بازدید سایت : ۳۷۸۲۷

چرا کارگران راه آهن حداقل حقوق را دریافت می کنند؟

​مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: بیش از 10 سال گذشته انجام خدماتی مانند نگهداری خط به بخش خصوصی واگذار شده و در نهایت پیمانکاری در مناقصه ها برنده می شود که پایین ترین قیمت را ارایه دهد و راه آهن تنها می تواند الزام به روز شدن حقوق کارگران را در قرارداد ها ذکر کند و تعیین پلکان حقوقی کارگران بر عهده پیمانکار منتخب است.

چرا کارگران راه آهن حداقل حقوق را دریافت می کنند؟
تین نیوز |

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: بیش از 10 سال گذشته انجام خدماتی مانند نگهداری خط به بخش خصوصی واگذار شده و در نهایت پیمانکاری در مناقصه ها برنده می شود که پایین ترین قیمت را ارایه دهد و راه آهن تنها می تواند الزام به روز شدن حقوق کارگران را در قرارداد ها ذکر کند و تعیین پلکان حقوقی کارگران بر عهده پیمانکار منتخب است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، میعاد صالحی درباره حقوق  دستمزد حداقلی کارگران حوزه راه آهن به ویژه بخش تعمیرات خط اظهار داشت: در فرآیند خصوصی سازی که در حوزه خط که از بیش از 10 سال گذشته انجام شده، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک شرکت صد در صد دولتی، انجام تمام خدمات را به شرکت های پیمانکاری واگذار می کند و این واگذاری را از طریق مناقصه انجام می دهد. شرکت های پیمانکاری حوزه خط هم براساس قوانین دولتی ارزشیابی فنی می شوند و به مراحل پایانی راه پیدا می کنند و در نهایت آن شرکتی که پایین ترین قیممت را بدهد، برنده می شود.

وی ادامه داد: البته همواره تلاش کردیم که بتوانیم روی این موضوع پافشاری کنیم و بایستیم که پیمانکاری برنده شود که نسبت به پرنسل و کارگران خود رسیدگی بهتری را داشته باشد و این موضوع را در تمام مناقصه ها به عنوان الزام مطرح می کنیم و به این موضوع تاکید داریم.

مدیر عامل شرکت راه آهن گفت: علی رغم تاکید راه آهن معمولا پروسه برگزاری مناقصه ها به این نحو است که هر پیمانکاری که قیمت پایین تری را ارایه می دهد، برنده است و از این در فضای حداقلی عمل می شود که البته در مناقصه های سایر حوزه ها هم شرایط همین است.

صالحی افزود: اگر این کارگران زیر مجموعه راه آهن بودند و به صورت مستقیم از پرسنل شرکت راه آهن تلقی می شدند حتما رسیدگی بهتری درباره حقوق و مزایای این افراد انجام می شد اما از آنجایی که از سال های گذشته در فرایند خصوصی سازی این بخش از راه اهن منفک شده، ما هم موظف هستیم. براساس قوانین تشریفات قانونی، شرکت پیمانکار را در فرایند مناقصه انتخاب کنیم و کار را به آن واگذار کنیم، همانطور که گفتم  در نهایت هم شرکتی برنده می شود که پایین ترین قیمت را ارایه دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: واقعیت این است که ما هم تمایل داریم رسیدگی بهتری به نیروی کار این حوزه شود چراکه در شبانه روز در سرمای منفی 20 درجه و در گرمای مثبت 50 درجه با فولاد سرد یا فولاد داغ مشغول به کار هستند و می دانیم که فولاد هم دما را بیشتر از آن حد واقعی سردتر یا گرم تر و کار در این شرایط دمایی را سخت ترمی کند.  

وی تاکید کرد: از این رو در قراردادها با پیمانکاران بند محکم تری را درج کرده ایم که حقوق و دستمزد افراد حتما به روز باشد اما در مورد پایه حقوق در پلکان حقوق اینکه شرکت به چه نحو عمل می کند، وزارت کار با اختیارات و قوانینی که دارد، باید نظارت کند. ما هم تلاش می کنیم حقوق را به روز کنیم اما از این جهت که بعد از پایه حقوق چه امکاناتی به کارگران تخصیص داده می شود یا در چه پلکان حقوق قرار می گیرد به شرکمت پیمانکاری بر می گردد.  

صالحی با بیان اینکه معیشت کارگران راه آهن برای ما بسیار مهم است اما وقتی این حوزه به بخش خصوصی واگذار شده مجبور به رعایت تشرقات قانونی هستیم، گفت: تمام دستگاه های نظارتی در فرایند مناقصه حضور دارند و نمی توان خارج از مقررات عمل کرد و تنها الزام ما در راه آهن به پیمانکاران این بوده که حقوق افراد به روز باشد و اگر تا سه ماه هم تخصیص از سازمان برنامه انجام نشد شرکت پیمانکاری موظف است که حقوق پرسنل را به روز کند.        

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حقگو

    یک بنده خدایی (؟؟؟)می گفت اگر قطارهای تندرو پردیس راه اندازی می شد بطور مثال یک میلیون نفر در سال جابجایی مسافر داشتیم واین یعنی اینکه به همین تعداد مسافرت جاده ای وحوادث جاده ای ومرگ ومیر مسافران کاهش پیدا می کرد با این توجیه حالا چند نفر از پرسنل هم به دلایل شرایط نامناسب وآلوده محیط کار با سرطان می مردند خیلی اهمیت نداشت به ایشان گفتم روی کاغذ حرف شما صحیح است فقط سئوال اینجاست که چرا شما نباید توی کارگاه به جای کارگر می مردید به آقای صالحی هم درهمین راستا بفرمائید برفرض که برروی کاغذ خصوصی سازی دست شما رابسته است سئوال اینجاست که چرا تو باید مدیر عامل باشی وکارگران پیمانکار برای تنوع هم که شده چند وقتی جایتان را با کارگران عوض بکنید تا آنها هم از همین دلایل آبدوغ خیاری وگریه های اشک تمساح برای شما بیاورند