| کد خبر: 186237 |

◄ کمک دولت به «هما»؛ ریختن پول در چاهی که انتها ندارد

یک کارشناس اقتصادی و فاینانس دانشگاه امبری ریدل آمریکا معتقد است که کمک دولت به ایرلاین‌های دولتی در صورتی که با اصلاح ساختاری همراه نشود به مانند چاهی است که ریختن پول در آن انتهایی نخواهد داشت.

تین نیوز

استاد اقتصاد و فاینانس هوانوردی در دانشگاه امبری ریدل فلوریدا آمریکا معتقد است که کمک دولت به ایرلاین‌های دولتی در صورتی که با اصلاح ساختاری همراه نشود به مانند چاهی است که ریختن پول در آن انتهایی نخواهد داشت.

بیژن وثیق در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هوایی تین‌نیوز در توضیح اینکه آیا اقدام اخیر دولت، مبنی بر تسویه 16 هزار میلیارد ریالی بدهی‌های شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند این شرکت را از خطر ورشکستگی نجات دهد، عنوان کرد: بنده می‌توانم‌ مثال‌های متعددی از کمک‌های مالی دولت‌های مختلف به شرکت‌های هوایی بزنم که بدون نتیجه بوده است.

بیژن-وثیق

او در ادامه اضافه می‌کند: البته کمک‌های مالی «subsides» در شرایط خیلی خاص نه تنها جایز است، حتی ممکن لازم است که لازم هم باشد؛ اما مهم‌ترین شرط برای کمک دولت این است که ایرلاین ملی برنامه بسیار دقیق و اصولی را برای خارج شدن از شرایط کنونی خود باشد.

بیش‌تر بخوانید:

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه هر نوع کمک دولت به شرکت‌های هواپیمایی که همراه با تغییرات کلی ساختاری در ایرلاین همراه نباشد مفید واقع نخواهد شد، ابراز کرد: ایرلاین‌های بسیاری متعلق به دولت بودند و هر باره دولت به آن‌ها پول تزریق می‌کرد اما هیچ‌گاه موفق نبودند. باید بگویم که بنده مخالف کمک مالی دولت به ایرلاین‌ها نیستم چراکه ایرلاین‌ها در ایران تحت‌فشارهای بسیاری هستند اما اگر این ایرلاین‌ها یک برنامه‌ریزی دقیق نداشته باشند کمک دولت نتیجه‌ای نخواهد داشت و به مانند چاهی است که ریختن پول در آن انتهایی نخواهد داشت.

وثیق تأکید کرد: لازم است که در شرایط کنونی با بررسی‌های دقیق نقاط ضعف و قوت ایرلاین ملی مشخص شود.

به گفته او؛ تمام ایرلاین‌های موفق دنیا ایرلاین‌هایی خصوصی هستند، البته صددرصد خصوصی بودن هم دلیل بر موفقیت نیست. همانطور که تجربه نشان داده بسیاری از ایرلاین‌های خصوصی دنیا به دلیل عدم مدیریت صحیح ورشکسته شده‌اند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • داریوش 0 0

    هرچند بطور قطع نیت شما از این مصاحبه خیر نیست ولی این مطلب کاملا درسته.

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام.همانطور که کمک دولت به هما ریختن پول در چاهی ست که انتها ندارد ، کمک دولت به خودرو سازها ی دولتی و شبه دولتی هم ریختن پول در چاهی ست که انتها ندارد، کمک دولت به شرکت های کشتی سازی دولتی شبه دولتی هم ریختن پول در چاهی ست که انتها ندارد، کمک دولت به واگن سازها ی دولتی و شبه دولتی هم ریختن پول در چاهی ست که انتها ندارد ، کمک دولت به فولاد سازها ی دولتی و شبه دولتی هم ریختن پول در چاهی ست که انتها ندارد ، کمک دولت به شرکتهای حمل و نقل دریایی و ریلی دولتی و شبه دولتی هم ریختن پول در چاهی ست که انتها ندارد، کمک دولت به ماشین سازهای دولتی و شبه دولتی هم ریختن پول در چاهی ست که انتها ندارد و . . . اگر با اصلاح ساختاری همراه نباشد.