| کد خبر: 205196 |

جنگنده F-۱۴ مشهور به تامکت نوعی هواپیمای جنگنده دو سرنشین مافوق صوت است.

تین نیوز

جنگنده F-۱۴ مشهور به تامکت نوعی هواپیمای جنگنده دو سرنشین مافوق صوت است.

در دوران گذشته که جهان دو قطبی و در اختیار ابرقدرت‌های شرق یعنی شوروی و غرب یعنی آمریکا بود رقابت شدید تسلیحاتی ایجاد شد که در نتیجه آن هر روز یک سلاح جدید و مدرن تولید می‌شد که یکی از آن‌ها جنگنده فوق پیشرفته F-۱۴ بود.

5341006

این پرنده که در زمان خود و حتی در حال حاضر یکی از گران‌ترین و پیشرفته‌ترین سلاح جهان است سال ۱۳۴۷ در شرکت گرومن ایالات متحده آمریکا تولید شد و چون یکی از پروژه‌های سری این کشور محسوب می‌شود هیچ کشوری نتوانست آن را در اختیار بگیرد تا این که بعد مدتی حکومت پهلوی آن را خرید.

حکومت پهلوی در سال ۱۳۵۴ قرارداد سنگینی برای خرید تعدادی از این جنگنده را بست و قرار شد تا بیش از ۸۰ فروند از این جنگنده در چند سال تحویل داده شود؛ این جنگنده در زمان خود یک پرنده با قدرت هوایی بود که می‌توانست با تجهیزات پیشرفته خود از رادار تا موشک هر هدفی را نابود کند.

5341007

از این پرنده پیشرفته تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ که انقلاب اسلامی به پیروزی برسد حدود ۷۹ فروند تحویل داده شد و یک فروند ماند که هیچ وقت تحویل داده نشد، اما نکته جالب این بود که با خروج مستشاران آمریکایی کم تر فردی فکر می‌کرد ایرانی‌ها بدون دانش لازم، این پرنده آهنین بال را عملیاتی نگاه دارند آن هم در مقطعی که کشور درگیر مسائل مختلف بود، اما این مهم رخ داد و پس از ۴۴ سال هنوز جنگنده F-۱۴ بخاطر بازآمد متخصصان کشورمان مدافع آسمان ایران اسلامی است.

توطئه آمریکا علیه F-۱۴ ایران/ پایگاهی که مادر F-۱۴ است

پس از پیروزی انقلاب، نیروهای آمریکایی که می‌دانستند دیگر به ایران باز نخواهند گشت و از طرف دیگر این پرنده چه قابلیت‌های را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهد در توطئه‌ای آشکار قطعات حیاتی تامکت‌ها را باز و با خود به آمریکا برگرداندند، اما تصور نمی‌کردند این نقص توسط خود ایران جبران شود.

5341008

در این زمان افرادی چون خلبان شهید عباس بابایی این پرنده را هدایت می‌کردند، افرادی که در کنار آموزش‌ها بخاطر توانمندی توانستند پرنده‌های زمین‌گیر را دوباره به صحنه نبرد بیاوردند؛ این کار باعث شد تا نیروهای ایرانی در زمان جنگ تحمیلی هم از F-۱۴ به خوبی استفاده و دست برتر را داشته باشند.

5341009

افرادی چون شهید بابایی با آموزش نیروهای متخصص و جوان حتی آینده این جنگنده را تضمین کردند، به نحوی که امروز این سلاح فوق پیشرفته با وجود بازنشستگی در آمریکا در جمهوری اسلامی ایران هنوز پرواز و تسلیحات بومی را حمل می‌کند.

5341010

5341011

در همین زمینه  سفری به پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان که به آن مادر F-۱۴ می‌گویند داشتیم تا بررسی کنیم بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب این پرنده چه وضعیتی دارد.

وقتی ساعت ۹ شب به پایگاه رسیدیم این تصور را داشتیم که فقط چند فروند از این پرنده را خواهیم دید که بخش عمده‌ای از آن‌ها زمین‌گیر و تنها تعدادی کم‌تر از انگشتان دست آماده پرواز هستند و با این تصور صبح روز بعد آماده شدیم تا به سراغ F-۱۴ برویم.

5341017

تا رسیدن به آشیانه اورهال این پرنده، صحبت‌هایی را با فرمانده‌هان و مسولان پایگاه داشتیم و متوجه شدیم تصورمان غلط بوده و نزدیک به ۴۱ سال است که تمامی F-۱۴‌های کشور عملیاتی و برخی هم در حال نصب قطعات جدید و بومی هستند، چرا که هر جنگنده پس از چند ساعت پرواز نیاز به تعویض قطعه و پس از چند بار اورهال کوتاه مدتِ نیاز به یک بار اورهال سنگین دارند.

5341013

5341014

نکته جالب این بود که وقتی به آشیانه اورهال رسیدیم متخصصان جوان را در کنار موی سپیدهای این پرنده دیدیم که کار بازآمد را به خوبی انجام می‌دادند و وقتی پای صحبت آن‌ها نشستیم متوجه شدیم که این نیروها برای پرواز F-۱۴ چند نفر ساعت تلاش می‌کنند تا یک فروند از آن پرواز کند.

5341015

تکنسین‌های این پرنده برای اورهال این جنگنده، بیش از ۳ هزار نفر ساعت زمان صرف می‌کنند و می‌گویند وقتی یک فروند از این جنگنده پرواز می‌کند تمامی پرنده‌های دیگر فرار می‌کنند چرا که خوب می‌دانند که این پرنده می‌تواند به راحتی هر هدفی را ساقط کند.

5341016

متخصصان نکته بارز F-۱۴ را در رادار آن می‌دانند، روزی که این جنگنده وارد ایران شد از رادار پیشرفته آمریکایی استفاده می‌کرد، اما امروز به واسطه اورهال، رادارِ ملی نصب شده که از بعد رنج و مسافت کشف‌ها و یا پارامترهایی که از هدف‌ها می‌گیرند کیفیتی بهتر از رادارهای اصلی دارند.

5341017

نیروهای متخصص این پرنده آنقدر حرف برای گفتن داشتند که دلمان نیامد حرف‌شان را قطع کنیم، آن‌ها از اقتداری حرف می‌زدند که آمریکایی‌ها حتی تصور آن را هم نمی‌کردند، آن‌ها فکر می‌کردند ایرانی‌ها نمی‌توانند حتی یک سال این پرنده را عملیاتی کنند، اما اشتباه می‌کردند چرا که امروز این پرنده فقط در اختیار ایران است.

5341018

گربه‌های ایرانی امروز حتی در زمینه موتور هم به فناوری بومی رسیده‌اند، به گونه‌ای که امروز موتور جنگنده باز، تمام قطعات تا کوچک‌ترین پیچ با قطعات بومی تعویض و دوباره سوار بر جنگنده می‎شد تا خلبانان آن را تست کنند.

5341019

در زمینه تسلیحات هم که کار از گذشته شروع شده بود و در همان سال‌های نخست انقلاب متخصصان ایرانی توانسته بودند به جای موشک فونیکس که از تسلیحات اختصاصی F-۱۴ بود با نصب کامپیوترهای لازم موشک هاگ که موشکی پدافندی و زمین به هوا است را نصب کنند و امروز هم که دیگر موشک‌هایی، چون فکور برای تمامی پرنده‌ها به خصوص این جنگنده ساخته شد.

5341020

در سایر حوزه‌های اوِرهال مانند چک و کنترل عملیاتی جنگنده، چک زمینی و سایر مسائل هم امروز این نیروهای ایرانی هستند که تمامی کارها را انجام می‌دهند.

پس از آشیانه اورهال همراه با جانشین فرمانده پایگاه هشتم روی باند پرواز قرار گرفتیم تا شاهد پرواز F-۱۴‌هایی بازآماد شده باشیم و سپس به سمت ساختمان اسکرامبل پایگاه رفتیم.

5341021

پرنده‌هایی که به صورت لحظه‌ای آماده پرواز هستند

وقتی به منطقه اسکرامبل رسیدیم پرنده‌های آماده پروازی را دیدیم که آماده بودند در لحظه پرواز کنند و به هر منطقه‌ای که لازم باشد بروند، البته در همین لحظه دو فروند از F-۱۴‌ها همراه با استاد خلبان و خلبان آموزشی راهی میدان تیر تمرینی شدند تا خلبانان جوان این پرنده آموزش لازم را ببینند.

5341022

در زمانی که در منطقه اسکرامبل و پشت دیوار آتش بودیم امیر خلبان علیرضا انگیزه جانشین فرمانده پایگاه هشتم شهید بابایی همراه ما شد تا اطلاعاتی از نزدیک به ۴۱ سال حضور این پرنده در پایگاه مادر بگوید.

امیر انگیزه گفت: بیش از انقلاب تمامی کارها توسط نیروهای آمریکایی انجام می‌شد، اما به واسطه انقلاب حصر اقتصادی و سیاسی توانستیم کار اورهال و ارتقای این پرنده را بومی کنیم.

جانشین فرمانده پایگاه هشتم شهید بابایی درباره ویژگی‌های این پرنده بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی F-۱۴ رادار و موشک برد بلند و دو کابینه بودن است که در این فرآیند کابین جلو کار پرواز و کابین عقب فرآیند جست‌وجو و رهگیری را انجام می‌دهد.

5341023

او تصریح کرد: در زمینه تولید قطعات به واسطه تهدیدات و نیاز روز پرنده‌های نیروی هوایی به سمت تولید قطعات رفتیم و امروز در تمام زمینه‌ها از تجهیزات بومی استفاده می‌کنیم.

نکته جالب این بود که در پایگاه هشتم شکاری اصفهان علاوه بر F-۱۴ هواپیماهای دیگری، چون اف ۷ و پی سی ۷ نگه‌داری می‌شوند که هم کار آموزش خلبانان و هم اورهال آن‌ها نیز انجام می‌شود و به نوعی می‌توان این پایگاه را مادر پایگاه‌ها دانست که نیروی دانشگاه‌های هوایی پس از طی دوره برای آموزش خلبانی به پایگاه شهید بابایی مراجعه می‌کنند.

وقتی کار ما در پایگاه تمام شد تازه متوجه شدیم که متخصصان ایرانی چه توانمندی را در حوزه هواپیماهای نظامی به خصوص F-۱۴ به دست آوردند؛ به حدی که حتی امروز خود آمریکایی‌ها نمی‌دانند این پرنده در ایران چه خصوصیاتی دارد و به همین خاطر ترس فراوانی دارند.

باشگاه خبرنگاران

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین