| کد خبر: 224332 |

کارنامه صنعت حمل‌ونقل هوایی در سال ۹۸

عملکرد ایرلاین‌های خارجی در ایران، تعداد نشست‌وبرخاست پروازها، مسافر جابه‌جا شده و ... نه‌تنها رشد نداشته بلکه در بیشتر موارد شاهد کاهش چشمگیری به نسبت سال ۹۷ هستیم.

تین نیوز

در گزارش صفحه هوایی شماره 281 هفته نامه حمل ونقل منتشر شده 2 دی ماه 99 می خوانید: آمارهای صنعت حمل‌ونقل هوایی در سال ۹۸ بر اساس سالنامه آماری که اخیرا توسط سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شده است، نشان می‌دهد که عملکرد شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای داخلی و بین‌المللی، عملکرد ایرلاین‌های خارجی در ایران، تعداد نشست‌ و برخاست پروازها، مسافر جابه‌جا شده و ... نه‌تنها رشد نداشته بلکه در بیشتر موارد شاهد کاهش چشمگیری به نسبت سال ۹۷ هستیم. در همین رابطه در این گزارش نگاه اجمالی به این آمارها خواهیم داشت.

عملکرد شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در پروازهای داخلی

در سال ۱۳۹۸، شرکت‌های هواپیمایی ماهان‌ایر، آسمان، ایران‌ایر، ایران‌ایرتور، آتا، کیش‌ایر، زاگرس، تابان، کارون، معراج، کاسپین، قشم‌ایر، پویا‌ایر، وارش، ساها، فلای پرشیا و سپهران در حمل مسافر، بار و پست در فرودگاه‌های کشور فعالیت داشته‌اند.

این آمارها نشان می‌دهد که در سال ۹۸ بیش از ۱۸ میلیون و ۵۳۹ هزار مسافر توسط شرکت‌های هواپیمایی داخلی جابه‌جا شده‌اند که این آمار به نسبت سال ۹۷ با (۱۹ میلیون ۹۱۲ هزار و ۹۴۸) مسافر نزدیک به ۷ درصد کاهش داشته است.

اما دراین‌بین، شرکت‌های هواپیمایی داخلی در بخش بار کمی بهتر عمل کرده‌اند؛ ایرلاین‌ها در سال ۹۸ بیش از ۱۲ هزار و ۹۵۰ هزار تن بار در فرودگاه‌های کشور جابه‌جا کرده‌اند که این آمار در مقایسه با سال ۹۷، با جابه‌جایی (۱۲ هزار و ۵۷۶ هزار تن) رشد ۳ درصد داشته است.

در سال ۱۳۹۸ شرکت‌های هواپیمایی وارش، معراج، ایران‌ایرتور، ایران‌ایر، پویا‌ایر، ساها و آتا ازنظر جابه‌جایی مسافر افزایش عملکرد داشته‌اند؛ در مقابل سایر شرکت‌های هواپیمایی روند نزولی را در عملکرد سالانه خود طی کرده‌اند.

رتبه‌بندی فرودگاه‌های کشور در پروازهای داخلی

در سال گذشته، ۶۷ فرودگاه در روند جابه‌جایی مسافر به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در پروازهای داخلی، خدمات ارائه کرده‌اند که همانند سال ۹۷، فرودگاه‌های مهرآباد تهران، مشهد، کیش و شیراز در حمل مسافر به ترتیب رتبه‌های اول تا چهارم قرارگرفته‌اند. در همین سال، ۱۷ شرکت هواپیمایی در حمل مسافر و ۱۲ ایرلاین در حوزه حمل بار و سه شرکت هواپیمایی در حمل پست در فرودگاه‌های کشور فعالیت داشته‌اند.

پوشش فرودگاهی

ازنظر پوشش فرودگاهی، شرکت‌های هواپیمایی ایران‌ایر و پویا‌ایر بیشترین سهم را در سال ۹۸ به خود اختصاص داده‌اند و شرکت ماهان‌ایر در رتبه دوم و آسمان و کیش ایر به ترتیب در رتبه‌های سوم و چهارم قرار دارند.

مقایسه عملکرد ایرلاین‌های ایرانی در پروازهای بین‌المللی

در سال گذشته، پنج میلیون و ۱۷۸ هزار و ۲۱۷ مسافر بین‌المللی توسط ایرلاین‌های داخلی جابه‌جا شده‌اند که این آمار در سال ۹۷، (پنج میلیون و ۵۴۱ هزار و ۵۱۰) بوده که کاهش ۶ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس آمار سالنامه آماری صنعت حمل‌ونقل هوایی در سال ۹۸، شرکت‌های هواپیمایی آسمان، ایران‌ایرتور، تابان، پویا‌ایر و قشم‌ایر نسبت به سال ۹۷ افزایش عملکرد مسافر داشته‌اند و بیشترین سهم عملکرد مسافر بین‌المللی به شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر و بیشترین رشد عملکرد مسافر به شرکت آسمان اختصاص دارد و سایر شرکت‌ها نسبت به سال ۹۷ کاهش عملکرد مسافر داشته‌اند.

رتبه‌بندی فرودگاه‌های کشور در پروازهای بین‌المللی

به‌طورکلی در سال گذشته، ۲۸ فرودگاه در حمل مسافر به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در پروازهای بین‌المللی خدمات ارائه کرده‌اند که ازاین‌بین، فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، مشهد، شیراز و تبریز در حمل مسافر بین‌المللی رتبه‌های اول تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند و سایر فرودگاه‌های کشور در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند.

ازنظر عملکرد شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر در حمل مسافر، بار و پست، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و سایر شرکت‌ها در رتبه‌های بعدی جای دارند. در این میان شرکت‌های هواپیمایی ایران‌ایر بیشترین پوشش فرودگاهی در پروازهای را به خود اختصاص داده است و شرکت‌های هواپیمایی کیش‌ایر و قشم‌ایر به ترتیب رتبه‌های دوم تا سوم را دارند و سایر شرکت‌ها در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند.

عملکرد ایرلاین‌های خارجی در ایران

در این بخش، عملکرد شرکت‌های هواپیمایی خارجی موردبررسی قرار خواهد گرفت؛ در سال گذشته ۲۸ شرکت‌ هواپیمایی ترکیش‌ایر، قطر ایرویز، عراقی، امارات، اطلس جت، ایر عربیا، فالی دبی، لوفت‌ هانزا، پگاسوس، سلام‌ ایر، عمان‌ ایر، سان اکسپرس، آزال، اتریشی، آئروفلوت، جزیره ایرویز، اوکراین اینترنشنال، کویتی، شام وینگز، چاینا ساترن، ایر آرمنیا، کم‌ ایر، تیل ویند، نورد ویند، براوو ایر ویز، فری‌برد، تاجیکستان و سوریه در فرودگاه‌های بین‌المللی کشور اقدام به جابه‌جایی مسافر، بار و پست کرده‌اند.

شرکت‌های هواپیمایی خارجی در سال ۹۸ اقدام به جابه‌جایی سه میلیون و ۲۸۴ هزار و ۳۵۰ مسافر کرده‌اند اما عملکرد ایرلاین‌های خارجی در بخش مسافر به نسبت سال ۹۷ با جابه‌جایی چهار میلیون ۱۹۲ هزار و ۸۱۹ مسافر کاهش نزدیک به ۲۸ درصد داشته است و این کاهش در بخش بار با ۳۷ و ۲۵ درصد به چشم می‌خورد.

در بین شرکت‌های فوق شرکت‌های هواپیمایی ایرآرمنیا، تیل ویند، سلام‌ایر و جزیره ایرویز رتبه اول تا چهارم را ازنظر رشد پرواز داشته‌اند و سایر شرکت‌های هواپیمایی در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند.

آمار نشست‌ و برخاست هواپیماها در فرودگاه‌های کشور

فرودگاه‌های مهرآباد تهران، مشهد، امام خمینی (ره)، بندرعباس، اصفهان، اهواز، کیش، پیام، کرمان، شیراز، تبریز، بوشهر، قزوین، زاهدان، کرمانشاه، خلیج‌فارس، آبادان، یزد، رامسر، رشت، خارک، قشم، ارومیه، گرگان، ساری، لاوان، ایلام، زنجان، بیرجند، همدان، چابهار، خرم‌آباد، اردبیل، ماهشهر، سیری، لار، نوشهر، بهرگان، ابوموسی، شهرکرد، اراک، سنندج، دزفول، سیرجان، سبزوار، بندرلنگه، گچساران، المرد، یاسوج، طبس، شاهرود، بجنورد، سراوان، ایرانشهر، زابل، ماکو، خوی، رفسنجان، جیرفت، کاشان، آقاجاری، جهرم، بم، پارس‌آباد، جاسک و کلاله در سطح کشور فعال بوده‌اند...

دراین‌بین فرودگاه‌های مهرآباد تهران، مشهد، امام خمینی (ره)، بندرعباس، اصفهان و اهواز به ترتیب رتبه اول تا ششم را ازنظر بیشترین تعداد نشست‌وبرخاست هواپیماها به خود اختصاص داده‌اند. در فرودگاه‌های مهرآباد تهران، امام، مشهد، شیراز، اصفهان، بندرعباس، زاهدان، تبریز و یزد بین‌المللی انجام شده و فرودگاه‌های ارومیه، اصفهان، امام خمینی (ره)، اهواز، ایلام، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، پیام، تبریز، چابهار، رشت، زاهدان، زنجان، ساری، شاهرود پروازهای داخلی و بین‌المللی (برنامه‌ای‌ـ‌غیر برنامه‌ای) محلی و نظامی انجام گرفته است.

نشست‌ و برخاست هواپیماها در فرودگاه‌های کشور

 شیراز، قشم، کرمان، کرمانشاه، کیش، گرگان، لار، لامرد، مشهد، مهرآباد، همدان و یزد مرز هوایی هستند و فقط شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در آنها پروازهای بین‌المللی انجام می‌دهند. از بین فرودگاه‌های نام برده، فرودگاه‌های مهرآباد تهران، مشهد، امام خمینی (ره)، بندرعباس و اصفهان به ترتیب، رتبه اول تا پنجم را ازنظر بیشترین تعداد نشست‌وبرخاست هواپیماها به خود اختصاص داده‌اند. در سال ۹۸، ۵۸۶ هزار و ۱۴۷ نشست‌وبرخاست در فرودگاه‌های کشور انجام گرفته که نسبت به سال گذشته (۶۲۴ هزار و ۰۳۴) کاهش نزدیک به ۷ درصدی را نشان می‌دهد.


این گزارش را در سایت هفته نامه حمل ونقل بخوانید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.