عوارض بالا، خدمات پایین/ گلایه رانندگان از وضعیت جاده ها
در حالی که نرخ عوارض آزادراهی افزایش یافته، بسیاری از رانندگان از نبود خدمات مناسب، خرابی آسفالت و ضعف امنیت در جاده ها گلایه دارند؛ موضوعی که نایب رئیس کانون کامیون داران کشور نیز بر آن تأکید کرده است.

جلال موسوی با انتقاد از وضعیت جاده های کشور، اعلام کرد که افزایش عوارض آزادراهی تأثیری در بهبود کیفیت مسیرها نداشته و برخی محورها همچنان با مشکلات جدی از جمله ناامنی، ضعف آنتن دهی و آسفالت نامناسب مواجه اند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، تعیین و تدوین نرخ عوارض آزادراه ها معیارهای متنوعی مانند نوع وسیله نقلیه، نوع مسیر، استهلاک، امکانات رفاهی جاده و هزینه تعمیرات جاده ای دارد و عوارضی که رانندگان به هنگام عبور از آزادراه ها پرداخت می کنند بنابر گفته مسئولان مربوطه، صرف نگهداری و بهسازی این محورها می شود.
پرداخت عوارض برای خودروهای مختلف از جمله سواری شخصی، وانت و ماشین سنگین متفاوت است و برای ماشین های سنگین از وانت بیشتر و برای وانت بیشتر از خودروهای شخصی است. معمولا هزینه عوارضی هر ساله با توجه به افزایش هزینه های ناشی از نگهداری و تعمیرات جاده ای و مواردی دیگر، افزایش پیدا می کند.
آن طور که برخی کارشناسان می گویند در تعیین عوارض آزادراهی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ضرایب مشخصی برای وسایل نقلیه به میزان صدمه ای که ناوگان به ابنیه می زنند تعیین کرده است که براساس آن طی محاسباتی عوارض تعیین می شود.
البته این نکته نیز گفته می شود که تعیین عوارض در آزادراه های بخش خصوصی باید به گونه ای باشد که درآمدها در مدت مشخص هزینه ها را سرشکن کند.
تعیین و دریافت عوارض آزادراهی در حالی مطرح می شود که بعضی از رانندگان معتقدند نرخ عوارض آزادراهی افزایش دارد اما کیفیت خدمات بیشتر نمی شود و پولی که رانندگان می پردازند باعث نشده در برخی محورها خدمات بهتری دریافت کنند و همچنان آسفالت برخی محورها خراب و خدمات رفاهی و امنیتی نیز ضعیف است.
در این راستا، جلال موسوی - نایب رییس کانون کامیون داران کشور - در گفت وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که عوارض آزادراه ها برای کامیون ها چگونه محاسبه می شود؟ گفت: مالکیت برخی آزادراه ها متعلق به بخش خصوصی است و آنها نرخ عوارض را براساس نظرات کارشناسی تعیین می کنند. در آزادراه های دولتی نیز نرخ توسط دولت تعیین می شود ولی متاسفانه عوارضی که دریافت می شود تاثیری در بهبود کیفیت آسفالت ها، افزایش ایمنی و افزایش نظارت در این مسیرها نداشته است.
وی با بیان اینکه در برخی آزادراه ها تردد کامیون ممنوع است و باید از جاده قدیم تردد کنند، تصریح کرد: جاده های کشور با مشکلات زیادی دست وپنجه نرم می کنند. کیفیت آسفالت ها بسیار پایین است.برای مثال جاده قم تا یزد، جاده قدیم رشت و تهران تا گرمسار نیز مشکلات بسیاری دارد.
نایب رییس کانون کامیونداران کشور تصریح کرد: برخی محورها ناامن هستند و بار کامیون داران سرقت می شود. در این مسیرها درخواست افزایش نظارت، افزایش امنیت جاده و بهبود وضعیت آنتن دهی و خدمات رسانی داشتیم ولی این موارد هنوز محقق نشده است.
به گفته وی، اینکه آزادراهی آسفالت می شود دلیل براین نیست که جاده قدیم و غیراتوبانی فراموش شود و نظارتی بر آنها صورت نگیرد.
موسوی با بیان اینکه در سال های قبل به عوارض آزادراه های دولتی اضافه شده است، گفت: در جلساتی مخالفت خود را با این افزایش قیمت اعلام کردیم ولی آنها به ما اعلام کردند که این افزایش عوارض برای بهسازی آزادراه هاست در حالی که با گذشت چندین ماه هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است.
نایب رییس کانون کامیون داران کشور در ادامه گفت: این گلایه وجود دارد که اگر قرار است عوارض افزایش یابد خدمات نیز باید بهبود یابد.
وی در پایان گفت: عوارض کامیون هایی که خاک های معدنی جابه جا می کنند ۱۵ درصد شده که عدد بسیار زیادی است. این باعث می شود برخی بدون بارنامه اقدام به حمل بار کنند، زیرا برخی محموله ها آنقدر ارزش ندارد که برای آنها چنین عوارضی پرداخت شود.