| کد خبر: 270591 |

برقی سازی تاکسی ها، فصلی نو در حمل ونقل عمومی کلان شهرها

با توجه به افزایش آلایندگی ها در کلان شهرها، مصرف سوخت و ضرورت ارتقای ایمنی، دولت به این نتیجه رسیده است که با استفاده از تکنولوژی و فناوری های نوین، به سمت نوسازی ناوگان با خرید خودروهای برقی گام بردارد.

تین نیوز

توسعه حمل ونقل عمومی برقی سهم بسزایی در کاهش آلودگی شهر دارد، از این رو با توجه به افزایش آلایندگی ها در کلان شهرها، مصرف سوخت و ضرورت ارتقای ایمنی، دولت به این نتیجه رسیده است که با استفاده از تکنولوژی و فناوری های نوین، به سمت نوسازی ناوگان با خرید خودروهای برقی گام بردارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، به روزرسانی ناوگان حمل ونقل عمومی و مناسب سازی آن ها متناسب با شرایط امروز شهرها از برنامه های مدیریت شهری در تمام شهرهای دنیا به ویژه کلان شهرها است، البته کشورهای توسعه یافته گام های مؤثری در این راستا برداشته اند و عزم خود را برای دستیابی به توسعه پایدار جزم کرده اند، چراکه سرآغازی برای تحول در حمل ونقل شهری است.

یکی از مهم ترین عوامل افزایش آلودگی خودروهایی با مصرف سوخت فسیلی است که حجم زیادی از آلودگی را به هوای شهرها تزریق می کند. این معضل در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران که میانگین عمر خودروها به ویژه ناوگان حمل ونقل عمومی به طور معمول بالا است، بیشتر خود را نشان می دهد و در کنار سایر عوامل زیست پذیری شهرهای ایران را کاهش می دهد، از این رو مسئولان ملی و مدیران شهری کلان شهرها از مدت ها پیش پیگیر ورود خودروهای برقی به شهرها شده اند.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران آذر سال گذشته در مراسم رونمایی از نخستین خودروی تمام برقی و تحویل ۸۸ دستگاه از آن به ناوگان تاکسیرانی کشور اعلام کرده بود که در حال حاضر ۳۴ درصد خدمات از حمل ونقل عمومی و ۶۶ درصد از خودروهای شخصی و تاکسی است؛ بنابراین حضور خودروهای برقی در ناوگان حمل ونقل کشور به ویژه ناوگان تاکسیرانی نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد.

عباس حاج رسولی ها، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در اظهارنظری با تأکید بر لزوم گسترش حمل ونقل پاک با توجه به شرایط آلودگی هوا گفته بود که با توجه به هوای آلوده اصفهان استفاده از اتوبوس، تاکسی و موتور برقی در اولویت مدیریت شهری است.

در حال حاضر رغبت مدیران و مسئولان کشوری و شهری برای استفاده از تاکسی های برقی افزایش یافته است، زیرا این خودروها کمترین میزان آلاینده را تولید و از انرژی های تجدیدپذیر استفاده می کنند.

با توجه به وضعیت آلودگی هوا و شرایط نامناسب زیست محیطی کلان شهرها، خودروهای برقی نویدبخش جدا شدن و دوری از شرایطی است که سلامت و جان مردم را به خطر انداخته است، همچنین این خودروها کمک بسیاری در راستای صرفه جویی در مصرف سوخت می کند؛ در عین حال فعالیت های خودروها در سطح شهرها نیازمند زیرساخت های اساسی همچون تعبیه مکان هایی برای شارژ باتری گران قیمت آن ها است، همچنین با توجه به هزینه های سنگین این خودروها خرید آن برای رانندگان تاکسی به راحتی امکان پذیر نیست و نیازمند ایجاد تسهیلات از طریق سازمان های مربوطه است.

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می کند: سال گذشته در سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به اصفهان تفاهم نامه ای میان این سازمان و شهرداری اصفهان در راستای تأمین وام قرض الحسنه برای تبدیل حداقل ۵۰۰۰ تاکسی فرسوده به تاکسی نو منعقد شد که هنوز محقق نشده است.

وی با بیان اینکه در مرکز اتحادیه سازمان های حمل ‎ونقلی برای تمام شهرداری ها برای وارد کردن تعدادی ماشین برقی به عنوان تاکسی اقدام به پیگیری کردیم، می افزاید: به دلیل قیمت بالای خودروها سازمان تاکسیرانی پیگیری می کند تا برای تأمین این تاکسی ها از طریق وام قرض الحسنه تسهیلات خرید فراهم کند.

سازمان تاکسیرانی پیگیری می کند تا برای تأمین این تاکسی ها از طریق وام قرض الحسنه تسهیلات خرید فراهم کند

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می کند: امیدوارم بر اساس اقدامات متمرکزی که وزارت صمت و اتحادیه سازمان های حمل ونقلی مسافر کشور انجام می دهند، سال جاری شاهد ورود تاکسی های برقی به شهر اصفهان باشیم.

نورصالحی با اشاره به زیرساخت های موجود در شهر اصفهان برای فعالیت تاکسی های برقی، ادامه می دهد: از آن جا که در حال حاضر پیگیری برای ورود اتوبوس های برقی نیاز به زیرساخت های قوی تری دارد، انجام می شود، سازمان های پشتیبانی برای واردات متعهد به تأمین زیرساخت هستند.

وی خاطرنشان می کند: بیشترین زیرساخت مورد نیاز مربوط به شارژ این تاکسی ها است که شهرداری برای اتوبوس ها برنامه ریزی می کند و واردکننده ها برای تاکسی ها نیز باید پیش بینی کنند.

محمد پرورش، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان به خبرنگار ایمنا می گوید: در سال ۱۴۰۲ جلسات متعددی با شرکت هایی که خودروی برقی تولید می کردند یا توان واردات خودروی برقی داشتند، برگزار شد، همچنین جلساتی با اتحادیه حمل ونقل مسافر کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور داشتیم و اعلام کردیم که این کلان شهر آمادگی شروع فعالیت تاکسی های برقی را دارد.

وی با بیان اینکه یک سری موارد وجود دارد که در خصوص خودروهای برقی حائز اهمیت است، خاطرنشان می دهد: قیمت این خودروها چندین برابر خودروهای دوگانه سوز است، علاوه بر این هنوز زیرساخت های لازم برای ورود تاکسی های برقی در شهر اصفهان مهیا نشده است، با توجه به کیلومتر پیمایش، خودروها به صورت گردشی امکان فعالیت ندارند و حتماً باید در خطوط ویژه به کارگیری شوند.

پرورش با بیان اینکه یارانه ای که دولت برای این خودروها می پردازد به صورت سه ماه یک بار است، اما درخواست ما به صورت یک جا و در ابتدای قرارداد است، ادامه می دهد: با توجه به اینکه راننده باید تمام مبلغ را پرداخت کند، خارج از توان او است، بنابراین درخواست سازمان فراهم کردن تسهیلات کم بهره برای نوسازی و تأمین خودرو است.

زیرساخت ها برای ورود تاکسی های برقی به شهر اصفهان آماده نیست

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان تصریح می کند: یکی از مواردی که با شرکت ها مطرح شد، تأمین قطعات و خدمات پس از فروش هر خودرویی است که قرار است انتخاب شود و در ناوگان فعالیت کند تا همچون خودروهای آریو برای تأمین قطعات دچار مشکل نشویم.

تاکسی های برقی با ارزش اجتماعی و محیطی بالا، به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر در کاهش آلودگی هوا و وابستگی به سوخت های فسیلی در آینده حمل ونقل شهری در نظر گرفته می شوند؛ با افزایش توجه به این صنعت و حمایت مالی و سیاستی، می توان این صنعت را بهبود بخشید و به سمت جامعه ای پاک تر و پایدارتر حرکت کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.