| کد خبر: 220386 |

جزئیات خرید و فروش اوراق منفعت آزادراه گرمسار-سمنان در فرابورس

یک فعال بازار سرمایه جزئیات انتشار و فروش اوراق تأمین مالی آزادراه حرم تا حرم را تشریح کرد.

تین نیوز

یک فعال بازار سرمایه جزئیات انتشار و فروش اوراق تأمین مالی آزادراه حرم تا حرم را تشریح کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، بهرنگ اسدیدرباره نتیجه پذیره نویسی ۲۰۰ میلیارد تومانی اوراق منفعت قطعه گرمسار-سمنان آزادراه حرم تا حرم اظهار داشت: اوراق تأمین مالی آزادراهی کشور برای اولین بار در ۱۶ مهر ماه به بازار سرمایه آورده شد.

وی افزود: اوراق منفعت آزادراه حرم تا حرم به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان و سقف زمانی ۴ ساله منتشر شد که نرخ سود علی الحساب ۱۷.۵ درصد و نرخ اعمال اختیار خرید ۱۸ درصد سالیانه، به بازار آمده است.

امکان خرید و فروش اوراق آزادراهی در فرابورس

اسدی گفت: پذیره نویسی این اوراق از ۱۶ مهر ماه بود، برای ۳ روز کاری پیش بینی شده بود که تماماً در همان روز نخست انتشار، فروش رفت؛ در حال حاضر هم نماد «حرم ۰۳» متوقف شده است تا طی روزهای آتی برای معاملات ثانویه بازگشایی شود.

وی تصریح کرد: نماد «حرم ۰۳» اوراق منفعت شرکت آزادراه حرم تا حرم در بازار اوراق تأمین مالی فرابورس درج شده است.

وی درباره علت تأمین مالی پروژه‌های آزادراهی از بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه کشور از لحاظ بودجه‌ای و از لحاظ درآمدهای نفتی در شرایط خاصی است، توسعه زیر ساخت‌ها نباید کُند شود، لذا این وظیفه و رسالت بازار سرمایه است که به تأمین مالی توسعه زیرساخت‌ها کمک کند.

مشخصات پروژه حرم تا حرم

وی خاطرنشان کرد: آزادراه حرم تا حرم از لحاظ حمل و نقلی ۶ خط عبوری دارد، ۳ خط در باند رفت و ۳ خط در باند برگشت، که از شهر قم آغاز شده و به مشهد مقدس می‌رسد. این آزادراه ۴ استان قم، تهران، سمنان و نهایتاً خراسان رضوی را به هم متصل می‌کند که منجر به تکمیل شبکه آزادراهی کشور و همچنین ایجاد حلقه واسط دو شبکه آزادراهی شرق و غرب کشور می‌شود.

به گفته اسدی، اوراقی که ۱۶ مهر ماه در بازار سرمایه به فروش رفت، مربوط به قطعه گرمسار-سمنان بود ولی قطعه قم-گرمسار این آزادراه به طول ۱۵۴ کیلومتر و به عنوان اولین قطعه از این پروژه (حرم تا حرم) در بهمن ۹۳ به بهره داری رسیده بود.

وی ادامه داد: قطعه دوم آزادراه حرم تا حرم، حدفاصل گرمسار تا سمنان است که اتصال غرب به شرق کشور در نزدیکی پایتخت را فراهم می‌کند.

این فعال بازار سرمایه یادآور شد: از مشکلات کمربندی فعلی گرمسار، همجواری با مناطق شهری و تحمل بار ترافیکی شهر تهران، عبور وسایل نقلیه سبک و سنگین و برخوردار بودن از حجم بالای ترافیکی این قطعه است که سبب می‌شود تا علاوه بر اینکه خودروهای عبوری، محدودیت سرعت داشته باشند، تصادفات جاده‌ای، استهلاک خودرو، مصرف سوخت و آلودگی هوا افزایش یابد که موجب هدر رفت منابع ملی می‌شود.

زمان افتتاح آزادراه گرمسار-سمنان

اسدی تأکید کرد: لذا احداث آزادراه حرم تا حرم با کارکرد ملی، این مسائل و مشکلات را به نحو مطلوبی می‌تواند حل و فصل و مدیریت کند. احداث قطعه گرمسار-سمنان با طول ۱۱۶ کیلومتر از سال ۹۷ شروع شده است و از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ هم به بهره برداری می‌رسد.

محل بازگشت سرمایه از عوارضی

وی گفت: بر اساس اوراق منفعتی که منتشر شده، قرار است بخشی از درآمدهای اخذ عوارض آزادراهی گرمسار-سمنان به شرکت واسط منتقل شده و همین درآمد به عنوان منفعت آتی، مبنای انتشار اوراق «حرم ۰۳» قرار گرفته است.

چرا بازار سرمایه به جای وام بانکی؟

وی درباره علت استفاده از منابع بازار سرمایه به جای بازار پول گفت: توسعه زیرساخت‌ها از طریق منابع بانکی غالباً دچار مشکل می‌شود؛ دلیل آن هم عدم تطبیق سررسیدهای منابع کوتاه مدت بانکی، با اقتصاد بلندمدتی است که ما در زیرساخت‌های حمل و نقلی داریم؛ در صورتی که در زیرساخت‌ها، معمولاً بین ۱۰ تا ۲۰ سال دوره حیات اقتصادی آنهاست و سودآوری و بازگشت سرمایه شأن نیز قابل تنظیم و طراحی است. لذا استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی از اولویت ویژه ای برخوردار بوده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.