| کد خبر: 213659 |

ناوگان اتوبوسرانی تبریز کاملا فرسوده است

جلسه‌ی علنی شورای اسلامی شهر تبریز امروز (یکشنبه ۱ تیر) با بررسی گزارش حسابرسی شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه برگزار شد.

تین نیوز

جلسه‌ی علنی شورای اسلامی شهر تبریز امروز (یکشنبه ۱ تیر) با بررسی گزارش حسابرسی شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه برگزار شد.

شهرام دبیری- رئیس شورای اسلامی شهر تبریز، ضمن تسلیت سالگرد شهادت شهید والامقام مصطفی چمران، اظهار کرد: دکتر چمران از افراد پیشروی انقلاب بودند که در جبهه‌های جنگ نیز ایثارگری کرده و در بین انقلابیون، محرومین و مستضعفین نیز از جایگاه عظیمی برخوردار هستند.

وی با اشاره به سالگرد تاسیس بسیج اساتید و سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین روز اصناف از زحمات و فعالان این عرصه قدردانی کرد و گفت: اساتید بسیج در ارتقای دانشگاه گام‌های خوبی برداشتند و همچنین جهش تولید در سایه همکاری اصناف نمود پیدا می‌کند که اصناف در شرایط کرونا دچار آسیب شده‌اند و باید برای حمایت از اصناف تلاش‌های مضاعفی اعمال شود.

وی با اشاره به گزارش عملکرد دو ماهه‌ی شهرداری تبریز، افزود: تحقق بودجه ‌ی شهرداری ۴۱ درصد بوده و تاکنون حدود ۲۴۷ میلیارد تومان درآمد دارد و با اینکه انتظار داشتیم میزان درآمد بیش از این باشد، اما در شرایط کنونی قابل قبول است.

وی خواستار تسریع در اجرای پروژه‌های عمرانی شهرداری شد و افزود: از شهرداری خواستار تسریع در اجرای پروژه‌هایی از جمله آسفالت ریزی در سطح شهر هستیم؛ چرا که در برخی مواقع باعث ایجاد ترافیک و نارضایتی شهروندان می‌شود، مدیریت و کیفیت کار در افزایش رضایت مندی مردم بسیار موثر است و از شهردار خواستار بازدید و پیگیری بیشتر این موضوع از نزدیک هستیم.

دبیری با تاکید بر این‌که باید در حمل و نقل عمومی به ویژه ناوگان اتوبوسرانی به سمت هوشمند سازی پیش رویم، گفت: شورای شهر تبریز آماده‌ی تخصیص اعتبار برای هوشمندسازی اتوبوسرانی جهت افزایش رضایت مندی مردم است. همچنین 500 هزار تومان کمک هزینه‌ی معیشتی به حساب رانندگان اتوبوسرانی واریز شده و تنها یکی از شرکت‌ها به دلیل وجود مشکل با رانندگان، این مبلغ را پرداخت نکرده است.

ایرج شهین باهر- شهردار تبریز در ادامه‌ی جلسه با بیان این‌که عملیات انجام شده در پل پیش قدم آسفالت‌ریزی نیست، بلکه تعمیرات پل در این مکان انجام می‌شود و برخی اقدامات کارگاهی جهت اصلاح پل انجام شده و به اتمام می‌رسد.

بررسی گزارش حسابرسی شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز

محمدباقر بهشتی- عضو شورای اسلامی شهر تبریز در رابطه با گزارش حسابرسی شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه، اظهار کرد: روز گذشته در رسانه ملی اعلام شد که معاون شهردار تهران برای  خرید اتوبوس با ایران خودرو به توافق رسیده است، از شهرداری تبریز خواستار ورود نسبت به این موضوع هستیم.

شهرام‌دبیری- رئیس شورای شهر تبریز نیز در این خصوص افزود: بدهی شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز به تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی تا یک ماه تعیین و تکلیف شود. بیش از ۳۰ میلیارد تومان بخشودگی جرایم‌ تامین اجتماعی بلا تکلیف مانده که باید تعیین و تکلیف شده و به شورای شهر گزارش داده شود.

فرج قلیزاده- عضو شورای اسلامی شهر تبریز، با انتقاد از خریداری اتوبوس‌های یورو ۲ توسط شهرداری در گذشته، گفت: زمانی که کسی اتوبوس‌های یورو ۲ را خریداری نمی‌کرد، شهرداری تبریز ۳۲ دستگاه خرید کرده است. نیروی انتظامی نیز این اتوبوس‌ها را پلاک نکرده و بلا استفاده مانده‌اند. مسئولانی که این اتوبوس‌ها در زمان مدیریتی آن‌ها خریداری شده باید پاسخگوی این موضوع باشند.

قلیزاده با بیان این‌که مدیریت ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است، گفت: مدیریتی در ناوگان اتوبوسرانی وجود ندارد و با قیمت ۱۵۰۰ تومانی یورو، اتوبوس خریداری کردند که اگر امروز شرکت به تعهدات خود عمل کند بایداین خریدها را از یورو ۲۰ هزار تومانی پرداخت کنیم.

وی یادآور شد: کل مبلغ قرارداد خرید اتوبوس ۳۷ میلیارد تومان بوده ولی ۳۴ میلیارد تومان پیش پرداخت برای آن واریز شده است.

وی ادامه داد: به شهرداری تبریز پیشنهاد می‌کنم قراردادهای خود را منعقد کند، ولی اجرا نکند تا طی ۱۰ سال آینده حین اجرا به نفع ما باشد.

سونیا اندیش- نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز با اشاره به بحث خریداری اتوبوس توسط شهرداری در گذشته، گفت: این بحث مربوط به شرکت آکیا خودرو است که سال ۹۳ قراردادی منعقد کردند که گویا در آن موقع قیمت هر اتوبوس ۳۰۰ میلیون تومان بود ولی امروز قیمت هر اتوبوس به بیش از سه میلیارد تومان می‌رسد. تا سال ۹۶ به مفاد قرارداد توجهی نشده است.

وی افزود: تاکنون حتی یک ریال از این قرارداد وصول نشده و اگر قرار بر پرداخت باشد باید به نرخ روز و بر اساس یورو پرداخت شود.

وی با بیان این‌که ارقام بدهی آکیا خودرو بسیار بیشتر از مقادیری بوده که مشخص شده است، ادامه داد: قراردادی که در سال ۹۶ عقد شده، فاقد وجاهت قانونی است و باید لغو شده و با نرخ روز حساب شود.

اندیش افزود: ۲۰دستگاه اتوبوسی که شرکت آکیا به شهرداری ارائه داده، فاقد گواهی فنی بوده‌ و ۱۸ دستگاه آن نیز فرسوده است.

وی تاکید کرد: وصول طلب شهرداری از شرکت‌های خودروسازی با جدیت پیگیری شود.

عبداله تقی پور – عضو شورای شهر تبریز با پیشنهاد این‌که جلسه‌ای اختصاصی برای بررسی و رفع مشکلات شرکت واحد اتوبوسرانی برگزار شود، گفت: از فعالیت بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس‌ها گذشته و ناوگان اتوبوسرانی کاملا فرسوده شده است و باید برای تامین اتوبوس شهر چاره اندیشی شود.

وی با بیان این‌که در بحث خصوصی سازی شرکت واحد اتوبوسرانی اقدامات مطالعاتی درحال انجام است، ادامه داد: برای بررسی مشکلات و راهکارهایی جهت رفع موانع شرکت اتوبوس رانی در بحث تامین منابع مالی نقدی و غیر نقدی جلسه‌ای برگزار شود، چرا که اکنون درگیر پیچ‌های مدیریتی گذشته هستند.

شهرام دبیری- رئیس شورای شهر تبریز هم در ادامه گفت: مواردی که در خصوص رفع مشکلات شرکت واحد اتوبوسرانی مطرح شده به عنوان‌تکلیف شهرداری پیگیری شود.

وی تاکید کرد: قراردادها و بدهی‌های شرکت‌های خودروسازی به شهرداری پیگیری شود تا شهرداری بیش از این متضرر نشود.

دبیری یادآور شد: اکنون باید جلسه ی اختصاصی در ارتباط با مشکلات کلی و کاهش وابستگی اتوبوسرانی به مجموعه‌ی شهرداری برگزار کنیم. همچنین مواردی را که در شورا مطرح شد به عنوان تکالیف شهرداری شده و رسیدگی و اصلاحات لازم در ارتباط با مسائل مربوط به تامین اجتماعی انجام شود.

فرج قلیزاده – عضو شورای شهر تبریز، اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم جلسه ی اختصاصی در رابطه به ناوگان اتوبوسرانی در ماه آتی برگزار شود و تصمیم گیری در خصوص گزارش عملکرد شرکت اتوبوسرانی نیز مسکوت بماند.

فریدون بابایی اقدم- عضو شورای اسلامی شهر تبریز، با تاکید بر برگزاری جلسه‌ای برای شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه، گفت: معتقدم باید یک جلسه برای بررسی شرکت واحد اختصاص یابد.

وی ادامه داد: مترو تبریز در برخی مسیرهای ایجاد شده، خالی رفت و آمد می‌کند، در حالیکه هزینه زیادی برداشته است. آیا محکوم هستیم که به همان رویه‌ی گذشته ادامه دهیم؟

وی یادآور شد: بحث حسابرسی‌ها برای اولین بار است که در صحن علنی شورا انجام می‌شود.

ایرج شهین باهر- شهردار تبریز نیز با بیان این‌که بدهی 50 میلیاردی سازمان اتوبوسرانی به تامین اجتماعی در مقابل مشکلات انباشت شده کم اهمیت است، گفت: اهمیت این موضوع قابل توجه است؛ اینکه شهرداری در برخی فضاها قابل نفوذ نبوده و شفاف نشده است.

وی با تاکید بر این‌که شفافیت باعث کاهش فساد می‌شود، گفت: تلاش ما این است که به صورت شفاف مشخص شود که در سازمان‌ها چه اتفاقی رخ می‌دهد. همچنین تلاش می‌کنیم مردم از تمامی اقدامات شهرداری باخبر و مطلع شوند، هرچه مردم آگاه‌تر شود، فساد نیز کاهش خواهد یافت.

وی با بیان این‌که رفع مشکل حمل‌ونقل عمومی بر عهده‌ی دولت است و نمایندگان مجلس و مسئولان باید این موضوع را پیگیر باشند، گفت: از حدود 87 و نیم درصد سهم دولت در حمل‌ونقل عمومی تنها توانسته‌ایم نیم درصد آن را دریافت کنیم. در تعمیر و خرید اتوبوس‌های شرکت واحد متاسفانه تعهدات دولت پرداخت نمی‌شود، تحریم‌ها نیز مشکلاتی در خرید اتوبوس برای ما ایجاد کرده است.

بهشتی- عضو شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه گفت: پیشنهاد می‌کنم گزارش حسابرسی اتوبوسرانی با شرط اصلاح موارد دارای ایراد و پیگیری افرادی که در ایجاد مشکلات مسئول بودند، رای گیری شود.

وی تاکید کرد: باید مدیرانی که در زمان مدیریت خود باعث متضرر شدن شهرداری شدند، شناسایی و جوابگو باشند.

به گزارش ایسنا، اعضای شورا گزارش حسابرسی سال ۹۶ شرکت اتوبوسرانی را با این شرط که موارد اعلامی تا زمان حسابرسی سال ۹۷ از طرف شهرداری رفع و تعیین تکلیف شود، تصویب کردند.

محمد حسین اسحقی- معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز با ارائه گزارشی در خصوص پروژه‌های عمرانی شهرداری اظهار کرد: امسال ۳۵۰ هزار تن آسفالت ریزی در سطح شهر انجام شده است.

وی ادامه داد: با وجود بیماری کرونا و بارندگی، آسفالت ریزی‌ها با اصول فنی انجام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ۵۱ درصد بودجه مناطق شهرداری، برای پروژه‌های صرفا عمرانی تعلق گرفته است.

اسحقی بیان کرد: ۹۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان ارزش ۱۱۸ پروژه‌ عمرانی مجوز دار در مناطق است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.