| کد خبر: 216064 |

شتاب عمرانی دولت دوازدهم در آزادراه تهران- شمال

افتتاح قطعه نخست آزادراه تهران- شمال که دست‌کم یک ساعت‌ و نیم از مسیر مواصلاتی پرپیچ‌وخم تهران به چالوس می‌کاهد، در ششم اسفندماه ۱۳۹۸ و پس از ۲۴ سال از کلنگ‌زنی آن به انجام رسید.

تین نیوز

افتتاح قطعه نخست آزادراه تهران- شمال که دست‌کم یک ساعت‌ و نیم از مسیر مواصلاتی پرپیچ‌وخم تهران به چالوس می‌کاهد، در ششم اسفندماه ۱۳۹۸ و پس از ۲۴ سال از کلنگ‌زنی آن به انجام رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، کمتر اهلِ سفری را می‌توان یافت که از جاده معروف چالوس به شمال کشور سفر نکرده باشد. این جاده بخاطر زیبایی خاص خود و همچنین نزدیکی به کرج و تهران مسیر جذابی برای مسافرت به شهرهای شمالی خصوصا چالوس و نوشهر محسوب می‌شود اما سالها است که دیگر ظرفیت پذیرش خیل عظیم مسافران بخصوص در ایام تعطیلات نوروز و تابستان را ندارد؛ تاجایی که گاه مردم ساعت‌ها در ترافیک جاده منتظر می‌مانند و همزمان مسئولیت ماموران راهنمایی و رانندگی و اداره راهدای نیز دوچندان می‌شود.

از طرفی ایمنی جاده پایین است بطوری که در فصل زمستان ریزش بهمن و در فصل پاییز بارندگی‌های زیاد، رانش زمین و سقوط سنگ در جاده حوادث ناگواری را رقم می‌زند. سال‌ها بود که آزادراه تهران- شمال به آرزویی دست نیافتنی برای مردم و دولتمردان تبدیل شده بود مسیری که راه ۴ ساعته پر پیچ‌وخم و پرترافیک تهران به چالوس را فقط با ۱۲۱ کیلومتر و با بیش از ۱۰۰ کیلومتر تونل آن هم چهاربانده از زیر رشته کوه‌های البرز، به زمانی کمتر از ۲ ساعت کاهش می‌دهد.

پروژه‌های عمرانی بسیاری در دولت دوازدهم به بهره‌برداری رسید اما شاید بتوان پروژه قطعه یک آزادراه تهران- شمال (چالوس و نوشهر) را که در اسفند ماه سال ۹۸ به دستور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید در نوع خود بی‌نظیر دانست.

قسمتی از آزادراه که از اتوبان شهید همت تقاطع کَن آغاز شده و پس از عبور از روستای کوهستانی سولقان و کوه توچال به روستای شهرستانک رسیده و فعلا به ۵۵ کیلومتری جاده کرج- چالوس منتهی می‌شود.

در دولت «محمود احمدی‌نژاد» قطعه ۴ آزادراه که از شهر مرزن آباد به چالوس ختم می‌شد و در حقیقت آخرین بخش از آزادراه بزرگ تهران شمال بود به بهره برداری رسید. در دولت «سیدمحمد خاتمی» هم کارهای مطالعاتی آن صورت گرفت. این در حالی بود که خاتمی در دولت هفتم وعده بازگشایی آن را در دولت بعدی‌اش داده بود.

مراحل اجرایی این جاده استراتژیک که طرح اولیه آن پیش از انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۵۳ مطرح شد، تا پیش از دولت روحانی به کندی پیش می‌رفت ولی با روی کارآمدن دولت یازدهم آهنگ ساخت پروژه شتاب بیشتری به خود گرفت بطوری که رکورد ماهی یک و نیم درصد پیشرفت فیزیکی را برای خود ثبت کرد.

همچنین در تاریخ دوم تیرماه ۱۳۹۹ «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه، «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی به همراه «سیدپرویز فتاح» رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان، در بازدید از قطعه دو آزادراه تهران شمال (چالوس- نوشهر) وعده دادند، این بخش مهم از این جاده مواصلاتی نیز در سال ۱۴۰۰ و قبل از پایان دولت دوازدهم به بهره برداری می‌رسد.

قطعه دوم آزادراه تهران شمال به طول ۲۲ کیلومتر ادامه مسیر آزادراه را از محل شهرستانک به پل زنگوله وصل می‌کند. این قطعه در مسیر خود دارای ۱۶ کیلومتر تونل است که بزرگترین تونل کشور به نام البرز به طول ۶.۴ کیلومتر در آن قرار دارد.

با تکمیل و بهره‌برداری قطعه دوم این آزادراه تنها قطعه سوم آن که حدفاصل پل زنگوله تا مرزن‌آباد به طول ۴۷ کیلومتر است باقی می‌ماند که امید است دولت بعد همانند دولت فعلی با تلاش شبانه‌روزی، آن را هرچه سریعتر به بهره‌برداری رساند.

این اتفاق دستاورد بزرگی در زمینه حمل و نقل کشور خواهد بود و با توجه به نزدیکی تهران به شمال و سهولت رفت‌وآمد مابین دو استان همجوار، موقعیت‌ها و فرصت‌های جدیدی از نظر اقتصادی و فرهنگی به وجود خواهد آورد.

در این میان پتانسیل بالای برخی شهرهای ساحلی از نظر جاذبه‌های طبیعی، از جمله دو شهر نوشهر و چالوس که آزادراه تهران- شمال به آنها ختم می‌شود، می‌تواند به رونق گردشگری در مناطق ساحلی غرب استان مازنداران بیانجامد و دگرگونی‌های مثبتی در اقتصاد این مناطق ایجاد کند.

تکمیل قطعه اول آزاد راه تهران- شمال در حالی در دولت دوازدهم به پایان رسید که تحریم‌ها بیش از هر زمان دیگری بر اقتصاد کشور سایه افکنده و منابع مالی برای ادامه طرح‌های عمرانی با وضعیت حداقلی مواجه بوده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.