| کد خبر: 266166 |

راه آهن شهرکرد در بلاتکلیفی؛ شنیدن سوت قطار نیازمند تامین اعتبار

پروژه بزرگ راه آهن در چهارمحال و بختیاری سال ها بلا تکلیف مانده و مشکل اساسی، آن تأمین اعتبار است.

تین نیوز

 پروژه بزرگ راه آهن در چهارمحال و بختیاری سال ها بلا تکلیف مانده و مشکل اساسی، آن تأمین اعتبار است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، پروژه راه آهن مبارکه- سفیددشت به شهرکرد در تیرماه سال ۱۳۹۰ کلنگ زنی شد، این پروژه جزو طرح های اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری محسوب و با بهره برداری از این پروژه فاصله استان های جنوبی به مرکز حدود ۵۰۰ کیلومتر کوتاه تر می شود، طول مسیر اجرایی این پروژه حدود ۹۲ کیلومتر و برای اجرای آن ۲,۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، طبق برنامه ریزی های انجام شده زیرسازی پروژه راه آهن باید تا پایان دولت دوازدهم به اتمام می رسید و پس از آن عملیات ریل گذاری آغاز می شد، اما این وعده محقق نشده است.

در سفر ریاست جمهوری به چهارمحال و بختیاری اعتباری برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه اختصاص پیدا کرد، حال باید دید تزریق اعتبارات سفر ریاست جمهوری به این پروژه می تواند مردم این استان را به آرزوی دیرینه خود برساند.

به گفته سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری زیرسازی راه آهن مبارکه_ سفیددشت به شهرکرد تا چندماه آینده به پایان می رسد و مراحل قانونی برای انجام قرارداد روسازی با قرارگاه خاتم الانبیاء توسط وزارت راه و شهرسازی انجام می شود.

همچنین وعده شنیده شدن سوت قطار در چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۲ توسط معاون عمرانی استاندار داده شد اما این نیز تا کنون تحقق نیافته است.

پیشرفت فیزیکی پروژه راه آهن در حال حاضر ۷۰ درصد است

حمید رضا منتظری سرپرست سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: یکی از فاکتورهای توسعه در استان اتمام راه آهن است.

وی افزود: پیشرفت فیزیکی پروژه راه آهن در حال حاضر ۷۰ درصد است و از اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور حدود یک هزار میلیارد تومان برای آن منظور شده است، از این میزان ۵۸۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

منتظری ادامه داد: طبق پیش بینی صورت گرفته اتمام و بهره برداری از طرح راه آهن در چهارمحال و بختیاری سال ۱۴۰۴ است.

سرپرست سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: با پیگیری هایی لازم، تأمین اعتبار برای راه آهن انجام می شود و امید است مشکلی به لحاظ اعتبار برای پروژه وجود نداشته باشد.

منتظری خاطرنشان کرد: موضوع تأمین اعتبار پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری باید در ستاد استان های زاگرس نشین طرح شود.

 

تونل های در مسیر راه آهن به صورت صد در صد انجام شده است

داریوش رضایی مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: با پیگیری های صورت گرفته راه آهن استان به یکی از ۱۰ پروژه پیشران و اولویت دار استان در هیأت دولت انتخاب شد.

وی افزود: در سفر اول رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری یک هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب برای پروژه راه آهن استان بوده و ۳۶۳ میلیارد تومان تخصیص و دریافت شد.

رضایی بیان داشت: در دور دوم سفر رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری از محل مسئولیت های اجتماعی صنعت یک هزار میلیارد تومان و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان نیز از سوی سازمان برنامه و بودجه اختصاص داده شده است.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: اگر ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان شامل یک هزار میلیارد تومان در دور اول سفر ریاست جمهور و یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان دور دوم سفر تخصیص داده شود، دهه فجر سال ۱۴۰۳ سوت قطار در استان به صدا درخواهد آمد.

رضایی خاطرنشان کرد: تونل های در مسیر راه آهن به صورت صد در صد انجام شده است و بخش در مرحله لاینینگ هستند، درخصوص ابنیه فنی، پل ها، پایه پل ها و زیرسازی ها نیز اقدامات مناسبی انجام شده است.

وی اضافه کرد: آنچه در بازدیدها دیده شده این بود که پیمانکاران تنها از ۱۵ درصد ظرفیت خود استفاده می کردند که اصلاح این روند به پیوستگی توزیع اعتبارات بازمی گردد، اگر این مهم محقق شود می توان از ۱۰۰ درصد ظرفیت پیمانکاران استفاده کرد و پروژه سرعت بگیرد.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری چهارمحال و بختیاری درخصوص ایستگاه راه آهن، بیان کرد: این پروژه بعد از نشست های مختلف، جابه جایی ها، کسب مجوزها و… آماده اجرا شد، به لحاظ مجوز مشکلی برای ساخت ایستگاه نداریم و تنها منتظر تخصیص اعتبارات هستیم.

راه آهن پروژه پیشران در چهارمحال و بختیاری است

غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری در این خصوص اظهار کرد: راه آهن یکی از پروژه های پیشران در استان است و ازجمله شاخصه های پیشرفت در هر استان، توسعه زیرساخت های منطقه است.

وی افزود: راه آهن در توسعه هر منطقه ای سهم بالایی دارد و محاسن زیادی دارد که ازجمله آن می توان به ارتقا ایمنی، اتصال به راه آهن سراسری، حمل تعداد زیادی مسافر و حجم بالای بار و… اشاره کرد.

حیدری ادامه داد: سعی شد تا یکی از بالاترین اعتبارات از محل مصوبات سفر اول ریاست جمهور به چهارمحال و بختیاری را به پروژه راه آهن اختصاص دهیم، البته قرار شد اعتبارات مورد نیاز این پروژه به صورت نیمی از سوی سازمان برنامه و بودجه و نیم دیگر از سوی وزارت راه و شهرسازی تأمین شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: اعتباراتی که به پروژه راه آهن اختصاص داده شده، مناسب بوده و یک هزار میلیارد تومان دیگر نیز به زودی به این طرح تزریق می شود، تاکنون برای تکمیل راه آهن یک ۷۰۰ میلیارد تومان و یک هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

حیدری خاطرنشان کرد: در سفر دوم رئیس جمهور به استان چهارمحال و بختیاری، راه آهن جزو پروژه های اولویت دار مطرح شد.

وی اضافه کرد: پشتیبانی از پیمانکاران شاغل در طرح راه آهن چهارمحال و بختیاری باید انجام شود، پیمانکاری در این پروژه کار کرده است ۶۰۰ میلیارد تومان طلب دارد و طلب قرارگاه خاتم الانبیاء ۴۰۰ میلیارد تومان است.

استاندار چهارمحال و بختیاری بیان کرد: روند کندی که در طرح راه آهن استان وجود دارد باید سرعت بیشتری بگیرد، فصل کار در این استان محدود است و نباید اجازه دهیم سرمای هوا نیز مزید بر علت تأخیر در طرح ها شود.

حیدری تاکید کرد: کندی اجرای پروژه راه آهن نباید باعث سردی و ناامیدی شود.

وی تصریح کرد: انتظار می رود با تأمین اعتبار و دیگر شرایط لازم، چهارمحال و بختیاری بیست و پنجمین استانی باشد که در آن راه آهن افتتاح شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری یادآور شد: تکمیل و بهره برداری از راه آهن خواسته و مطالبه مردم استان است.

۳ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری

عباس خطیبی، اظهار کرد: برای اجرای راه آهن مبارکه به شهرکرد به دنبال ایجاد یک سرفصل جدید هستیم.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درزمینه پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری افزود: در توسعه ریلی کشور، حدود سه سال گذشته یک طرح مدون و مشخص برنامه ریزی شد، در همین خصوص هماهنگی های لازم با سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی انجام شده است.

خطیبی ادامه داد: راه آهن مبارکه-شهرکرد یک پروژه ۹۰ کیلومتری است که در بخش زیرسازی حدود ۶۵ درصد پیشرفت دارد و در حال حاضر بخش ایستگاهی آن حدود ۲۱ درصد و کل پروژه حدود ۴۸ درصد پیشرفت دارد.

وی افزود: با الحاق بخش های دیگر و آغاز عملیات، شاهد افزایش سرعت پیشرفت پروژه هستیم.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در زمینه پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری ادامه داد: باید ۱۵ دستگاه تونل به طول ۵/۲ کیلومتر احداث شود و ۴/۲ کیلومتر حفاری و ۲ هزار و ۷۰۰ متر آن نیز لاینیگ شده است اما از آنجایی که منطقه کوهستانی است با وضعیت توپوگرافی سنگی و سخت برای احداث راه آهن مواجه هستیم.

وی بیان داشت: در بخش پل و تقاطع هم پیشرفت ها قابل توجه است و سرجمع پل های خاص و تقاطع ها پیشرفت ۵۰ درصدی دارند.

خطیبی با اشاره به احداث دو ایستگاه شهرکرد و سفیددشت با پیشرفت ۲۱ درصدی تاکید کرد: باید تلاش شود سرعت کار در این بخش نیز افزایش یابد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در زمینه پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری به جانمایی ایستگاه شهرکرد اشاره کرد و بیان داشت: رفت و برگشت های بسیاری صورت گرفته و سعی بر این شده یک جای مناسبی تعبیه شود و با هماهنگی و مساعدت مسئولان استان کار انجام و پیمانکار مشغول به کار است.

خطیبی گفت: ۶ ماه اول در این استان به دلیل سردسیری منطقه به لحاظ کار اجرایی بسیار حائز اهمیت است، اما در این مدت دریافتی ها کم است اما تخصیص ها در سه ماهه سوم خوب بوده، بعد از پایان کار زیرسازی خرید ریل و… را آغاز می کنیم.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در زمینه پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری افزود: حدود سه همت نیازمندی برای اتمام این پروژه اعتبار نیاز است و از ابتدای امسال با فرم نقدی و اسناد خزانه حدود ۳۷۰ میلیارد تومان دریافت تخصیص داشتیم، امید است این موضوع تداوم یابد چراکه در احداث پیوستگی تزریق اعتبار اهمیت بالایی دارد.

وی با اشاره به اینکه عقب افتادن تزریق اعتبار سبب زمان بر شدن پروژه شده است گفت: این پروژه جز پروژه های اولویت دار است.

پروژه راه آهن شهرکرد تا کنون مشکل اعتبار داشته و تنها در ۱ الی ۲ سال گذشته اعتبارات لازم به آن تخصیص داده شده که این تقسیم بندی بودجه نیز اولویت بندی و مراحل قانونی دارد و پس از طی شدن همه مراحل بودجه لازم به این پروژه اختصاص داده شده، بعد از اتمام پروژه های استان های دیگر نوبت به اجرای این طرح در استان چهارمحال و بختیاری رسیده و این مراحل از دست ادارات خارج بوده است، البته با افزایش تورم ممکن است مقدار اعتبارات مورد نیاز جهت تکمیل زیرساخت ها نیز افزایش یابد.

طول مسیر اجرایی این پروژه حدود ۹۲ کیلومتر است، طبق برنامه ریزی های انجام شده زیرسازی پروژه راه آهن باید تا پایان دولت دوازدهم به اتمام می رسید و پس از آن عملیات ریل گذاری آغاز می شد، اما این وعده محقق نشد و همچنان مردم این استان منتظر شنیده شدن سوت قطار هستند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

نظرسنجی
آیا جلسات اخیر مدیرعامل راه آهن با مدیران شرکت‌های مالک لوکوموتیو و واگن و تأکید ایشان بر حمایت از بخش خصوصی، تا کنون در بهبود وضعیت این شرکت ها مؤثر بوده است؟