رینگ چهارم اصفهان در بن بست اراضی راه آهن
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: دو گزینه پیشنهادی برای عبور رینگ چهارم از اراضی راه آهن که شامل قوس های غیرضروری است، به دلیل افزایش زمان سفر، تصادفات و کاهش کیفیت، مردود است.
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: دو گزینه پیشنهادی برای عبور رینگ چهارم از اراضی راه آهن که شامل قوس های غیرضروری است، به دلیل افزایش زمان سفر، تصادفات و کاهش کیفیت، مردود است.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، عباس حاج رسولی ها در چهلمین نشست مشترک مجمع نمایندگان و شورای شهر اصفهان با اشاره به پروژه رینگ چهارم گفت: نوسازی کامل 14 کیلومتر از این مسیر به پایان رسیده است. اکنون با ساخت وسازهای چندطبقه در حاشیه این محدوده مواجهیم و لازم است هر تصمیمی با دقت و آینده نگری گرفته شود تا شهر در آینده دچار دوگانگی مدیریتی و گره های ترافیکی نشود.
وی در ادامه افزود:ادامه رینگ باید از ذوب آهن تا جلفا امتداد یابد. طراحی آن باید به گونه ای باشد که ارزش آفرینی بلندمدت برای شهر داشته باشد. یک محور مستقیم و استاندارد، به مراتب کارآمدتر و پایدارتر از مسیرهای پرپیچ و خم و انحراف های غیرضروری است.
اولویت مصالح عمومی بر منافع شخصی
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر اصفهان با تأکید بر شفافیت پروژه تصریح کرد:در این محدوده، هیچ منفعت شخصی یا زمین خاصی مطرح نیست. تصمیم ها تنها باید بر پایه مصالح عمومی شهر باشد. حتی اگر در این مسیر، چند هزار متر ساخت وساز دچار تغییر شود، در مقابل ایجاد یک رینگ اصولی و پایدار، ارزش ناچیزی دارد.
حاج رسولی ها با بیان اهمیت سرعت و ایمنی هشدار داد:هر انحراف غیرضروری می تواند جریان حرکت را مختل کند، سرعت را کاهش دهد و احتمال تصادفات را افزایش دهد. در حالی که هدف اصلی این پروژه، روان سازی ترافیک و افزایش ایمنی است.
لزوم تعیین تکلیف اراضی راه آهن
وی با اشاره به یک موضوع کلیدی گفت:تعیین تکلیف عبور مسیر از اراضی راه آهن نباید بیشتر به تأخیر بیفتد. باید حداکثر تا سال آینده و در دوره ششم مدیریت شهری، این موضوع نهایی شود تا از بلاتکلیفی خارج شده و روند آزادسازی زمین های مورد نیاز آغاز گردد.
این مقام شهری ادامه داد:پس از عبور از اراضی راه آهن، رینگ وارد زمین های ارتش می شود. تعاملات برای این بخش در جریان است تا مسیر تا محدوده ذوب آهن ادامه یابد و امکان تکمیل بخش های شرقی و جنوبی با همکاری دستگاه های مربوطه فراهم شود.
پذیرش مسئولیت توسط شهرداری علیرغم تکلیف قانونی دیگران
حاج رسولی ها با اشاره به حیطه قانونی پروژه اظهار داشت:اگرچه اجرای این پروژه به طور قانونی بر عهده شهرداری نیست و در حوزه وزارت راه و شهرسازی تعریف شده، اما شهرداری اصفهان به دلیل اهمیت ترافیکی و نقش حیاتی آن برای آینده شهر، مسئولیت اجرا را پذیرفته است.
مدل اجرایی نوآورانه برای بخش غربی
وی در بخش دیگری از سخنانش به قسمت غربی رینگ اشاره کرد و گفت:برای محدوده خمینی شهر و درچه، یک مدل اجرایی مشخص طراحی شده که بر پایه راه اندازی یک شرکت مشترک و ایجاد درآمد پایدار است تا پروژه بدون توقف پیش برود. این دو شهر به تنهایی توان مالی اجرا را ندارند، اما این سازوکار جدید، امکان پیشرفت بدون فشار مالی سنگین را فراهم می کند.
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر با اشاره به بخش شرقی گفت:مسیر اکنون به اراضی راه آهن رسیده است و باید مستقیماً از این محدوده عبور کند. همان گونه که در تملک زمین های مردمی تعامل وجود داشت، در این بخش نیز آمادگی برای یک توافق منطقی و کارشناسی شده داریم.
رد گزینه های نامناسب و پافشاری بر مسیر مستقیم
حاج رسولی ها در پایان با قاطعیت تأکید کرد:دو گزینه پیشنهادی فعلی برای عبور از اراضی راه آهن، که شامل قوس ها و پیچ های غیرضروری است، به دلایلی مانند اتلاف وقت، افزایش احتمال تصادفات و کاهش کیفیت بهره برداری، قابل قبول نیست. رینگ چهارم باید کاملاً مستقیم عبور کند. پافشاری مدیریت شهری بر اجرای مسیر مستقیم جدی است و مدیریت استان باید برای حل این موضوع ورود کند. این زمین ها متعلق به اصفهان است و آینده شهر حکم می کند که رینگ چهارم بدون انحراف و مطابق اصول فنی تکمیل شود.