ایستگاهی در نظر گرفته نشود که این امر مورد توجه قرار گرفت همچنین عمق لازم نیز برای عبور مترو از دیگر موارد درخواستی بود که این موضوع نیز به صورت کامل در نظر گرفته شده است.
كارشناسان يونسكو و ايكوموس از خطوط بازدید کرده اند و منعی بر عبور اعلام نکرده اند
وی با تبیین اقدامات لازم برای توجه به مسایل میراثی در اجرای خط ۲ گفت:غیر از مکاتبه ای که میراث فرهنگی در این خصوص با ما انجام داده است كارشناسان يونسكو و ايكوموس هم از خطوط بازدید کرده اند و کتبا به یونسکو نامه نوشته اند و منعی بر عبور اعلام نکرده اند فقط آنها هم خواستار تمهیداتی از جمله عمیق بودن و مطالعات لازم در این زمینه شده اند که این مسایل نیز در سرفصل توجهات فنی و عملیاتی ما قرار دارد و همه این موارد و مکاتبات به صورت مستند موجود می باشد.
شعرباف با تاکید بر اینکه تعیین عمق مربوط به خطوط قطار شهری را مطالعات تعیین می کند افزود:این مطالعات از سوی مراجع فنی،تحقیقاتی و تخصصی کشور شامل دانشگاه صنعتي و دانشگاه علم و صنعت انجام شده تا هيچ گونه مشكلي براي عبور مترو در اين مسير ايجاد نشود.
وی در پاسخ به سوالی درباره بیان مواضعی از سوی برخی افراد و رسانه ها مبنی بر عدم تاییدیه میراث فرهنگی و یونسکو برای اجرای این طرح گفت:این که گفته می شود میراث تایید نمی کند یا یونسکو رد می کند نشان از نقص اطلاعات افراد اظهار نظر کننده دارد یا اطلاعات غلط به افراد داده می شود یا جایگاه نهادهای بالادستی در این موضوع درست شناخته نشده است.
هيچ مرجع بالادستي قانوني صحبتي از عبور نكردن خط دو مترو از زير ميدان نكرده است
وی افزود: به لحاظ بين المللي مطالعات انجام شده و ميراث و مشاوران طرح مطالعاتي را انجام داده ند تا هر کجای طرح با مشكلي روبه رو باشد روش پيشگيري لازم صورت گيرد و تاكنون هيچ مرجع بالادستي قانوني صحبتي از عبور نكردن خط دو مترو از زير ميدان نكرده است لذا سایر مواضع بر اساس اطلاعات ناقص و غلط ابراز شده است.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان تاکید کرد: سيرقانوني اين مسير طي شده است و بايد اين نكته را در نظر گرفت كه شوراي عالي ترافيك وهمه مراجع مربوطه ميدان نقش جهان را به عنوان یک اثر جهانی فاخر ثبت شده در يونسكو مي شناسند و غير ممكن است اين اثر تاريخي از سوي بالاترين نهاد كشوری که در زمینه تصمیم گیری در خصوص خطوط قطار شهری مشغول به فعاليت هستند مغفول بماند.
تصمیم گیری توسط عالی ترین مرجع تصمیم گیری درباره این مسله بدون در نظر گرفتن جایگاه میدان نقش جهان دور ذهن و تصور است
شعرباف تاکید کرد: هويت شهر تاريخي اصفهان و در راس آن ميدان نقش جهان همانند پاساگارد شيراز براي همگان شناخته شده است و به جهت جایگاه میراثی ارزش والایی دارد لذا تصمیم گیری توسط عالی ترین مرجع تصمیم گیری درباره این مسله بدون در نظر گرفتن جایگاه میدان نقش جهان دور ذهن و تصور است.
وی با اشاره به اینکه تمام شهرهاي تاريخي دنيا از جمله بارسلون، مادريد، لندن، پاريس و رم مترو دارند و قطار شهری هم زير آثار تاريخي آنها رد مي شود گفت: قطعا آنها نیز تمهیدات لازم را اندیشیده اند و در اینجا نیز همین کار را با مطالعات عمیق علمی و توانمندی دقیق مهندسی انجام خواهیم داد.
در چهارچوب قوانين و دستگاه هاي بالادستي كار مي كنيم
وی با اشاره به اینکه ما در سازمان قطار شهری در چهارچوب قوانين و دستگاه هاي بالادستي كار مي كنيم افزود: ممكن است افراد در جايگاه های مختلف ديدگاه هاي خاص خود را مطرح كنند ولی مبنای ما،حرکت در چهارچوب قانونی تعیین شده از سوی قانون است.
وی با تشکر از همراهی و توجه استاندار اصفهان به موضوع قطار شهری تاکید کرد:از زمانی که آقای دکتر زرگرپور به عنوان استاندار اصفهان آمده اند همه مسایل را با ایشان در میان گذاشته ایم و برای خط ۲ هم دو مرتبه به امضا استاندار از رییس سازمان میراث فرهنگی کشور درخواست کرده ایم که جلسه هماهنگی داشته باشیم و صحبت و توضیحات لازم را هم داشته باشیم که ۴ ماه است نامه را نوشتیم و خیلی هم پیگیری کردم که این ملاقات اتفاق بیفتد چراکه هرگز نمی خواهیم کاری بکنیم که کوچکترین خسارتی به میراث شهرمان بخورد.
وی با تاکید بر اینکه هویت شهرمان به میراث فرهنگی آن است و از طرفی مردم هم باید مردم باید در این شهر زندگی کنند افزود:جمع این دو یعنی توجه به زندگی مردم و احترام به میراث فرهنگی شهر مهم است وگرنه حذف آن ساده ترین شکل ممکن است.
شعرباف افزود:آیا دنیا به این مسایل اینگونه نگاه می کند که مترو یا حمل و نقل نمی خواهیم یا سعی می شود مساله ای که هست به بهترین شکل علمی حل شود؟ما به دنبال حل مسئله به صورت علمي هستيم و با ميراث هم تاكنون هيچ مشكلي نداشته و به جلو مي رويم و تاكنون هم هيچ كسي برای ما خط قرمزتعیین نکرده است.
تيم هاي كارشناسي را تجهيز كرده ایم و كارشناسان در حال فعاليت هستند
وی افزود:ما تيم هاي كارشناسي را تجهيز كرده ایم و كارشناسان در حال فعاليت هستند يكي از اسنادي كه ميراث از ما خواسته اين است كه تاثيرات اين خط بر ميراث را ببينيم و بايد اين مباحث مطالعه شود بنابراين تيم كارشناسي تجهيز كرده ايم كه در حوزه مطالعات ماست و اين كار در حال انجام است و وظيفه ماست.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا انجام مطالعات از سوی قطار شهری تردیدی در صحت نتایج ایجاد نمی کند تاکید کرد:مطالعات شرح خدمات دارد و اين شرح خدمات از يونسكو گرفته شده است به طوري كه شرح خدمات مصوب كه يونسكو عنوان مي كند مطالعات بايد بر اساس اين آيتم ها انجام شود.
شعرباف افزود:من نمي توانم مطالعات ميراث فرهنگي را كه در يونسكو كاملا شفاف شده است را تغيير دهم.
وی در پاسخ به سوالی درباره نقش شورای عالی شهرسازی و مجموعه راه و شهرسازی در خصوص این طرح گفت: این شورا بررسی پیشنهادهای لازم در مورد سیاست کلی شهرسازی،اظهارنظر نسبت به پیشنهادها و لوایح شهرسازی و مقررات مربوط به طرحهای جامع شهری که شامل منطقه بندی و سایر نیازمندیهای عمومی شهر می باشد و تصویب معیارها و ضوابط و آیین نامه های شهرسازی را برعهده دارد لذا شوراي شهرسازي بايد طرح جامع كاربري ها را تصويب كند و از سوی دیگر كميسيون ماده ۵ هم ايستگاه هاي مترو را تصويب مي كند که محدوده ايستگاه و المان های مربوط به ایستگاه کجا باشد اما كليت خط برعهده شوراي عالی ترافيك است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا فرایندهای این طرح در مجموع قانونی است تاکید کرد:من سرسوزنی آدم غير قانوني نيستم و جز قانون برایم هيچ چيز مهم نيست و قانون مهمترين محور كار ما است.
وظيفه من به عنوان مدير پروژه اين است كه پروژه ام را در چهارچوب قانون جلو ببرم
شعرباف گفت:اجازه دهید فكر همه را راحت كنم همه از جمله دیوان محاسبات، استاندار، شهردار و شورا هم این را می دانند که محور من قانون است وبا قانون پيش مي روم و وظيفه من به عنوان مدير پروژه اين است كه پروژه ام را در چهارچوب قانون جلو ببرم.
وی گفت: اين اطمينان را به همه شهروندان و كساني كه نگرانند بدهيد كه كارها طبق قانون انجام مي شود.
وی خاطر نشان کرد: خواهش من هم این است اگر کسی علاقه مند به اظهار نظر در این حوزه می باشد اطلاعاتش را كامل كند تا خيالشان راحت باشد و بدانند كسي كه ۴۰ سال در حوزه مديريت شهري كار كرده است با همه ادبيات قانونی هم آشناست.
وی در خصوص مسکوت ماندن لایحه نامگذاری ایستگاه های قطار شهری توسط شورای شهر گفت: من در جریان مذاكرات شوراي شهر نيستم شاید اطلاعاتي كه به شوراي شهر رسيده ناقص بوده است؛ولي من در اولين روزی كه به شوراي شهر هم رفتم در اولين جلسه توضيح دادم كه ما در چهارچوب قانون به جلو مي رويم و اين امر مصوب است و در اين مسير مطالعاتم را انجام مي دهم.
وی گفت:شرط اول من اين است كه مطالعات را در چهارچوب مصوبات بالادستي به جلو ببرم.
وی با اشاره به اینکه اگر مشکلی در بحث نامگذاري خط دوم توضيحات تكميلي را به شورای شهر ارائه می دهم افزود:البته در جلسه علنی هم دعوتی از من نشده بود ولی درباره بحث نامگذاری هم در حقیقت می خواستيم اين نام ها، نام هايي باشد كه اگر مكاتباتي انجام شد از اول نام های مصوب در آن لحاظ شود.
وی گفت:مي خواستيم كمي زودتر نام ایستگاه ها را در مكاتبات به كار ببریم تا اين اسم ها جا بيفتد و الا این موضوع به عنوان ضرورت اصلی مطرح نبود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.