مصرف سوخت هواپیماهای ایران ۲ برابر جهان است

تین نیوز | مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) گفت: در دنیا مصرف سوخت هواپیما به ازای هر مسافر - ساعت حدود 20 تا 22 لیتر است اما در ایران به دلیل قدیمی بودن هواپیماها حدود 40 لیتر است.
فرهاد پرورش د اظهار کرد: بر اساس آمار یاتا (انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی) هزینه سوخت به طور متوسط حدود 17 تا 18 درصد از هزینههای عملیاتی شرکتهای هواپیمایی را به خود اختصاص میدهد که البته این موضوع بستگی به شرایط کشور مربوطه و شرکتهای هواپیمایی دارد اما بطور میانگین در کشور ما این رقم 24 درصد است.
وی با بیان اینکه افزایش 25 درصدی نرخ سوخت هواپیما کاملا کارشناسانه بود، گفت: افزایش 100 تومانی هر لیتر سوخت منطقی است و امیدوایم هزینه سوخت هواپیماهای باری و هلیکوپترها هم مشخص شود.
پرورش اظهار کرد: مشخص نشدن تعرفه سوخت هواپیماهای باری و هلیکوپترها عمدی نبوده و مورد غفلت واقع شده است که پیشنهاد شد همان رقم 500 تومان نیز در این بخش تعیین شود.
مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) گفت: همه شرکتهای هواپیمایی از نرخ جدید سوخت هواپیما و افزایش منطقی آن رضایت دارند.
وی با بیان اینکه تمام شرکتهای هواپیمایی ملزم هستند با توجه به نوع هواپیما دستورالعملهای ایمنی آن را به دقت رعایت کنند، گفت: علیرغم همه محدودیتهای موجود، هیچ مسالهای مربوط به ایمنی پروازها در ایرلاین هما نادیده گرفته نمیشود.
معلومه که کم بوده افزایش قیمت بنزین هواپیما ها!!!! قابل توجه کسانی که میگفتن مصرف سوخت واسشون مهمه!!از قصد هواپیما دست دوم پرمصرف قدیمی میخرن چون جدید ها صرفه نداره!!
متاسفانه آمار ارائه شده صحیح نمیباشد. به استناد کتاب WATS ۲۰۱۳ یاتا که آمار مربوط به صنعت حملونقل هوایی را اعلام میکند، سهم هزینه سوخت از هزینههای عملیاتی شرکتهای هواپیمایی معادل ۳۳ درصد است. ضمناً سهم هزینه سوخت در شرکت هما در سال ۱۳۹۱ حدود ۱۶% بوده است. ممکن است کاهش سهم سوخت در هما به دلیل متورم بودن سایر هزینهها نظیر فنی و پرسنلی باشد، از این رو شاید اعلام میانگین سهم کشوری توسط آقای پرورش توجیهی برای بالا نشان دادن سهم سوخت در کشور باشد.
طبق بررسیهای صورت گرفته، میزان مصرف سوخت انواع ناوگان در ایرانایر نهایتا در حدود ۲۰% بیش از میانگین مصرف ناوگان مشابه در سایر شرکتهاست. به نظر میرسد دو برابر شدن مصرف سوخت به ازای مسافر ساعت، عمدتاً ناشی از کمبود تعداد مسافر و ضریب اشغال ناوگان باشد که بیشتر به مدیریت مدیران برمیگردد و نه مسائلی نظیر تحریم. چرا که به دلیل وجود تعداد مسافر کمتر در هر پرواز مخرج کسر کوچک شده و در نتیجه میزان سوخت به ازای مسافر افزایش خواهد یافت.
بسمه تعالی با سلام خدمت دوستان محاسبات سوخت در هوانوردی به شرح ذیل می باشد:(میزان سوخت مصرف شده) /(هر مسافر)(یکصد کیلومتر) یعنی میزان سوختی که برای جابجایی یکصد کیلومتر برای هر مسافر مصرف می گردد. این عدد در کشور عزیزمان بیش از چهار و در دنیا حدود ۲ونیم و در آینده ای نزدیک(با حضور هواپیماهای جدید) به زیر دو خواهد بود. هزینه های بالای ایران ایر بخاطر بدنه فوق العاده قوی شرکت(عرضی) می باشد. به عنوان مثال در یک شهر جنوبی که ایران ایر هفته ای چهار پرواز به آنجا دارد، حدود بیست کارمند مقیم و یک ساختمان چند طبقه بزرگ وجود دارد. این در حالیست که شرکت های مشابه(با پرواز کمتر - حدود نصف) فقط سه کارمند در ان شهر دارند و آن هم به صورت پاره وقت. هنوز بعضی از شرکتهای هواپیمایی داخلی متخصص تعمیر و نگهداری را سوار بر هواپیما کرده و در صورت بروز مشکل تعمیرات انجام می گیرد. ولی بعضی شرکتها در ایستگاههای کوچک خود مهندس تعمیر و نگهداری مقیم دارند. این امر باعثمی گردد تا هزینه های جاری شرکت افزایش پیدا کند. از هواپیماها هم صحبت نکنیم بهتر است. فلان شرکت چندین میلیارد تومان پول بیت المال را هزینه میکند و هواپیمایی می خرد که عملیاتی نیست و در فودگاه … زمینگیر نگه می دارد تا شاید قطعات آن به درد باقی هواپیماها بخورد. ایکاش به جای دو هواپیمای غیر عملیاتی بزرگ از رده خارج؛ دو هواپیمای پنجاه نفره عملیاتی خرید کرده بودند. البته مهندس پرورش بر این مسئله اشراف کامل دارند و فقط به جهت روشن شدن اذهان دوستان، مطالب بالا به حضور تقدیم گردید.