| کد خبر: 130908 |

پروژه‌ای که از کُما خارج شد

تین نیوز

در روزنامه گسترش تجارت بخوانیم: وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم چندی پیش، وعده داد قطعه نخست آزادراه تهران- شمال برای نوروز ۹۶ در اختیار مسافران شمال قرار خواهد گرفت. البته به دلیل مشکلات ناشی از بارندگی و نامساعد بودن شرایط جوی این وعده محقق نشد، اما پیشرفت قابل توجه ساخت این قطعه در دولت یازدهم را نمی‌توان نادیده گرفت.

 

قطعه نخست آزادراه تهران- شمال به‌طور تقریبی، برابر با یک چهارم کل این پروژه ۱۲۰ کیلومتری طول دارد اما شرایط ویژه مسیر کوهستانی در این بخش، آن را تبدیل به دشوارترین قطعه پروژه کرده است. قطعه یک به دلیل اینکه بیشترین تعداد تونل آزادراه تهران-شمال را دارد، سنگین‌ترین قطعه آزادراه از نظر کار ساخت به شمار می‌رود. مسئولان می‌گویند کل این قطعه در ۲۰سال گذشته، حدود ۳۰درصد پیشرفت داشته اما در دولت یازدهم، با پیگیری‌های انجام شده برای حل مشکلات مالی و مدیریتی پروژه، این بخش برابر با کل دو دهه گذشته پیشرفت کرده و به بهره‌برداری نزدیک شده است.


بازگشت دوباره بنیاد مستضعفان به آزادراه تهران-شمال که در دولت گذشته از این پروژه کنار گذاشته شده بود، یکی از عوامل رونق دوباره پروژه در ۴سال اخیر بوده است. از سوی دیگر دولت یازدهم توانست مشکلات موجود بین مسئولان این پروژه با پیمانکار چینی پروژه را برطرف کرده و زمینه‌سازی برای خروج چینی‌ها از پروژه را فراهم کند و اکنون کل پروژه با پیمانکاران ایرانی در حال پیگیری است. شرکت چینی که از سال‌ها پیش وارد این پروژه شد، به‌دلیل مشکلاتی که در تامین فاینانس داشت، در سال ۹۳ به‌طور تقریبی کار را به حالت نیمه‌تعطیل درآورد اما پس از مدتی دوباره مشغول به فعالیت در این پروژه شد.


البته خارجی‌ها هنوز برای حضور در این پروژه تمایل دارند و به نظر می‌رسد برجام، فرصت مناسبی برای بهره‌گیری آزادراه تهران- شمال از توان مالی و فنی شرکت‌های خارجی فراهم کرده است؛ به‌طوری که اکنون شرکت‌های کره‌ای، روسی، ایتالیایی و فرانسوی هم خواستار همکاری با ایران در تکمیل این پروژه پیر هستند. علاوه بر قطعه نخست که کار ساخت آن با سرعت در حال پایان است، این روزها پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی برای ساخت قطعه دوم نیز آغاز شده و قطعه سوم نیز در حال تعیین پیمانکاران است. قطعه چهارم نیز چندسالی است زیربار ترافیک رفته است. در مجموع به نظر می‌رسد عزم دولت یازدهم برای خارج کردن پروژه پیر تهران-شمال از کما، به نتیجه رسیده و اگرچه عمر دولت به اتمام کل پروژه نمی‌رسد اما پروژه بار دیگر روی غلطک افتاده است.


اکرم امینی - روزنامه‌نگار

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.