استفاده از ظرفیت های هوش مصنوعی در آزادراه شیراز- اصفهان
مدیرعامل شرکت ساخت، بهره برداری و نگهداری آزادراه شیراز- اصفهان از برنامه ریزی برای استفاده و به کارگیری ظرفیت های هوش مصنوعی در این مسیر آزادراهی خبر داد.
رضا محمدیان در حاشیه بازدید از ششمین نمایشگاه و کنفرانس شهر هوشمند و هوش مصنوعی ایران با تاکید بر اینکه می توان از حوزه های هوش مصنوعی در نگهداری و بهره برداری آزادراه ها استفاده کرد، افزود: کمک به سیستم راهداری، یخ زدایی مسیر در زمستان و پارامترهایی که در خصوص تخریب آسفالت و جسم راه است، از جمله مواردی است که استفاده از هوش مصنوعی در آنها موثر خواهد بود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مدیرعامل شرکت ساخت، بهره برداری و نگهداری آزادراه شیراز- اصفهان ادامه داد: ۵۰ کیلومتر اول این آزادراه دارای روسازی بتنی هست و نگهداری آن به ویژه در فصل زمستان، عملیاتی ویژه می طلبد.
به گفته وی، در آزادراه شیراز-اصفهان رویکرد اصلی؛ بهره وری، نگاه مفید اقتصادی و به کارگیری هوش مصنوعی برای کاهش دخالت نیروی انسانی است تا بدین ترتیب، تا آنجا که ممکن است خدمات ما به مسافران مفید باشد.
محمدیان خاطرنشان کرد: به عبارتی، خدماتی که برای یک سفر ایمن، متنوع و با جاذبه های دیدنی لازم است، در این آزادراه عرضه شود تا مسافران و راننده ها در حوزه خدمات، با محدودیت مواجه نشوند.
۲۲۰ کیلومتر بستر فیبر نوری در آزادراه شیراز- اصفهان
وی با اشاره به ضرورت استفاده سخت افزاری از هوش مصنوعی در کنار استفاده نرم افزاری، بیان داشت: در آزادراه شیراز- اصفهان، بستر فیبر نوری وجود دارد و همین مهم می تواند این بستر می تواند در برقراری سامانه های مرتبط با هوش مصنوعی یاری رسان باشد.
او یادآور شد: آزادراه شیراز- اصفهان نخستین آزادراه در کشور در موضوع برقراری زیرساخت فیبر نوری است، در این آزادراه همزمان با احداث زیرساخت فیبر نوری، برقراری شبکه هم پیش بینی و اجرا شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت، بهره برداری و نگهداری آزادراه شیراز- اصفهان خاطرنشان کرد: این ۲۲۰ کیلومتر فیبر نوری می تواند در سرعت انتقال دیتا به کشور هم کمک کند و با اتصال به شبکه ملی، راهبرد مناسبی برای آزادراه در حوزه اقتصادی و کمک به نقل و انتقال اطلاعات در مسیر آزاد خواهد بود.
وی با اشاره به از ششمین نمایشگاه و کنفرانس شهر هوشمند و هوش مصنوعی ایران، گفت: در این نمایشگاه شرکت هایی حضور دارند که محصولاتی قابل عرضه در حوزه خدمات آزادراهی، ساخته و تولید کرده اند؛ اگر ما بتوانیم درخصوص خدمات تابلوهای پیام متغیر، برچسب عوارضی خودرو (ETS) و دیگر خدماتی که در بستر آزادراه ارائه می دهیم،از این ظرفیت های داخلی استفاده کنیم، مناسب است.
وی افزود: همچنین در حوزه های مربوط به عبور و مرور و ترافیک آزادراهی، سرویس ها و خدمات حوزه نگهداری مسیر آزادراه، هواشناسی مسیر، مجتمع های خدماتی- رفاهی و نگهداری سازه های آزادراهی، ظرفیت های نوین داخلی برای عرضه وجود دارد.
محمدیان بیان داشت: علاوه بر این، در موضوع دوربین های نظارت تصویری که صرفاً یک دوربین نیستند و دارای سنسورهای ویژه ای هستند که می توانند در نگهداری و پایش آزادراه به ما کمک کنند، محصولات تولید داخل خوبی عرضه شده است.