| کد خبر: 251039 |

کمبود ماشین‌ آلات برف‌ روبی؛ تجربه روز پربارش در بام ایران

فریدون شهر یکی از شهرهای استان اصفهان است که به واسطه ویژگی های جغرافیایی، شرایط دشواری را در فصل زمستان تجربه می کند و نیازمند برنامه ریزی دقیق مدیران برای مدیریت شرایط در زمان بحران است.

تین نیوز

فریدون شهر یکی از شهرهای استان اصفهان است که به واسطه ویژگی های جغرافیایی، شرایط دشواری را در فصل زمستان تجربه می کند و نیازمند برنامه ریزی دقیق مدیران برای مدیریت شرایط در زمان بحران است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، فریدون شهر یکی از شهرهای زاگرس نشین است که بخشی از آن در میان رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است؛ این شهر با ارتفاع بیش از دو هزار متر از سطح دریا دارای اقلیم کوهستانی بوده و به بام ایران معروف است.

متوسط بارندگی در این شهر ۶۰۰ میلی متر و بیشتر از نوع برف است. فریدون شهر به طور متوسط ۱۱۰ روز یخبندان دارد.

فصل بلند زمستان در منطقه کوهستانی فریدون شهر که بیش از شش ماه طول می کشد، اقتضا می کند که به مطالعه دقیق تری پیرامون آثار پدیده برف و یخبندان بر فعالیت های شهری و زندگی شهروندان آن پرداخته شود.

بارش ها به هر شکل نعمت الهی است و از برف و یخبندان به عنوان یک پدیده اقلیمی یاد می شود، اما نبود برنامه مدون موجب می شود این پدیده بر روند زندگی روزمره ساکنان شهر اثر بگذارد و هر ساله خسارت های مستقیم و غیرمستقیم اقتصادی زیادی را به بار بیاورد.

بارش برف در شهری مانند فریدون شهر باید در دسته بلایای طبیعی جای گیرد و گروه های کاری ویژه ای در کمیته بلایای طبیعی استان اصفهان به بررسی عملی و علمی این پدیده بپردازند تا راهکاری در راستای کاهش آثار آن به صورت علمی و عینی بررسی و تبیین شود.

برف و یخبندان و دیگر نتایج حاصل از این پدیده اقلیمی در شهر فریدون شهر به لحاظ اینکه این منطقه شرایط اقلیمی فوق سرد دارد، نسبت به سایر شهرهای کشور حادتر است؛ لذا برنامه ریزی بلندمدت برای مقابله با این پدیده ها، ارائه پیشنهاد برای رفع معضل های اقلیمی جوی، بررسی میزان خسارات وارده جانی، مالی و انسانی و تهیه بانک اطلاعاتی بلایای طبیعی ضرورت دارد.

برای اطلاع از اقدامات شبانه روزی شهرداری فریدون شهر با وجود مشکلات و کمبودها در این روزهای برفی گفت وگویی را با ابراهیم باتوانی، شهردار فریدون شهر انجام داده ایم. مشروح این گفت وگو را در ادامه می خوانید.

بزرگترین معضل برف روبی که عملیات را با کندی و در بعضی مواقع غیرممکن می کند، چیست؟

پارک اتومبیل ها در حاشیه معابر اصلی معضل بزرگی است. با توجه به پارک خودروها در معابر اصلی و کوچه ها به خصوص در خیابان های پرتردد شامل شریعتی، امام و مدنی، عملیات برف روبی با مشکل مواجه می شود؛ لذا از شهروندان درخواست می شود در روزهای برفی نسبت به جابه جایی خودروها از سطح معابر اقدام کنند تا نیروهای خدمات رسان بتوانند سریع تر عملیات برف روبی را انجام دهند.

زمانی که یک دستگاه لودر طی عملیات برف روبی در یک کوچه با طول بیش از ۱۵۰ متر مشغول فعالیت است و به دلیل پارک خودرو مجبور به استفاده از دنده عقب در شرایط یخبندان و برف سنگین می شود، زنجیرهای آن پاره می شود.

در این شرایط بیش از یک ساعت دستگاه متوقف می شود تا زنجیرها تعویض یا تعمیر شود و به چرخه خدمت رسانی بازگردد.

یکی از خواسته های مدیریت شهری فریدون شهر از شهروندان همراهی بیشتر در زمان بارش برف و پارک نکردن خودرو در معابر به ویژه کوچه ها است.

ماشین آلات به تعداد کافی برای برف روبی وجود ندارد؛ لذا انتظار می رود بعد از برف روبی خیابان ها و کوچه ها، برف های حاشیه مغازه ها، پارکینگ ها و منازل مجدد به معابر باز شده، برگردانده نشود و در مدیریت محیط و انتظام بخشی به کوچه، خیابان و محله دقت شود.

وضعیت بارش ها در فریدون شهر در سال جاری چگونه بوده است؟

زمستان امسال شاهد بارش ها با کولاک شدید بودیم، به نحوی که بعضی روزها به خصوص در ساعات نزدیک به بامداد، مجموع برف دپو شده در معابر شهری در بعضی از نقاط شهر به بیش از ۷۰ سانتی متر رسید. این حجم بارش در ۱۲ ساعت، طی سال های گذشته کمتر تجربه شده است.

با توجه به وضعیت ترافیکی شهر به خصوص خیابان های اصلی شهر و پارک خودروها در حاشیه خیابان، عملیات برف روبی بلافاصله آغاز شد تا شاهد خسارت کمتری باشیم.

چه تعداد خودروی برف روب به کار گرفته شده است؟

معابر شهر فریدون شهر ۳۸۰ کیلومتر است؛ لذا هنگام بارش با کمبود ماشین آلات مواجه هستیم و این مواقع با دستگاه استیجاری کار برف روبی ادامه دارد.

شهرداری ۹ دستگاه شامل سه دستگاه لودر، دو دستگاه گریدر، یک دستگاه تراکتور، یک دستگاه کامیون برف روب و نمک پاش و یک دستگاه نیسان کمپرسی شن پاش دارد.

با توجه به نبود پارکینگ عمومی و پارک خودروها در کنار خیابان ها، عملیات برف روبی با مشکلات زیادی همراه است.

برخی شهروندان از سرعت عمل اکیپ برف روبی شهرداری انتقاد دارند، چه برنامه ای در این خصوص دارید؟

با توجه به فرسودگی ماشین آلات سنگین، دو دستگاه لودر اجاره می شود. با خراب شدن دستگاه های برف روبی شهرداری، آنها از چرخه حذف و موجب شده است تا خدمت رسانی به بعضی از محلات با کندی انجام شود.

برخی شهروندان با تماس با شهرداری در خصوص انجام عملیات برف روبی و یخ زدایی مطالباتی دارند، در حالی که اولویت های اصلی شهرداری معابر اصلی، معابر منتهی به بیمارستان، مدارس، دستگاه های خدمات رسانی و یگان های امدادی، سپس معابر فرعی شهر است.

نحوه همراهی ادارات در عملیات برف روبی با شهرداری چگونه است؟

در ساعت اولیه بارش نخستین برف سنگین در شهر، ستاد مدیریت بحران شهرستان به ریاست فرماندار برگزار و ضمن اضافه شدن یک دستگاه لودر به مجموعه ناوگان مدیریت شهری به صورت موقت، تمام ادارات نسبت به همراهی با مدیریت شهری برای بهبود وضعیت اقدام کردند و همکاری خوبی با اکیپ برف روبی و خدمات رسان شهرداری داشتند.

چندین مورد خدمات رسانی ویژه، حضور ۱۱۵ و آتش نشانی در شرایط کولاک برف انجام شده که قابل تقدیر است.

گزارش اقدامات در حال انجام به صورت مستمر از مدیریت بحران استانداری اصفهان رصد و دو کامیون برای جمع آوری برف از بعضی نقاط شهری به شهرستان از شهرداری چادگان اعزام شد.

اقدامات شهرداری در راستای حفظ محیط زیست شهر برای انجام یخ زدایی چیست؟

به منظور حفظ محیط زیست و فضای سبز شهر باید میزان استفاده از شن و نمک در سطح معابر استاندارد باشد.

انتظار می رود شهروندان با تجهیز خودروها به یخ شکن و زنجیر چرخ، استفاده از کفش و لباس مناسب در فصل زمستان و روزهای برفی و تردد نکردن غیرضروری، به مدیریت زمستانه محیط و محله خود کمک کنند تا زمستان را پشت سر بگذاریم.

از کمبودها و مشکلاتی که در ارائه خدمات مطلوب به شهروندان وجود داشته است، عذرخواهی می کنم. باید توجه داشت که به هر حال توسعه طولی شهر طی چندین سال گذشته، کمبود و فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات، افزایش توقعات، افزایش ترافیک شهری به واسطه افزایش خودروهای موجود در شهر و کمبود پارکینگ و ضرورت ادامه خدمت رسانی از جمله جمع آوری و مدیریت زباله در روزهای زمستان همه و همه موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.