| کد خبر: 226975 |

خودروهای هیبریدی چه جایگاهی در بازار ایران دارند؟

روند افزایشی فروش خودروهای برقی در بازار جهانی

بر اساس پیش‌بینی موسسات معتبر جهان، فروش خودروهای برقی تا ۵ سال آینده حدود ۴ برابر رشد می‌کند و احتمالا تا سال ۲۰۳۰ از مرز 31 میلیون دستگاه فراتر می‌رود.

تین نیوز

سال هاست که بحث تولید و ساخت خودروهای الکترونیکی در شرکت های بزرگ خودروساز دنیا مطرح شده و کشورهای مختلفی توانسته اند خودروهای برقی و هیبریدی تولید و روانه بازار کنند. درواقع اکثر دولت‌های اروپایی، آمریکایی و همچنین آسیایی از جمله چین و هند قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتا تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (تقریبا دو دهه آینده) ممنوع و یا کاملا متوقف کنند.

در همین راستا حتی برخی از کشورها برای و ترغیب افراد در استفاده و خرید خودروهای برقی، مالیات فروش را حذف و یا تخفیف‌هایی را به این موضوع اختصاص داده‌اند. بر اساس پیش‌بینی موسسات معتبر جهان، فروش خودروهای برقی تا ۵ سال آینده حدود ۴ برابر رشد می‌کند.

براساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، پیش‌بینی می‌شود که میزان فروش وسایل نقلیه الکتریکی از 2.5میلیون دستگاه در سال 2020 به 11.2میلیون تا سال 2025 و  31.1میلیون دستگاه تا سال 2030 برسد.

*اما خودروهای برقی در بازار ایران چه جایگاهی دارند؟

اکنون که خودروسازان جهان مدت‌هاست که به این نتیجه رسیده‌اند که آینده بازار به مدل‌ خودروهای برقی و هوشمند تعلق دارد، ایران نیز در آینده باید به سمت تولید این نوع از خودروها پیش رود تا بتواند نبض بازار را در دست گیرد.

در سال‌های گذشته برخی خودروسازان داخلی از جمله ایران‌خودرو، سایپا، گروه بهمن و ریگان‌خودرو نیز تلاش‌هایی برای تولید خودروی برقی انجام داده بودند، اما تاکنون میزان تولید آن به سطح انبوه نرسیده است.

گقتنی است برای نخستین بار در سال ۱۳۹۳ در ایران یک خودرو دوگانه برقی-بنزینی تولید شد و پس از گذشت سه سال و برای اولین بار نمونۀ آزمایشی خودرو تمام برقی در دی ماه سال ۱۳۹۶ در کشور رونمایی شد که گامی مهم در صنعت خودرو کشور و همچنین فناوری‌های وابسته به تولید موتور برقی به شمار می‌آید.

نخستین‌بار در ایران، نمونه آزمایشی خودروی تمام‌برقی از دی سال ۱۳۹۶ در کشور رونمایی شد که گامی بلند هم در صنعت خودروی کشور و هم در فناوری‌های وابسته به تولید خودروی برقی به‌شمار می‌آید.

*ایران برای تولید و ساخت خودروهای برقی چه چالش ها و موانعی را در پیش رو دارد؟

فراهم کردن زیرساخت ها برای ساخت و تولید خودورهای برقی از جمله مهم ترین عامل در هر کشور محسوب می شود. احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان چندی پیش در گفت وگو با «ایرنا» گفته بود: استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی در کشور نیازمند تقویت زیرساخت های تولید و مصرف آن است.

باید ساختمان‌ها به سیستم برق مجهز شوند، به عبارت دیگر می توان از برق پارکینگ هر ساختمان برای شارژ خودروی برقی استفاده کرد. جایگاه های خاصی در خیابان ها برای شارز خودرواهی برقی در نظر گرفته شود که تاکنون این امر محقق نشده است.

همچنین گران بودن خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای بنزینی را از دیگر موانع استفاده گسترده از این خودروها است که همین مساله ممکن است سبب کاهش استقبال مردم از این خودروها شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.