◄ ورود نوآوری به بخش راهداری و حمل و نقل ضروری است
اگر باور کنیم آینده حوزه حمل و نقل، هوشمند می شود، مقاومت بخشهای سنتی شکسته میشود
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ورود نوآوری به بخش بار، راهداری و حمل و نقل را ضروری دانست و گفت: اگر باور کنیم آینده حوزه حمل و نقل، هوشمند می شود، مقاومت بخشهای سنتی شکسته میشود و آنها به سوی حمایت از شرکتهای دانش بنیان و خلاق این حوزه روی میآورند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سورنا ستاری در بازدید از شرکت دانشبنیان شبکه رانندگان شجران و سامانه دستاوردهای هوشمند در حوزه لجستیک با تاکید بر این که هوشمندی حمل و نقل بین شهری و تحول زیرساختی این حوزه را شرکتهای دانش بنیان و خلاق فعال در این حوزه رقم میزنند، افزود: مهم ترین لازمه برای تحقق اقتصاد دانش بنیان و خلاق، فرهنگ این اقتصاد است و اگر فرهنگ این اقتصاد ترویج پیدا کند، شاهد حل مشکلات و رفع موانع خواهیم بود.
وی با بیان اینکه در بخش حمل و نقل بین شهری به ویژه بار، چالشهای بسیاری وجود دارد که حل آنها نیازمند تحول فرهنگی است، ادامه داد: با وجود تلاشهای بسیار برای رسوخ شرکتهای دانشبنیان و خلاق در حوزه حمل و نقل هوشمند بین شهری، پایانههای بار و حوزه های مرتبط، در این حوزه چندان پیشرفتی نداشته ایم که مهم ترین دلیل آن نقش دولت به عنوان اجراکننده و فقدان این فرهنگ دانش بنیان یعنی سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه اجراست.
معاون علمی و فناوری رییسجمهور، حضور فناوری های مالی (فینتکها) و ابزارهای هوشمند مالی را نمونهای موفق از میدان دادن به شرکت های دانشبنیان و خلاق دانست و گفت: در حوزه مالی و بانکی با نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان، این پیشرفت رخ داده است چراکه بانک مرکزی نقش نظارتی را ایفا کرد و بانک ها هم درک کردند که با همان ساختار قبلی نمی توانند، پیش بروند بنابراین به سوی سرمایه گذاری روی فناوری های مالی روی آوردند. اکنون به کمک شرکتهای دانشبنیان و خلاق این حوزه، روزانه میلیون ها تراکنش بدون حتی یک خطا صورت میگیرد.
ستاری، نقش دولت را نظارت و تنظیم گری دانست و خاطرنشان کرد: در حوزه حمل و نقل بین شهری نیز این گونه است و باید بخش خصوصی به این باور برسد کسب و کارهای دانش بنیان و خلاقی که در یک فضای محدود کار می کنند، نوآوریهایی دارند که ارزش آفرین و سودآور خواهد بود به سرمایه گذاری در این حوزه روی خواهد آورد. کافی است مجال و فضای لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی را ایفا کنیم.
وی ورود نوآوری به حوزه بار، راهداری و حمل و نقل اشاره کرد و گفت: سازمان راهداری که از شفافیت بارنامهها و سایر موارد سود می برد و اتفاقات خوبی در یک سال اخیر رخ داده است. یکی از کلیدهای این توسعه، بارنامه الکترونیکی است که محقق شده و گام ارزشمندی به سوی هوشمندسازی به حساب می آید.
رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: اگر فضایی ایجاد شود که باور کنیم آینده حوزه حمل و نقل، هوشمند می شود، مقاومت بخش های سنتی شکسته می شود و به سوی حمایت از شرکت های دانش بنیان و خلاق این حوزه روی می آورند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت دانشبنیان شبکه جامع رانندگان شجران با ایجاد یک پلتفرم نرم افزاری برای مدیریت یکپارچه لجستیک، زمینه را برای برقراری ارتباطی هوشمند و هدفمند میان تمامی ذی نفعان حوزه حمل و نقل، صاحبان صنایع، شرکتهای حمل و نقل و رانندگان ایجاد کرده است تا با مدیریت و راهبری تمامی فرآیندهای لجستیکی از رویش بار تا تحویل و صدور اسناد را یکپارچه کند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.