| کد خبر: 267212 |

کارنامه برقی‌ سازی تاکسی در تهران؛ اعداد و ارقام درباره وعده‌‌ زاکانی چه می‌ گوید؟

ناوگان رسمی تاکسیرانی تهران ۸۰ هزار دستگاه تاکسی دارد که حدود ۵۰ هزار دستگاه از این تعداد فرسوده است.

تین نیوز

چند روز پیش با حضور شهردار تهران و وزیر صمت، از ۱۹۸ دستگاه تاکسی برقی برای ناوگان تاکسیرانی پایتخت رونمایی شد. ارتقای کیفیت خودروهای سواری، چه تاکسی و چه غیر آن، آرزوی چند دهه ایرانی هاست و حتما خبر واردات یا تولید خودروهایی با فناوری های روزآمد خوشحال کننده است؛ اما ابعاد دستاورد مشترک دولت و شهرداری که امروز در مراسمی با حضور سیاستگذار ارشد بخش صنعت و شهردار پایتخت از آن رونمایی شد، آن قدر کوچک است که جایی برای مباهات باقی نمی گذارد.

به گزارش تین نیوز، ناوگان رسمی تاکسیرانی تهران ۸۰ هزار دستگاه تاکسی دارد که حدود ۵۰ هزار دستگاه از این تعداد فرسوده است. این تعداد تاکسی سهم ۱۸ درصدی از پوشش سفرهای روزانه پایتخت نشین ها دارد و به نوعی جایگزین نا وگان انبوه بر به ویژه اتوبوس شده است. در واقع روزانه سه میلیون و ۶۰۰ هزار سفر با ناوگان تاکسیرانی تحت پوشش شهرداری تهران انجام می شود. حالا اما فقط ۱۹۸ دستگاه از این تعداد به لطف واردات محدود خودروهای چینی، برقی شده و قرار است ۷۴ ایستگاه شارژ این خودروها را پشتیبانی کند. این کارنامه از برقی سازی ناوگان در حالی رونمایی شده که شهردار تهران بارها در ماه های اخیر از تمرکز مدیریت شهری بر این حوزه خبر داده و اعلام کرده بود که قرار است تحولی در حوزه برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت صورت بگیرد؛ تحولی که حالا با رونمایی از فقط ۱۹۸ دستگاه تاکسی برقی معلوم نیست چگونه قرار است رخ دهد. 

آذرماه امسال نیز ۸۸ دستگاه خودروی برقی داخلی تحویل ناوگان تاکسیرانی پایتخت شد و به این ترتیب در مجموع فقط سه دهم درصد از کل ناوگان تاکسیرانی در تهران برقی شده است. بنابراین با فرض اینکه این تاکسی ها بدون معطلی به تاکسی داران واگذار شود و سرویس دهی را آغاز کند، احتمالا فقط چیزی حدود ۲۰ هزار سفر از مجموع ۲۰ میلیون سفر روزانه تهرانی ها با این ناوگان پوشش داده خواهد شد. 

البته امروز وعده هایی هم درباره هدفگذاری برای نوسازی سالانه پنج هزار تاکسی در طول برنامه چهارم شهرداری تهران مطرح شد که به نظر قدری عجیب است چراکه دو سال از عمر چهارساله این برنامه سپری شده و این یعنی تا دو ماه آینده باید نوسازی ۱۰ هزار تاکسی به نتیجه رسیده باشد. اما تاکنون فقط حدود چهارهزار تاکسی نوسازی شده که سهم برقی ها از این تعداد، بسیار ناچیز است.

شهرداری تهران آبان ماه سال گذشته هم از ۶۳۰ دستگاه ون تاکسی جدید رونمایی کرد و وعده داد تا پایان ۱۴۰۱ این تعداد به دوهزار دستگاه برسد. اما حتی همان ون های آماده تحویل هم تا ماه ها در پارکینگ شرکت خودروساز خاک می خورد و به مالکان ون های فرسوده تحویل نشده بود. ناگفته پیداست که خبری هم از تولید تعداد بیشتر مطابق آنچه شهردار وعده داده بود، نشد. از این رو مشخص تیست آیا همین ۱۹۸ دستگاه تاکسی برقی از فردا در خیابان های شهر رویت خواهند شد یا نه.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزن آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.