| کد خبر: 249055 |

قطب گردشگری دریایی برای بوشهر یک شعار است

رئیس گروه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: در چهل و اندی سال پیش تا به امروز بیشترین استفاده بوشهری ها از دریا به عنوان محل ارزاق از راه صیادی بوده است. یعنی فقط ماهی گرفته و خورده اند.

تین نیوز

رئیس گروه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: در چهل و اندی سال پیش تا به امروز بیشترین استفاده بوشهری ها از دریا به عنوان محل ارزاق از راه صیادی بوده است. یعنی فقط ماهی گرفته و خورده اند.

به گزارش تین نیوز ، شنا، سوار شدن بر جت اسکی، قایق سواری، فلای بورد، ماهیگیری در آبهای کم عمق، تماشای غروب آفتاب و آفتاب گرفتن در ساحل ماسه ای تنها بخشی از ظرفیت ساحل های استان بوشهر هستند که در قالب گردشگری می توانند سالانه درآمدهای بسیاری برای این استان داشته باشند.

رونق و شکوفایی گردشگری دریایی البته از اولویت های دولت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز هستند به طوری که در سند تحول دولت هم در دو بخش به موضوع تحول دریامحور و تحول گردشگری دریایی اشاره شده است اما توسعه همکاری مستمر دو بخش خصوصی و دولتی را می طلبد.

کارشناسان معتقدند که در برنامه های توسعه، به دریا رسیدیم اما ایست و عقب گرد داشته ایم و هیچ کار درخشانی در دریا انجام ندادیم، فعالیت ها کج دار و مریز در خشکی متمرکز شده است و برای سواحل و دریا یا برنامه ای نداشته ایم یا به مرحله اجرا نرسیده اند؛ به طوری که اندک گردشگران خارجی، ایران را با آثار باستانی و تاریخی آن می شناسند و از زیبایی های خفته در خلیج فارس اطلاعی ندارند. 

بی انصافی است که اقدامات گردشگری دریایی در دو جزیره کیش و قشم و تاحدودی هرمزگان را نادیده بگیریم اما به یقین این ظرفیت در استان بوشهر با طولانی ترین مرز دریایی با خلیج فارس در پیچ وخم وعده و وعیدها غرق گشته و اراده ی برای کشتی به گل نشسته این حوزه وجود ندارد.

در این ارتباط رئیس گروه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر اظهار کرد: گردشگری مقوله ای است که امروزه تعاریف بیشماری برای همه به وجود آورده است، اما اگر بخواهیم تعریفی ساده داشته باشیم باید بگوییم "هر گونه مسافرت بین یک روز تا یک سال که از محل زندگی خود به مکانی دیگر برای گذران اوقات فراغت رفته باشیم". هر چند اکنون سازمان جهانی اهداف مسافرت های کاری و کسب درآمد را جز تعریف گردشگری نمی داند اما شاید اگر با نگاهی مغرضانه به آن داشته باشیم همین موضوع را نیز به عنوان گردشگر و گردشگری ببینیم.

حامد آبزن اضافه کرد: در تعریف گردشگری دریایی ابعاد به سمت سوی فعالیت های تفریحی می رود که یک بخش از هرم گردشگری را دریا تشکیل می دهند. یا به نوعی دریا نقش مهمی در گذراندن مدت زمانی است که یک گردشگر وقت خود را صرف آن می کند.

وجه تمایز ظرفیت گردشگری بوشهر با سایر استانها دریا است

وی تصریح کرد: در بحث پتانسیل های گردشگری استان بوشهر باید بدون تعارف بگوییم که وجه تمایز ما با سایر استان های کشور دریا است. شاید به مذاق خیلی ها خوش نیاید و بگویند نخلستان و کوهستان و... هم هست و نبایدبگوییم دریا دریا دریا، اما آمارها نشان می دهند که در پیک سفر بیشترین ترددهای در شهرها و روستاهای ساحلی بوده و این نشان می دهد که مردم سفر خود به استان بوشهر را بیشتر با جنبه استفاده از فضاهای ساحل و دریا برنامه ریزی می کنند. 

رئیس گروه گردشگری استان بوشهر یادآور شد: در چهل و اندی سال پیش تا به امروز بیشترین استفاده ما بوشهری ها از دریا به عنوان محل ارزاق آن هم از صیادی بوده است. یعنی فقط ماهی گرفته ایم و خورده ایم. نگاهی به کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که این کشورها با هزینه های کمتری به تولید ماهی پرورشی پرداخته، آن را جایگزین این صنعت کرده و از دریا استفاده های دیگری را مورد بهره برداری قرار داده اند اما تا کنون در ایران این موضوع به صورت لاکپشتی پیش رفته است که می تواند گفت بخش اعظم علت آن سرمایه گذاران هستند که دانش کافی و لازم را ندارند و بخشی از آن نیز قوانینی است که گاها دست و پا گیر هستند و یا تحریم هایی که اجازه استفاده از تکنولوژی را محدود کرده اند. 

آبزن ادامه داد: استان بوشهر هم از این موضوع مستثنی نیست، اما اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در حال شکل گیری است و با توسعه صنعت گردشگری که یک صنعت نوپا در کشور است، گردشگری دریایی نیز با همین نوپا بودن در استان بوشهر شکل و شمایل دیگری یافته و سرمایه گذاری در برخی از شهرها شکل گفته است. امیدواریم که به سرانجام برسد تا بتوانیم با قدرت خوبی این مسیر را پیش بگیریم.

وی بیان کرد: قطب گردشگری دریایی برای بوشهر یک شعار است و باید برای تحقق آن تلاش کرد. همیشه همینطور بوده و اول باید شعار را تعیین کنیم و پس از آن برنامه ریزی کنیم. البته این نظر شخصی من است که با توجه به پتانسیل ها شعارهایمان را آماده کنیم اما اینکه شعاری دهیم و به قول امروزی ها پوچ و توخالی باشد قابل پذیرش جامعه نیست. 

رئیس گروه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر تاکید کرد: شعار قطب گردشگری دریایی، شعاری است هم راستا با استان بوشهر که باید همه مسئولان بدون موازی کاری و با یک کار بین سازمانی به این موضوع اهتمام ویژه داشته و به سمت شعار پیش رویم.

آبزن گفت: بحث آب و هوا در داشتن گردشگر آن هم در ایران بسیار تاثیر دارد، زیرا هزینه های جاری در فصول گرم سال گاها بیشتر می شود و این موضوع را نمی شود انکار کرد، اما مطمعنا با توسعه صنعت گردشگری آن هم در بخش گردشگری دریایی می توانیم تا حدودی برای فصول گرم سال هم گردشگران خاصی داشته باشیم.

وی در خصوص لنج های سنتی و گورستان لنج ها اظهار کرد: این لنج ها بخشی از تفریحاتی است که در سواحل واقع شده اند و این موضوع به عنوان یک جاذبه گردشگری می تواند تاثیر به سزایی در جذب گردشگر داشته باشد؛ آن چه گردشگر را جذب می کند در کنار این اماکن، داستان های آن است. داستان هایی که گورستان لنج ها وجود دارد.

۸۰ درصد از گردشگران از ظرفیت های دریایی استفاده می کنند

رئیس گروه گردشگری استان بوشهر تصریح کرد: سالانه به طور میانگین ۸۰ درصد از گردشگران این استان از ظرفیت های ایجاد شده موقت در حوزه گردشگری دریایی استفاده می کنند. البته باید بگویم که این ظرفیت فقط گشت دریایی نیست، به طور مثال رستوران های ساحلی، وسایل بازی ساحلی، ورزش ها و تفریحات ساحلی، تورهای گردشگری دریایی و تجربه ای و حتی مسابقات مجسمه های شنی و ماهیگیری و امثال آن جز گردشگری دریایی محسوب می شود. با این اوصاف اغلب گردشگران از ظرفیت رستوران های ساحلی ما بهره مند می شوند و این یعنی اغلب از این ظرفیت استفاده می شود.

آبزن عنوان کرد: گردشگری دریایی همانگونه که گفتم اغلب فعالیت هایی که در سواحل و دریا برای تفریح و گذران اوقات فراغت انجام می شود تعریف شده است. فاصله زیادی داریم که بگوییم در استان بوشهر به نقطه ای رسیده ایم که رضایت داشته باشیم، اما در بیشتر شهرهای ساحلی سرمایه گذاری در بخش دریایی تا حدودی در حال شکل گیری است و می توان به آینده امیدوار بود، چون این بخش از توسعه گردشگری تا کنون بکر مانده و می تواند لقمه خوشمزه ای برای سرمایه گذار باشد اما اگر برنامه ریزی مدون و خوبی در این زمینه نداشته باشیم و یا مسیر توسعه را بدون در نظر گرفتن ضوابط و استانداردها پیش نبریم به یقین به مشکلات متعددی خواهیم خورد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری مارین نیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.