| کد خبر: 250469 |

هدفگذاری انعقاد 4000 میلیارد تومان پروژه در بندر امام در نیمه اول ۱۴۰۲

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه تا نیمه دوم 1402 نگرانی کالای اساسی در کشور نداریم، گفت: برنامه ریزی کرده ایم در بندر امام خمینی (ره) در 6 ماهه اول ۱۴۰۲ میزان ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به قرارداد برسد.

تین نیوز

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه تا نیمه دوم 1402 نگرانی کالای اساسی در کشور نداریم، گفت: برنامه ریزی کرده ایم در بندر امام خمینی (ره) در 6 ماهه اول ۱۴۰۲ میزان ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به قرارداد برسد.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس بازدید اصحاب رسانه از پروژه های توسعه ای مجتمع بندری امام خمینی (ره) امروز برگزار شد.

در حاشیه این بازدید، بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اظهار داشت: استان خوزستان در حوزه های مختلف دریایی و بندری جزو استان های برتر کشور است این استان 300 کیلومتر مرز دریایی و 1186 کیلومتر ساحل دارد.

وی ظرفیت بنادر استان خوزستان را 80 میلیون تن اعلام کرد وگفت: 60 میلیون تن از این رقم مربوط به بندر امام، 20 میلیون تن بندر خرمشهر، 10 میلیون تن همجوار و 10 میلیون تن بنادر آبادان است.

هدفگذاری انعقاد 4000 میلیارد تومان پروژه در بندر امام در نیمه اول ۱۴۰۲

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اظهار داشت: ۴ هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه‌گذاری در بندر امام خمینی اکران سرمایه گذاری شده است که امیدواریم در 6 ماهه اول سال آینده به قرارداد برسد.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از پایانه مکانیزه مواد معدنی به ارزش ۵ هزار میلیارد ریال و توسعه پایانه کانتینری به ارزش 10000 میلیارد ریال، بخشی از این پروژه‌ها است.

5.7 میلیون کالای اساسی در بندر امام خمینی(ره) داریم

آقایی اظهار داشت تا پنجم دی‌ماه امسال ۱۲ میلیون تن کالای اساسی در بندر امام تخلیه شد، یکصد هزار تن تخلیه و بارگیری کانتینر داشتیم و ۲۲۰ شناور پذیرش کردیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: تا پنجم دی امسال، در حوزه معدنی و شیمیایی ۴.۴ میلیون تومان کالا در بندر امام خمینی وارد و صادر شد که از طریق ۱۸۵ فروند شناور انجام گرفت، در بخش ژنرال کارگاه ۷۹ شناور پذیرش کردیم و تاکنون ۳۴ میلیون تن کالا در بندر امام خمینی از طریق ۱۱۰۲ فروند شناور تخلیه و بارگیری شده است.

بیشتر بخوانید؛

◄ پروژه غیر همسطح بندر امام خمینی در انتظار روسازی

◄ حذف بار ترافیکی بندر امام با ساخت جاده کمربندی به آبادان

آقایی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره انبارش کالا در انبارهای بندر امام خمینی و تعویق تخلیه کشتی ها به دلیل ظرفیت انبارها توضیح داد:

۳.۴ میلیون تومان انبارش کالا در بندر امام خمینی داریم، در لنگرگاه دو میلیون تن کالا منتظر پذیرش داریم و جمعا پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالای اساسی در لنگرگاه، اسکله و انبار ها موجود است.

وی تاکید کرد: کمبود کالای اساسی در کشور نداریم ذخایر استراتژیک در سطح کشور انبار شده است و تا پایان نیمه اول ۱۴۰۲ نگرانی بابت تامین کالاهای اساسی نداریم.

آقای بیان کرد: حدود 50 درصد کالاهای دپو شده در بندر امام خمینی سهم بخش خصوصی و بقیه مربوط به بخش دولتی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: مشکل ماه گذشته انبارش کالا در انبارهای بندر امام خمینی از این بابت بود که مشکلات اسنادی ارزی یا رد و بدل اسناد فروشنده و خریدار داشتیم، در دی ماه امسال بخشی از این مشکلات مرتفع شد و ۶.۴ میلیون تن کالا در لنگرگاه به ۵.۷ میلیون تن رسید، امیدواریم با هم افزایی همه دستگاه ها این مشکلات رفع شود.

8هزار پهلوگیری و جداسازی شناور در بندر امام در 6 ماهه اول سال

آقایی تصریح کرد: در بندر امام خمینی ۷ کیلومتر اسکله داریم آبخور بندر چهارده و نیم متر است، ۱۱ هزار هکتار اراضی منطقه ویژه اقتصادی در بندر بوده است و ۴.۶ میلیون ظرفیت درجا در حوزه کالا است، در بندر امام بیشترین پسرانه پتروشیمی داریم در حوزه صادرات و کمک به پتروشیمی‌ها نسبت به بنادر دیگر عملکرد بهتری داریم، روزانه۲۰۰۰ دستگاه کامیون وارد بندر امام خمینی می شود، همچنین ۷۵ درصد جمعیت کشور پسرانه بندر امام خمینی هست که بیشترین واردات در حوزه کالاهای اساسی از طریق این بندر است.

جزئیات ساخت بندر بزرگ خلیج فارس در خوزستان

آقایی  درباره آخرین وضعیت احداث بندر بزرگ خلیج فارس توضیح داد: در بندر امام خمینی ۷۵ درصد ظرفیت تکمیل است اگر ظرفیت بندری بیش از 65 درصد از نظر اسکله اشغال شود باید بندر جدید بسازیم، بندر بزرگ خلیج فارس در مرحله مطالعات اولیه است، پیش بینی می شود آبخور بندر خلیج فارس در آینده ۳۵ متر خواهد بود و به همه مدل های حمل و نقلی متصل میشود.

وی بیان کرد: در دنیا کشتی های 24 هزار teu آب اندازی شده است و ما باید برای کشتی‌های نسل سوم و نسل‌های بعدی امکان پذیرش داشته باشیم باید اقتصاد مقیاس را رعایت کنیم و کشتی های بزرگ را بپذیریم که بندر بزرگ خلیج فارس این فاکتور را دارد.

وی اظهار کرد: بندر بزرگ خلیج فارس در مرحله مطالعه بازار است. ابتدا باید به یک مفهوم برسیم که این بندر با چه سطحی توسعه یابد، مثلا 7 یا 10 کیلومتر اسکله می خواهد، به تناسب آن میزان سرمایه گذری ان مشخص می شود.

آقای درباره تامین مالی پروژه بزرگ بندر خلیج فارس گفت: این بندر در مرحله مطالعات اولیه است و اعتبار اولیه آن اعتبار سازمان بنادر است.

افتتاح ۵ هزار میلیارد تومان پروژه در بنادر استان خوزستان در دهه فجر

آقایی اظهار داشت: در دهه فجر امسال ۵ هزار میلیارد تومان پروژه در بنادر استان خوزستان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: همچنین پیش از این هشت اسکله گردشگری در کارون به بهره‌برداری رسید که به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

در بنادر استان خوزستان قاچاق نداریم

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان تاکید کرد: هیچ اتفاقی که منجر به قاچاق کالا شود در بنادر استان خوزستان انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۳ فروند کشتی در لنگرگاه بندر امام خمینی داریم، اضافه کرد: دو دستگاه مکنده دیگر به زودی از بلژیک وارد کشور و بندر امام می‌شود.

دهانه اروند با همکاری عراق لایروبی می شود

وی اظهار کرد: منتظر هستیم طرف عراقی اعلام آمادگی کند تا لایروبی دهانه اروند با کمک عراقی ها انجام شود.

اقایی گفت: خط تالویت در اروند 500 متر عوض شده و داخل عراق رفته است، برای لایروبی یک سری اختلافات خط جریان آب با عراق وجود دارد که در صورت رفع این مشکل ما به تنهایی حاضر به لایروبی هستیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان افزود: عراق با توجه به سرمایه گذاری در بنادر فاو و ام القصر خود را از لایروبی اروند کنار کشیده اند و شاید انتفاعش این باشد که اروند را لایروبی نکند.

فعال بودن همه مدل‌های حمل و نقلی در بندر خرمشهر

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان اظهار داشت:‌در بندر خرمشهر 20 پست اسکله به طول 3.5 کیلومتر وجود دارد. آبخور با احتساب دهانه اروند 4.5 متر است که این بندر در مجاورتن بنادر ام‌القصر و فاو عراق وجود دارد. 

وی با بیان اینکه بندر خرمشهر از بنادر خوب استان خوزستان است، اظهار داشت: این بندر نسبت به همه بنادر استان خوزستان مزیت‌هایی دارد، به همه مدل‌های حمل و نقلی متصل است و مجاور گذرگاه شلمچه است.

کاهش تناژ کالا در بندر آبادان 

آقای بیان کرد: در بندر آبادان 7 پست اسکله به طول 450 متر داریم. در تناژ کالا امروز این بندر 17 درصد منفی شده است، 170 میلیارد پروژه در بندر آبادان در حال اجرا داریم و طول آبخور بندر 4.5 متر است.

100 میلیارد تومان پروژه در دست اجرا در بندر چوئبده 

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان بیان کرد: در بندر چوئبده در حوزه بهمن‌شیر 4 پست اسلکه به طول 206 متر داریم. آبخور بندر 5 متر است. 10 هکتار اراضی دارد و 100 میلیارد پروژه در این بندر در دست اجراست.

وی افزود: همچنین بندر سجافی جزو بنادر پررونق استان است که 4 پست اسکله به طول 105 متر و 3 متر آبخور دارد. 

70 میلیارد تومان پروژه در بندر شادگان در دست اجرا است

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: در بندر شادگان دو پست اسکله به طول 105 متر داریم. 80 هزار رأس دام در بندر شادگان امسال صادر شد. 70 میلیارد تومان پروژه در این بندر داریم و بار زیادی از صادرات استان را برعهده گرفته است.

بنابر این گزارش در حاشیه بازدید از هاب رسانه، رئیس اداره امور اقتصادی و منطقه ویژه اقتصادی بندر امام(ره) اظهار داشت: بندر امام(ره) وظیفه اصلی تأمین امنیت غذایی کشور را برعهده دارد. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.