| کد خبر: 172372 |

◄ خودروسازی؛ صنعتی که منابع ملی و ارزی را می‌بلعد

چرا باید ضعف مدیریت کیفی ناشی از طراحی نامناسب و تامین قطعات بدون کیفیت و فاقد رانده‌مان و افرایش بی‌رویه قیمت تمام شده خودرو را جامعه و منابع ملی دولت جبران کند.

تین نیوز

همزمان با سیر صعودی قیمت خودرو در ایران و انتقاداتی که نسبت به این افزایش قیمت کم‌‌سابقه صورت گرفته است، یک کارشناس حمل‌ونقل گفت: برای نجات و پویایی صنعت خودروسازی باید این بنگاه عظیم به سوی یک بنگاه اقتصادی با محصولات با کیفیت و قیمت تمام شده مناسب سوق داده شود.

به گزارش تین‌نیوز، ولی‌اله گل‌میرزایی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: برای رسیدن به این هدف باید واگذاری مشروط به اصلاحات، به مدیریت‌ها و بخش خصوصی حرفه‌ای صورت گیرد.

وی افزود: درحال حاضر صنعت خودروسازی، همچون یک غده سرطانی بخش عظیمی از منابع ملی و ارزی را به‌صورت غیر متعارف می‌بلعد.

این کارشناس تاکید کرد: وجود این همه مشاغل و کسب و کارهایی نظیر نمایشگاه‌های خوردو و دلال‌بازی آشکار و پنهان، فروشگاه‌های متعدد قطعات یدکی، تعمیرگاه‌های متنوع و گسترده خودرو و... که تعداد این بنگاه‌ها با هیچ کشوری تناسب ندارد، نشانگر بیماری بزرگ در هسته اصلی تولید خودرو است.

گل‌میرزایی خاطرنشان کرد: چرا باید ضعف مدیریت کیفی ناشی از طراحی نامناسب و تامین قطعات بدون کیفیت و فاقد رانده‌مان و افرایش بی‌رویه قیمت تمام شده را جامعه و منابع ملی دولت جبران کند.

وی گفت: در چند سال اخیر رشد غیر متعارف مشاغل و نیروی انسانی در مرکزیت این صنعت و صنایع وابسته کاملا مشهود است.

گل‌میرزایی افزود: درحالی‌که در کشورهای پیشرفته با رویکرد به تولید متکی بر اتوماسیون صنعتی و به‌کمک ربات‌های هوشمند و تقسیم کار حرفه‌ای و متکی بر اقتصاد مقیاس، به سمت کاهش مستمر قیمت تمام شده و افزایش کیفیت قدم برمی‌دارند، این روند در کشور ما در جهتی کاملا معکوس عمل می‌کند.

به گزارش تین‌نیوز، رسانه‌ها امروز از افزایش مجدد قیمت خودرو خبر داده‌اند به طوری‌که قیمت پراید 111 امروز در بازار به 42 میلیون تومان رسیده است.

این درحالی است که تنها چند روز پیش، امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از تدوین بسته حمایتی از خودروسازان با تأمین ارز موردنیاز و مواد اولیه توسط وزارت صمت خبر داده و گفته بود: در این بسته همه منابع لازم برای حمایت از خودروسازان و قطعه‌سازان پیش‌بینی‌شده و به‌زودی جزئیات آن منتشر می‌شود.

 قناتی خاطرنشان کرده بود: تأمین مواد اولیه و ارز موردنیاز ازجمله موارد پیش‌بینی‌شده در این بسته حمایتی است.

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی نیز چندی پیش با بیان این‌که خودروسازان از پرداخت مطالبات قطعه‌سازان ناتوان هستند و همین موضوع موجب ایجاد مشکل در تأمین نقدینگی قطعه‌سازان و تولید قطعات شده است، پیشنهاد داده بود: در این شرایط در کوتاه‌مدت سه اقدام مهم صورت گیرد که صنعت خودرو و قطعه‌سازی از این بحران خارج شود که اولین اقدام، پرداخت تسهیلاتی به ارزش بیش از ۱۰ هزارمیلیارد تومان به هر یک از شرکت‌های بزرگ خودروسازی برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان است.

محبی‌نژاد بابیان اینکه با تغییرات نرخ ارز میزان سرمایه در گردش شرکت‌های قطعه‌سازی به کمتر از نصف رسیده است، تصریح کرده بود: دومین اقدام مهم برای خروج از این وضعیت، عرضه کافی و باقیمت مناسب مواد اولیه عمدتاً دولتی همچون فولاد، فلزات رنگین و محصولات پتروشیمی است.

او گفته بود: سومین اقدام کوتاه‌مدت برای خروج صنعت خودرو و قطعه از این بحران، آزادسازی قیمت خودرو و واقعی شدن قیمت قطعات تحویلی به خودروسازان است. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.