| کد خبر: 160078 |

طبق کنوانسیون بین‌المللی کار دریایی، شرکت‌های کاریابی به هیچ‌وجه حق دریافت مبلغی از دریانورد برای کاریابی ندارند و کمیسیون خود را باید از مالک شناور دریافت کنند.

تین‌نیوز | 

طبق قانون بین‌المللی کار دریایی باید سندیکایی برای دریانوردان وجود داشته باشد و این سندیکا در ایران نیز تاسیس یافته اما آیا توانسته است رسالت حمایت از دریانوردان را انجام دهد؟

یکی از دریانوردان کشورمان با بیان این مطلب، در توضیح این موضوع به تین‌نیوز گفت: این سندیکا نتوانسته است رسالت حمایت از دریانوردان را انجام دهد چون اجازه آن را نداشته و از ابتدا مقرر بوده که در حد یک ویترین عمل کند و نه بیشتر.

کاپیتان منصور جوادپور افزود: با نگاهی به روش استخدام در ساختار کشور درمی‌یابیم که مشکلات استخدام در قالب حرفه‌ها و مشاغل خشکی وجود داشته و این موضوع به بخش دریایی نیز تسری پیدا کرده است.

به گزارش تین‌نیوز، این فرمانده بازنشسته کشتیرانی و مدرس علوم دریایی تاکید کرد: با ریشه‌یابی درد مشترک آنها متوجه می‌شویم که نبود یک اتحادیه و یا سندیکای واقعی باعث شده کارگران و کارکنان نتوانند از یک قرارداد منصفانه و یک حمایت حقوقی برخوردار باشند.

وی اظهار داشت: بنابراین مادامی که علیرغم لحاظ شدن در قوانین کشور از ایجاد و تاسیس سندیکاها به‌صورت غیر مستقیم جلوگیری شود و صرفا نوع ظاهری و تصنعی آن تحمل شود، نمی‌توان انتظار داشت که مشکلات کارگری و استخدام  پایان یابد.

جوادپور خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که به دلیل کمبود کار در خشکی، متقاضی کار دریانوردی روز به روز خصوصاً در بخش نزدیک به ساحل افزایش می‌یاید و این در حالی است که تعداد شناورها افزایش آنچنانی نداشته و حمل‌و‌نقل دریایی نیز توسعه چندانی نیافته است.

به گزارش تین‌نیوز، وی افزود: بر این اساس وجود تعداد زیاد دریانورد خصوصا در رده ملوانی راه را برای سوءاستفاده و کم کردن پرداخت حقوق ماهانه باز نموده است و حتی گاهی دیده شده حقوق ماهیانه پرداخت شده در این نوع شناورها مساوی حداقل حقوق یک کارگر ساده خشکی بوده است.

این فرمانده بازنشسته کشتیرانی و مدرس علوم دریایی در ادامه گفت‌وگو با تین‌نیوز، تاکید کرد: طبق کنوانسیون بین‌المللی کار دریایی، شرکت‌های کاریابی به هیچ‌وجه حق دریافت مبلغی از دریانورد برای کاریابی ندارند  و کمیسیون خود را باید از مالک شناور دریافت کنند.

به گزارش تین‌نیوز، وی افزود: متاسفانه در حال حاضر این مبالغ از دریانوردان دریافت شده و دریانوردان نیز جرات اعتراض ندارند چون در این صورت نه تنها کاری به آنها معرفی نمی‌شود بلکه وارد لیست سیاه نانوشته شده و در دیگر کاریابی‌ها نیز نمی‌توانند کاری پیدا کنند.

به گفته جوادپور در شناورهای سنتی و ماهیگیری وضعیت ب غیر قابل قیاس با شناورهای نزدیک به ساحل زیر 500 فلزی است

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی اصغر حصاری 1 2

    درود بر شما کاپیتان عزیز

  • فوادنزله نژاد 2 0

    دروبرشما واقعا
    اما افسوس تا که انجام بشه سه نسل عوض شده وچه بلایی سر این ملوان یادر یانورد بیکار میاد خدا داند
    پیشنهاد کار ازقبیل سه ماه کار پانزده روز استراحت نه صدهزار تومن تازه معلومم نیست بیمه رد بشه یا اصلا دریافتی داشته باشی
    حق کاریاب از سیصد هزار تاحقوق اول میباشد
    ملوان نامحدودهستم از خرمشهر عشق به کارو تلاش دریا اما کارتهام درحال پیان اعتبار بدون کارکرد خودتون قضاوت کنید با این وضع معیشتی که دارم

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین