| کد خبر: 248768 |

فرصتی که برای سفرهای دریایی ایران به قطر از دست رفت

هیاهوی بسیار برای هیچ!

در حالی که در ماه‌های گذشته مسئولان وزارت راه و شهرسازی بارها از تلاش برای راه‌اندازی خطوط دریایی برای بازی‌های جام جهانی خبر داده بودند، نهایتا اعلام شد سفرهای دریایی برای جام جهانی، لغو شده است تا فرصت خوبی که برای توسعه سفرهای دریایی در کشور پیش آمده بود و امکان سفر ارزان برای تماشای بازی‌های جام جهانی عملا بدون نتیجه بماند.

تین نیوز

در حالی که در ماه‌های گذشته مسئولان وزارت راه و شهرسازی بارها از تلاش برای راه‌اندازی خطوط دریایی برای بازی‌های جام جهانی خبر داده بودند، نهایتا اعلام شد سفرهای دریایی برای جام جهانی، لغو شده است تا فرصت خوبی که برای توسعه سفرهای دریایی در کشور پیش آمده بود و امکان سفر ارزان برای تماشای بازی‌های جام جهانی عملا بدون نتیجه بماند.

به گزارش تین نیوز، پس از شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۱۳۹۸، راه سفر به کشورهای مختلف بسته شده بود؛ از جمله سفرهای دریایی از ایران به قطر و عمان که پیش از کرونا به عنوان مقاصد جدید در دستورکار قرار داشتند، اما شیوع این بیماری در دنیا وقفه‌ای در این زمینه ایجاد کرد. با فروکش کردن این بیماری، سفرها هم از سر گرفته شدند و پس از آن هم از زمستان سال گذشته و با مطرح شدن مسابقات جام جهانی قطر ، مذاکره برای راه‌اندازی خط کشتیرانی دوحه دومرتبه در دستور کار قرار گرفت.

البته چالش‌هایی از جمله نرخ سوخت شناورها هم در این میان مطرح بود که برای حل این مشکل، سازمان بنادر و دریانوردی با وزارت نفت و میراث فرهنگی وارد مذاکراتی شد تا سوخت را مانند سفرهای دریایی داخلی، با قیمت یارانه‌ای به شناورها عرضه کند و با توجه به هزینه سفرهای خارجی، این سفرها صرفه اقتصادی داشته باشد و رستم قاسمی -وزیر راه و شهرسازی- اعلام کرد که موضوع تردد به قطر در جام جهانی هم در دستور کار قرار گرفته است.

بدین‌ترتیب از فروردین‌ماه سال جاری، از سوی مسئولان وزارت راه و سازمان بنادر و دریانوردی اعلام شد که مسئله تعمیرات اساسی و لایروبی اسکله مسافری بوشهر انجام شده و راه‌اندازی خط کشتیرانی مسافری و آماده‌سازی بنادر مسافری دو کشور ایران و قطر هم در دستور کار قرار گرفته و در نهایت با موافقت قطر، امکان جابه‌جایی مسافران در ایام جام جهانی فراهم خواهد شد.

همچنین مردادماه، اعلام شد همه چیز برای انجام سفرهای دریایی در ایام جام جهانی در حال آماده‌سازی است و به حضور بخش خصوصی و خطوط کشتیرانی بستگی دارد و و در نهایت مهرماه و کمتر از دو ماه مانده به شروع بازی‌های جام جهانی، وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که به‌دلیل هزینه‌های بالای اقامت در قطر، کشتیرانی از بوشهر و کیش تدارک دیده شده تا مردم بتوانند صبح بازی را ببیند و عصر به ایران برگردند.

با وجود این، هفته گذشته و در فاصله کمتر از دو هفته مانده به بازی‌های جام جهانی، در حالی که قیمت بلیت پروازهای ایران به قطر اعلام شده بود و خبری از فروش بلیت‌های کشتی از بوشهر به دوحه نبود، مهدی فرمهینی فراهانی -سرپرست اداره کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد که قطر نمی‌تواند امکان انتقال زمینی مسافر را از بنادر این کشور به دوحه فراهم کند و به همین دلیل سفرهای دریایی ایران برای جام‌جهانی قطر لغو شده است.

پس از این اظهارات بود که سید عزت‌الله ضرغامی -وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی- هم لغو سفر دریایی به قطر را تایید کرده و گفت با وجود اینکه کشتی سانی آماده مسافرگیری و حرکت به سمت کشور قطر است، اما دولت قطر به دلایل مشکلات داخلی خودش امکان پهلو گرفتن کشتی و شناورهای ایرانی را ندارد و مسئولان قطری از به وجود آمدن این شرایط و اینکه نمی‌توانند گردشگر دریایی جذب کنند، عذرخواهی کردند.

اگرچه سازمان بنادر می‌گوید علت لغو سفرهای دریایی به قطر، تصمیم‌های فراتر از وزارتخانه‌های است که امیر قطر گرفته، اما اینکه در یک سال گذشته بارها از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شد که هماهنگی‌ برای سفرهای دریایی به قطر انجام شده و اکنون در فاصله کمتر از دو هفته مانده به آغاز بازی‌های جام جهانی، این برنامه حذف شده و راه‌اندازی خط بوشهر - قطر  به بعد از جام جهانی موکل شده و وعده سفرهای ارزان یک‌روزه به قطر برای تماشاگران ایرانی هم به جایی نرسیده، حائز اهمیت است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.