| کد خبر: 181328 |

گفتگو با محسن پورسیدآقایی درباره یک کنفرانس پرحاشیه

◄ پایان پوپولیسم در هزینه‌کرد منابع شهرداری

هفدهمین کنفرانس مهندسی حمل‌ونقل سال گذشته در اسفندماه با حضور متخصصانی از کشورهای دیگر و پژوهشگران ایرانی برگزار شد. اما برگزاری این کنفرانس در سال جاری بنا به گفته معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران احتمالا به تعویق افتاده و به سال آینده موکول شود.

تین نیوز

 هفدهمین کنفرانس مهندسی حمل ونقل سال گذشته در اسفندماه با حضور متخصصانی از کشورهای دیگر و پژوهشگران ایرانی برگزار شد. اما برگزاری این کنفرانس در سال جاری بنا به گفته معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران احتمالا به تعویق افتاده و به سال آینده موکول شود.

محسن پورسیدآقایی که هفته گذشته مهمان هفته نامه «حمل ونقل» و پایگاه خبری تخصصی «تین نیوز» بود، از لزوم خروج این کنفرانس از تولی گری شهرداری سخن گفت.

پورسیدآقایی اعتقاد دارد دولت (به معنای عام) نباید تولی گری کنفرانس های این چنینی را بر عهده بگیرد و باید به جای این کار از آنها حمایت کند. همین امر هم باعث شده سال جاری حواشی ای دراین باره ایجاد شود که معاون حمل ونقل و ترافیک شهر تهران درباره آن توضیح می دهد.

آقای پورسیدآقایی دلیل اصرار شما بر واگذاری مسئولیت برگزاری کنفرانس مهندسی حمل ونقل به بخش خصوصی و علمی چیست؟

کنفرانس حمل ونقل، می تواند کنفرانس علمی و بسیار خوبی باشد مشروط به اینکه از سوی دولت برگزار نشود. سال های زیادی است که دستگاه های دولتی بر اساس سیاست خود اقدام به برگزاری همایش، سمینار و کنفرانس نمی کنند و در واقع این انجمن های علمی و سازمان های مردم نهاد هستند که تولیت برگزاری کنفرانس ها را عهده دار می شوند. حداکثر، سازمان های دولتی حامی برگزارکنندگان کنفرانس و همایش های علمی هستند. این مهم نیز به دلیل حذف رویکرد دستوری و الزامی برای برگزاری کنفرانس ها است. این تغییر رویکرد سال ها است در دولت شکل گرفته است؛ اما برگزاری کنفرانس در شهرداری با کوچک ترین تغییری به کار خود ادامه داده است.

متأسفانه در شهرداری تهران این رویکرد با وجود اعلام دولت، تغییر نکرده است. برگزاری کنفرانس مهندسی حمل ونقل در چندین دوره از برگزاری با تولیت شهرداری همراه بوده که همین امر مانع از دستیابی به اهدافی شده که از آن انتظار می رفته است؟ کما اینکه هزینه گزاف برگزاری آن را نیز نباید از نظر دور داشت.

درباره هزینه های این کنفرانس نیز حواشی ای وجود دارد و گفته می شود که هزینه های آن غیرطبیعی است، دراین باره توضیح می دهید؟

کنفرانس مهندسی حمل ونقل بسیار گران برگزار می شده است. به طورقطع گران ترین کنفرانسی که در سال های اخیر در کشور برگزار شده است که مباحث و دستورات آن نیز از سوی شهرداری صادر می شده است، کنفرانس مهندسی حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران است. مباحث و دستورات آن نیز بیش تر، از سوی شهرداری تهران صادر می شده و لذا نحوه برگزاری این کنفرانس می توانست از هدف اصلی خود که پرداختن علمی به موضوع حمل ونقل و ترافیک بود، فاصله بگیرد.

اکنون این سیاست تغییر کرده است؟

سیاست جدید معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این دوره از برگزاری، بر این قرار گرفته است که علاوه بر قطعی بودن برگزاری کنفرانس، تغییراتی نیز در نحوه برگزاری آن صورت بگیرد. در تصمیم جدید معاونت حمل ونقل و ترافیک که شهردار محترم تهران نیز موافق آن بودند، مقرر شد تا هیئت امنایی از دانشگاه ها و متخصصان حمل ونقل و انجمن های صنفی مرتبط با حمل ونقل مسئول برگزاری کنفرانس شوند که جنبه های علمی و فنی را بیش تر مورد دقت نظر قرار دهند.

بخشی از تصمیم واگذاری برگزاری کنفرانس حمل ونقل پس از مباحث علمی، کاستن از هزینه ای است که به طور غیرمستقیم از سوی مردم تأمین می شود. امروز تمامی کنفرانس های علمی کشور را انجمن های تخصصی برگزار می کنند نه یک دستگاه دولتی یا شبه دولتی مانند شهرداری تهران. لذا سیاست معاونت حمل ونقل و ترافیک بر این استوار شده است که برگزارکننده کنفرانس مهندسی حمل ونقل گروهی تخصصی از بدنه دانشگاه ها باشد که مباحث علمی بیش از تشریفات برای آن دارای اهمیت باشد. شهرداری تهران نیز حتماً در کنار هیئت های علمی به تأمین بخشی از هزینه ها و محل برگزاری کنفرانس مهندسی حمل ونقل می پردازد.

با این کار کنفرانس استقلال پیدا می کند؛ دلیل مخالفت برخی با این سیاست چیست؟

قطعاً اتخاذ چنین تصمیم بزرگی به مذاق برخی خوشایند نخواهد بود و این احساس که بودجه شهرداری به «کُر» وصل است آنها را به این اشتباه بیندازد که شهرداری از هزینه کرد در چنین کنفرانس مهمی خودداری می کند. اما واقعیت این است که در دور جدید مدیریت شهری اهتمام به امانت داری داشته و قصد دارد تا پول مردم که از محل مالیات و عوارض اخذ می شود را در محل درست هزینه کند. برخی با پرداختن به شایعه برخورداری معاونت حمل ونقل و ترافیک سالیانه ۴۰۰۰ میلیارد تومان بودجه در اختیار دارد و چرا در برگزاری کنفرانس ۲ میلیاردی حساسیت به خرج می دهد باید گفت، این استدلال اساساً صحیح نیست و چنین نگاهی در هزینه کرد منابع نیز قطعاً در معاونت حمل ونقل و ترافیک جایگاهی ندارد.

چه دلیلی دارد که شهرداری تهران گران ترین کنفرانس را در سطح کشور برگزار کند؟

در سال های گذشته شهرداری تهران متولی برگزاری گزاف ترین کنفرانس در کشور بوده که از جیب مردم هزینه می شده است. مگر نباید پول مردم با رعایت انصاف هزینه شود گران ترین کنفرانس را برگزار کنیم چراکه بودجه معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران زیاد است؟ اگر روحیه پوپولیستی در معاونت حاکم بود می توانستیم از محل بودجه سالیانه به تمامی مدعوین و متخصصان حوزه حمل ونقل حاضر در این کنفرانس، بابت داوری مقالات و شرکت در این کنفرانس به هر بهانه ای پولی پرداخت کنیم و یا در اصطلاح به همگان «خیر» برسانیم. با این کار رضایت بسیاری از حاضران در کنفرانس جلب می شد.

اما برخورداری از رویکرد واقع بینانه در برگزاری کنفرانس و همایش ها بحثی است که در شهرداری حاکم شده است. شما این روزها کنفرانسی را پیدا نمی کنید که دولت یا نهادهای شبه دولتی متولی برگزاری آن باشد.

آیا انجمن های تخصصی دانشگاهی و علمی برای برگزاری کنفرانس انتخاب شده اند؟

امیدوار هستیم با توان علمی خوبی که در بین دانشگاهیان و متخصصان داخلی برای برگزاری کنفرانس مهندسی حمل ونقل سراغ داریم گروه های خوبی به این منظور پیشگام شوند. کار برگزاری نمایشگاه نیاز به تیم قوی دارد حتماً این گروه ها از حمایت شهرداری تهران برخوردار می شوند. ممکن است این امر باعث لغو کنفرانس شود. طبیعتاً با تصمیم جدید شهرداری تهران در برون سپاری تولیت برگزاری کنفرانس مهندسی حمل ونقل، زمان برگزاری تغییر خواهد کرد. تا به امروز اقدام عملی برای برگزاری کنفرانس شروع نشده و زمستان امسال این کنفرانس برگزار نمی شود.

آیا دلیل خاصی وجود دارد که شورای شهر به تولیت شهرداری در برگزاری کنفرانس اصرار دارد؟

پاسخ این سؤال نزد اعضایی در شورای اسلامی شهر است که به این مسئله اصرار دارند. به نظر می رسد اینکه اصرار به برگزاری کنفرانس تحت تولیت شهرداری وجود دارد تنها به این دلیل است که ریخت وپاش ها ادامه داشته باشد و معاونت علاقه ای به این ندارد که در این حوزه «بریزوبپاشی» صورت بگیرد.

کنارکشیدن شهرداری چه تأثیری بر استقبال از کنفرانس حمل ونقل خواهد داشت؟

قطعاً با کنارکشیدن شهرداری از مسئولیت برگزاری، از تشریفات در برگزاری کنفرانس مهندسی حمل ونقل می کاهد ولی تغییری در استقبال علمی دانشجویان و هیئت های علمی و دارندگان مقالات صورت نمی دهد. برای این مخاطبان فرقی ندارد که متولی برگزاری کنفرانس کیست و یا محل برگزاری کنفرانس کجا خواهد بود. به نظر می رسد بخش محتوایی کنفرانس حتماً بهبود پیدا می کند و با غنای بیش تری همراه خواهد شد. پیشنهاد شهرداری این است که برگزاری کنفرانس در هر دوره با یک دانشگاه باشد. هر دانشگاهی با وجهه علمی خود در تلاش برای صیانت از آبروی علمی اش است. به این ترتیب لذا محتوا افزوده و از تشریفات زائد کنفرانس کاسته می شود.

شهرداری تهران برای استفاده عملی از خروجی های کنفرانس برنامه ای دارد؟

امیدوار هستیم که از دستاوردهای علمی کنفرانس مهندسی حمل ونقل نهایت بهره برداری صورت بگیرد. شهرداری تهران از مباحث علمی در اداره شهر استقبال می کند.

هفته نامه حمل ونقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام. حساسیت راجع به نحوه ی هزینه کرد بودجه ی محدود قابل تقدیر است . فاصله گرفتن از تولی گریِ این گزاف ترین کنفرانس در کشور نشانه ی احساس مسئولیت است. تنها سوال باقی مانده تعیین جانشین برای اجرای این کنفرانس است. دانشگاه؟ انجمن های تخصص و حرفه ای ؟