| کد خبر: 208221 |

◄ اولویت با ساخت هواپیما است یا بومی‌سازی صنعت ریلی؟

اگر همان بودجه کلانی که برای ساخت هواپیمای مسافربری هزینه می‌شود برای بومی‌سازی حداکثری در صنعت ریلی هزینه می‌شد، نتیجه بهتری به‌دست می‌آمد.

تین نیوز

کشور ما در بخش غیرنظامی با مشکل تعیین استراتژی، اهداف و اولویت‌گذاری مواجه است به‌طوری‌که اگر همان بودجه کلانی که برای ساخت هواپیمای مسافربری هزینه می‌شود برای بومی‌سازی حداکثری در صنعت ریلی هزینه می‌شد، نتیجه بهتری به‌دست می‌آمد.

به گزارش تین نیوز، مطلب بالا بخشی از دیدگاه یک کاربر است که در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری منتشر کرد و عنوان کرد: مشکل اصلی کشور ما این است که اهمیت حمل و نقل ریلی پرسرعت در کشور ما هنوز کامل درک نشده و بسیاری از کارشناسان حتی در سطوح تصمیم‌گیری با حمل و نقل ریلی پرسرعت مخالف بوده و اصرارشان بر توسعه حمل و نقل هوایی است.

بیشتر بخوانید:

وی با تاکید بر این‌که توسعه حمل و نقل هوایی باتوجه به تحریم‌ها و ناوگان پیر و خسته و آسیب دیده هوایی بسیار بعید است، بیان کرد: با وجود مشکلات مالی موجود و نبود قدرت تکنولوژیک، هزینه‌های سنگینی برای ساخت هواپیما صورت می‌گیرد در حالی که ساخت هواپیمای مسافربری کاری نیست که یک کشور بتواند به تنهایی انجام دهد، همچنان که ایرباس حاصل تلاش یک قاره و بوئینگ متعلق به آمریکا بوده که مختصات آن مشخص است.

او ادامه داد: در واقع سازندگان هواپیماهای مسافربری واقعی در دنیا همین 2 کمپانی هستند و حتی اگر ایران هواپیمای مسافری هم بسازد باز هم معنای اقتصادی نخواهد داشت و به عبارتی آتش زدن بودجه است.

منابع مالی که اشتباه خرج می‌شود

این کاربر با ارایه یک مثال از تصمیم‌گیری درست در بخش نظامی کشور، گفت: در بخش نظامی برای بازدارندگی، ساخت موشک یا ساخت جنگنده در نظر گرفته و درنهایت به ساخت موشک رای داده شد و نتیجه نشان داد چقدر تصمیم درستی بود که موشک انتخاب شد چون تکنولوژی پایین‌تری داشت، فقط در انحصار غرب نبود و هزینه کمتری داشت.

وی افزود: اگر همان بودجه کلانی که برای ساخت هواپیمای مسافربری هزینه می‌شود برای بومی‌سازی حداکثری در صنعت ریلی هزینه شود، این هزینه «معنا خواهد داشت».

این کاربر تین نیوز ادامه داد: پس منابع مالی فراهم است اما جای اشتباه خرج می‌شود و چون تکنولوژی ریلی پرسرعت فقط در اختیار غرب نیست می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد اما برای رسیدن به این هدف لازم است اولویت‌ها درست انتخاب شود، عزم ملی وجود داشته باشد و باور شود که احداث و راه‌اندازی ریلی پرسرعت چقدر بااهمیت است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایرج ابراهیمی 2 1

    کشوری با شرایط ایران هم حمل و نقل ریلی نیاز دارد و هم حمل و نقل هوایی و دریایی و جاده ای ، نباید پرداختن به یکی از آنها باعث شود دیگری فراموش شود.
    مشکل اینه که باند بازی ها و سیاسی کاری ها را قبل از منافع کشور قرار میدهند و بدینصورت از توان کل کشور استفاده نمیشود و همه کارها با راندمان پایین انجام میشود. لذا پیشرفت چشمگیری متناسب با توان کشور و استعداد های موجود حاصل نمیشود. حالا بدترین کار اینه که حوزه های مختلف بجای پرداختن به حوزه کاری خودشان بجان یکدیگر بیفتند.

  • جاوید تقی زاده 1 0

    ستاد توسعه فناوری های حوزه فضائی و حمل و نقل پیشرفته که زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است یکی از مراکز معتبر و رسمی است که در زمینه تکنولوژی هوائی و ریلی فعالیت دارد.
    کارشناسان زبده صنعت هوائی که در این ستاد همکاری دارند افراد با پشتوانه چند دهه فعالیت در این رشته هستند.
    متاسفانه در بخش ریلی، کارشناسانی به مفهوم واقعی، که دارای "این سطح" تجربه و تخصص باشند، بکار گرفته نشده اند.
    همین اختلاف سطح کارشناسی، می تواند گواه عمق کم توجه و باور ، به ضرورت کار در صنعت ریلی باشد.

  • ناشناس 1 2

    مشکل اینه اون کاربر گرامی نمیدونه بودجه زیادی برای ساخت هواپیما خرج نشده!!
    کل قرارداد ایران ۱۴۰ مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار بود! با این پول ما هم هواپیما ساز شدیم ، هم تونستیم هلیکوپتر کبری را بسازیم ، هم اولین پهپاد جت مون یعنی ابابیل جت (کرار) !
    ما با ۲۰۰ میلیون دلار تجربه ای از انتونوف انتقال دادیم که الان با اون تجربه میتونیم جنگنده صاعقه و اموزشی کوثر و هلیکوپتر شاهد و کبری بسازیم!

    اولویت باید با صنعت ریلی باشد اما نه با حذف بودجه هوایی!
    با حذف اختلاس ها و اشرافی گری ها!

    • ناشناس 0 1

      در جواب ناشناسی که از 200 میلیون دلار صحبت کردن اولا به فرض همان 200 میلیون دلار ، مگر 200 میلیون دلار رقم کمی است آن هم با شرایط بودجه ایی کشور ؟؟؟ بودجه باید به جایی بره که کمک بزرگ به کشور کنه مثلا به ساخت یک کریدور ترانزیتی ریلی کمک بده که در راستای اقتصاد غیرنفتی باشد و درآمد خوب و پایداری نصیب کشور کنه و تحریم شکن باشه مثلا خط ریلی رشت آستارا ، دوما ما واقعا هواپیماساز شدیم ؟! روسیه با آن سابقه و صنایع عریض و طویل هواییش نهایتا در ساخت بدنه هواپیما به جاهایی رسیده و در موتور و اویونیک مانده هواپیماسازی یعنی ایرباس که حاصل همکاری یک قارس با اوج صنایع و علم و سابقه و اقتصادی که آن کشورها دارن و البته بوئینگ به مختصات آمریکا و البته باز همکاری اروپا ، ما چگونه هواپیماساز شدیم ؟؟!!! سوما ساخت هواپیمای مسافربری اساسا با ساخت جنگنده و هلیکوپتر و پهباد متفاوته ساخت هواپیمای مسافربری فوق العاده علم پیچیده تریه و فناوری بسیار بسیار بالاتری می طلبد و یک اقتصاد قوی هم پشتش می خواد شما می بینید خیلی از کشورها جنگنده می سازند اما کلا قید ورود به ساخت هواپیمای مسافربری را زدند و نکته اینجاست که آن ها تحریم هم نیستند که می توانند از غرب تا حدی تکنولوژی ساخت را هم بگیرند ایران تحت شدیدترین تحریم ها و سایر مشکلاتی که دارد به تنهایی هواپیمای مسافربری بسازد ؟؟!! چگونه ساخت ایران 140 که آن هم ساخت ما نبود توانسته به ساخت هلیکوپتر کبری و پهباد ابابیل و ... کمک بده ؟!! این ها اصلا پروژه های دیگری هستند و اگر بودجه در این پروژه های نظامی هزینه بشه اتفاقا خیلی هم خوب خواهد بود چون برای دفاع از کشور نیازه اما بودجه برای ساخت هواپیمای مسافربری واقعا قابل توجیه نیست وقتی مملکت کسری بودجه داره و صدها پروژه زیرساختی مهم نیازه درالویته و مانده که یکیش همین بحث ریلی پرسرعته یکیش بحث زیرساخت های آبیه که هر ساله نصف کشور را سیل نبرد نصف دیگر را خشکسالی یکیش بحث حمل و نقل عمومی مثل متروئه در این وضعیت گرانی بنزین و ... خیلی راحت از 200 میلیون دلار صحبت کردین گفتیم نکند خزانه چین یا آمریکا را داریم !!! اگر قرار به ساخت جنگنده و هلیکوپتر و پهباد باشد که حتما نیازه واقعا لازم نیست برویم دنبال ساخت هواپیمای مسافربری و دور شمسی قمری بزنیم و آنجا بودجه هزینه کنیم که شاید مثلا ساخت ایران 140 به ساخت هلیکوپتر کمک کند ! مستقیما هم می شود روی این پروژه های نظامی سرمایه گذاری داشت !!!

    • ناشناس 1 0

      ۲۰۰ میلیون دلار خیلی کمه!
      درامد کشور خیلی بیشتر از این حرفاست!
      تازه این دویست میلیون هم طی دو دهه پرداخت شده!
      همون دهه ۷۰ که این قرارداد با ۲۰۰ میلیون بسته شد ، اگه قرار بود با ایلوشین یا ای تی ار بسته بشه باید چند میلیارد هزینه میشد!
      شرکت هسا که هلیکوپتر شاهد و کبری ، جنگنده صاعقه و ... ، ایران۱۴۰ و کرار ... میسازه با همون قرارداد با انتونوف یاد گرفت واسه ساخت چه بخش هایی لازمه ، مدیریت هوایی چیه ، اویونیک چیه و ... ! دوره های مدیریتی و تجربه ای که مدیران هسا دیدن و یادگرفتن "صنعت هوایی" یعنی چه ، همش بخاطر همون قرارداد ۲۰۰ میلیونی بود که به همت دولت سازندگی بسته شد و کشور های دیگه این تجربه را با چند میلیارد دلار بدست اوردن!
      درضمن ، بمباردیر ، امبرائر ، سوخو و ... هم هواپیما های خوبی میسازن اما مهمتر از ساخت هواپیما این هست که اگر شما در این صنعت سرمایه‌گذاری نکنی ، از تکنکلوڗی های " های تک " عقب میافتی و در سایر صنایع هم عقب میمونی!
      بخاطر همینه که المان ، فرانسه ، انگلیس ، برزیل ، سوئد ، کانادا ، ژاپن ، چین ، روسیه ، کره جنوبی ، اسپانیا ، افریقا جنوبی و ... سالانه چند صد میلیون دلار در این ضمینه خرج میکنند!
      نه در دو دهه ۲۰۰ میلیون خرج کنند!
      توصیه میکنم درامد کشور در دهه ۸۰ را سرچ کنید!

  • ناشناس 3 0

    بجان یکدیگر افتادن معنی نداره چون حمل و نقل هوایی ، دریایی و زمینی هر 3 از یک جا مدیریت می شه صحبت فقط اینه که ریلی آن هم پرسرعت اگر الویت یک باشد می توانیم در بخش ریلی پرسرعت حتی به بومی سازی حداکثری برسیم و اگر ریلی پرسرعت راه بیافتد نیاز مردم تامین می شه حال اگر مثلا مسیر هوایی 1 ساعته تهران مشهد با قطار 4 ساعته طی شود باز مردم بسیار استقبال خواهند کرد و راضی خواهند بود چراکه هم ارزان تره هم دردسترس تر و هم به قدر کافی سریع و هر خط ریلی پرسرعتی که راه بیافتد تحریم هوایی یک قدم به شکستن نزدیک می شه چون هدف آمریکا از تحریم های هوایی ناراضی سازی ملت ایرانه اگر یک استراتژی ، برنامه ریزی و نگاه درست وجود داشته باشه ما می توانیم طی دو سه دهه آتی خطوط پرسرعت تهران مشهد ، تهران تبریز ، تهران اهواز ، تهران اصفهان شیراز بوشهر و اصفهان چابهار را داشته باشیم آن روز قطعا خود آمریکا برای فروش هواپیما جلو خواهد آمد چون دیگر هدف ناراضی سازی ملت ایران را از دست داده حداقل برای منافع اقتصادی تلاش خواهد کرد همچنین آمریکا تلاش می کند بخش بار ایران را هم فلج کند و ما در بخش حمل بار مشکل داریم مثل ناوگان کهنه حمل بار که ریل اینجا هم می تونه به دادمون برسه شما هر ریالی که در بخش هوایی برای توسعه هزینه کنید حال چه ساخت زیرساخت ها چه ساخت هواپیما درواقع به تحریم های هوایی آمریکا قدرت دادین هزینه در بخش هوایی فقط باید به قدر نیاز باشد اگر واقعا نیاز ضروری به ساخت زیرساخت یا توسعه و ایمنی در بخش هوایی وجود داشته باشد می شود هزینه درستی داشت و از همه اشتباه تر ساخت هواپیمای مسافربریست که کاملا بی معنیه بودجه کشور ما محدوده و اگر این بودجه درست هم هدایت نشه واقعا به مشکل می خوریم با این رویه خط ریلی پرسرعت تهران مشهد و تهران اصفهان تا 20 سال دیگر هم به جایی نخواهد رسید روزها و ماه ها را خیلی ساده از دست می دهیم وقتی که زمان نداریم باید فکر کرد اگر تحریم های هوایی آمریکا تشدید شود و برای خرید هواپیمای دست دو هم اساسی به مشکل بخوریم و یا به هر نحوی این ناوگان پیر و خسته بازنشست بشه چه مدل حمل و نقل سریع و درستی در این مملکت پهناور ایجاد کردیم که جابه جایی مسافر و حمل بار فلج نشه ؟؟؟ اگر روزی به جایی برسیم که مجبور به استفاده از فرودگاه های کشورهای همسایه شویم روزی که ناوگان هوایی مان زمین گیر شده ملت را با چه وسیله ی سریعی می خواهیم به این فرودگاه ها برسانیم ؟ آن کسانی که استراتژی می چینند باید متوجه باشند که ما با آنگلوصهیون ها در افتادیم و آن ها در دشمنی متوقف نمی شن باید به بدترین سناریوها فکر کرد و چند دهه بعد را هم دید شما 50 سال هم در بخش ساخت هواپیمای مسافربری هزینه کنید نهایتا به هیچ جا نخواهید رسید روس ها با این همه سابقه و صنایع هوایی گسترده نهایتا در بخش ساخت بدنه به موفقیت هایی رسیدن باز در موتور و اویونیک محتاجن چین با آن اقتصاد و مختصاتش باز ابتدای راهه کشورهایی که روابط جهانی هم دارند و تحریم آنچنانی هم نیستند ما دنبال چه می گردیم ؟؟؟

    • ناشناس 0 0

      شما چطوری میخوای لوکوموتیو پر سرعت بسازی یا بخری؟
      چطوری میخوای ریل مناسب بخری؟
      اونا هم تحریم ان و ما برای قطار با سرعت ۸۰ کیلومتر هم لوکوموتیو مناسب نداریم!
      الانم پولی به هوایی نمیدن!
      خط تولید ایران۱۴۰ تعطیله از سالها پیش ، بودجه سایر پروڗه ها هم فقط در حد حقوق کارمندان هست!

  • ناشناس 2 0

    همین الان فولاد مبارک ریل تولید میکنه شرکت مپنا لوکوموتیو میسازد خیلی هم عقب نیستمم درست کم لطفی شد ولی اانقدر هم تکنلوژی بالایی نداره میشه بومی سازی کرد

    • ناشناس 1 0

      مپنا هم بدون خرید از خارج لوکوموتیو نمیسازه!
      وگرنه ما لوکوموتیو ۵۰ سال پیش رو مجبورا استفاده نمیکردیم!

  • سجاد 0 0

    ما در صنعت ریلی هم بالاخره پیشرفت می کنیم، ولی باید این نکته عرض کنم که صنعت ریلی مثل صنعت خودرو در اختیار کامل دولت است نه متخصصان و توانمندان ایرانی! و درباره بودجه هم باید عرض کنم که ایشون به دلار گرون قیمت الان ۳۰ هزار تومنی حساب کرده لابد، در حالی که اگر تکنولوژی بومی سازی بشه قیمت در حد حداقلی ترین دلاز ارز دولتی یعنی ۳ هزار تومن حساب میشه، پس مشکل منابع با توجه به قیمتهای قرارداد گرون دیگر به خصوص اختلاس ها یک ارقام ناچیز به حساب میاد،و این که می گوید همه کشورها در ساخت هواپیما نقش دارند باید عرض کنم که آمریکا حدود ۹۰ درصد ساختشو انجام می دهد آشغالاش سپرده کشورهای دیگه، پس این که ایران ۱۰۰ درصد همه بخش هاش بسازد چیز عجیبی نیست، و آخر سر عرض کنم وقتی ایشون از همه تکنولوژی از لحاظ بودجه فقط موشک می پسنده، در حالی که الان موشک داریم، پهپاد داریم، جنگنده کوثر ۱۰۰ درصد بومی داریم، و خیلی چیزهای دیگه بومی داریم، کاملا مشخصه ایشون طرفدار ایران و ایرانی نیستند، حداقل می خوان ثابت کنند که ایران حداقلی ها را بپسندد.