| کد خبر: 225328 |

با حضور معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی

◄ جلسه بررسی مسائل، مشکلات و چالش های بخش کشاورزی شهرستان میاندوآب برگزار شد

جلسه بررسی مسائل، مشکلات و چالش های بخش کشاورزی شهرستان میاندوآب با حضور معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی، نماینده مردم شهرستان میاندوآب در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد.

تین نیوز

جلسه بررسی مسائل، مشکلات و چالش های بخش کشاورزی شهرستان میاندوآب با حضور معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی، نماینده مردم شهرستان میاندوآب در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد.

 شیرازه محبت، فرماندار شهرستان میاندوآب در جلسه بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی میاندوآب گفت: برای رونق اقتصادی کشاورزان نیازمند افزایش حق آبه کشاورزی هستیم، روا نیست در چهارمین دشت بزرگ کشور با 54 هزار هکتار زمین مرغوب کشاورزی که میان دو رود پرآب استان واقع شده است اقتصاد و معیشت کشاورزان بدلیل کاهش حق آبه کشاورزی به خطر افتد .
فرماندار میاندوآب اظهار داشت: در سالهای اخیر به دلیل خشکسالی، کاهش نزولات جوی و تغییرات اقلیمی از یک سو و اجرای محدودیتها از سوی دیگر، حفاریهای غیر مجاز در شهرستان افزایش یافته است که افت شدید سطح آب های زیر زمینی و به تبع آن شور شدن منابع آب های زیر زمینی را در پی داشته است.
وی افزود: کشاورزان ما طی سال های اخیر با کمبود 268 میلیون متر مکعبی آب در دشت میاندوآب روبرو هستند و دلایل عمده این کمبود تخصیص سهمیه حق آبه شهرستان در سد شهید کاظمی است که در مسیر 85 کیلومتری با هدر رفت 20 درصدی آب همراه است.
شیرازه محبت افزود: کمبود آب موجب افت شدید سطح آب های زیرزمینی و شور شدن آب های شرب منطقه هم خواهد شد همچنین موجب بوجود آمدن تنش هایی نیز بین ادارت ذیربط و کشاورزان جهت امحاء چاه های غیر مجاز می شود
 لذا انتظار داریم وزارت جهاد کشاورزی و نیرو با بازنگری علمی، فنی و منطقی با اتکال به مطالعات اجتماعی منطقه در کوتاهترین زمان ممکن، با تجدید نظر در برنامه ها، کاهش 40 درصدی اب کشاورزی را منتفی اعلام نمایند و در سال 1400 آب مورد نیاز کشاورزان تامین گردد.

تنها ۲۳ درصد از اعتبارات بخش کشاورزی ستاد احیای دریاچه ارومیه محقق شد

 

 علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در جلسه بررسی مشکلات و چالش های بخش کشاورزی شهرستان ضمن تقدیر و تشکر از تلاش ها و فعالیتهای نماینده، فرماندار و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب بویژه در تهیه و ارائه طرح سند توسعه آب کشاورزی این شهرستان اظهارکرد: بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه باید سالانه ۸ درصد از منابع آب بخش کشاورزی استان صرفه جویی و برای احیای دریاچه ارومیه صرف شود.
وی با بیان اینکه تحقق این هدف با الزام اجرای طرح هایی در بخش آب و خاک، ترویج، باغبانی، جنگل، مرتع و تهیه نقشه کاداستر اراضی کشاورزی در استان از آغاز اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه آغاز شده است، ادامه داد: برای اجرای این طرح ها پنج هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
اکبری با بیان اینکه از اعتبارات مصوب در این بخش تاکنون ۲۳ درصد معادل یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان محقق و تخصیص یافته است، بیان کرد: با توجه به تخصیص کم اعتبارات شایسته نیست فشار مضاعفی برای صرفه جویی آب به بخش کشاورزی وارد شود.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بر اساس اعلام مسئولان استان تولید در بخش کشاورزی ۱۴ درصد افزایش یافته است، گفت: تحقق صرفه جویی ۸ درصدی سالانه در بخش کشاورزی نیازمند تخصیص کامل اعتبارات است و بارها این گلایه را به ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرده ایم.
علی مراد اکبری از تخصیص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار جهت اجرای سیستم های نوین آبیاری به شهرستان میاندوآب خبر داد و تاکید نمود مسئولین در کارسپاریها شرکتها و پیمانکاران خود شهرستان را در اولویت قرار دهند.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: باید یک پروژه جامع عملیاتی در بخش آب و خاک شهرستان میاندوآب اجرا شود تا مشکل تامین آب بخش کشاورزی این شهرستان حل شود و دریاچه ارومیه به احیاء پایداری برسد.
اکبری عنوان کرد: بخاطر تعلق خاطری که به ارومیه دارم با تمام وجود به احیاء دریاچه ارومیه معتقدم ولی نباید برای نجات یک بخش، بخش دیگری را قربانی کنیم. هزینه احیاء دریاچه ارومیه را نباید کشاورزان میاندوآبی پرداخت کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.